وحدت بین حوزه و دانشگاه شیراز در هدف رخ داده است
کد خبر: 4163765
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۰
مؤذنی:

وحدت بین حوزه و دانشگاه شیراز در هدف رخ داده است

رئیس دانشگاه شیراز در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا درخصوص وحدت بین حوزه علمیه و دانشگاه، گفت: مهم‌ترین اتفاق وحدت حوزه و دانشگاه در هدف خود یعنی تعریف و تحقق تعالی در جامعه است؛ از این رو باید در واقع اهداف را به رسمیت بشناسند و اکنون می‌توان گفت وحدت بین حوزه و دانشگاه شیراز در هدف رخ داده است.

محمد موذنی، رئیس دانشگاه شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، محمد مؤذنی، رئیس دانشگاه شیراز امروز، ۲۹ مرداد در جمع اصحاب رسانه به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد و گفت: جایگاه دانشگاه شیراز در نظام‌های رتبه‌بندی متفاوت است چراکه در دنیا نظام‌های مختلفی برای رتبه‌سنجی وجود دارد که دارای ملاک‌های متفاوتی هستند بنابراین در رتبه‌بندی اعلام شده اگر دانشگاهی نباشد لزوماً افت علمی نداشته است.
 
وی افزود: دانشگاه شیراز در مجموعه پایگاه‌های علم سنجی جایگاه خوبی دارد بنابراین باید تلاش کنیم این جایگاه ارتقا پیدا کند و در کشور جزو رتبه‌های برتر هستیم همچنین دانشگاه شیراز در برخی از نظامات خاص رتبه‌بندی نظیر نیچر ایندکس رتبه اول را دارد. در سال ۲۰۲۲ در پایگاه wos ۱ هزار و ۵۴۷ مقاله داشتیم و در‌ ای اس سی ۳۶۷ مقاله از سوی دانشمندان دانشگاه شیراز منتشر شده است. 

 مؤذنی با بیان اینکه دانشگاه شیراز در سال ۲۰۰۳ بخش مهندسی نفت رتبه ۱۰۱ تا ۱۰۵ پایگاه Qs قرار گرفته است، تأکید کرد: در حوزه کشاورزی این دانشگاه ۳۵۱ تا ۴۰۰ کشاورزی بوده و در نظام رتبه‌بندی شانگ‌های در حوزه منابع آب ۱۰۱ تا ۱۵۰ قرار گرفته است همچنین در علوم و صنایع غذایی ۲۰۱ تا ۳۰۰ قرار دارد از این رو در کل وضعیت رضایت بخشی را نشان می‌دهد. 

رئیس دانشگاه شیراز در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا مبنی بر چگونگی فعالیت‌های قرآنی در سطح دانشگاه، گفت: جشنواره قرآنی طهورا در دانشگاه شیراز از سال‌های گذشته در حال برگزاری است و کانون قرآن و عترت در این دانشگاه تشکیل شده و در طول سال تحصیلی برنامه‌های متعددی را برگزار می‌کند.

وی در ادامه، دیگر فعالیت‌های قرآنی این دانشگاه را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: در ۳۸ مین جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان، دانشگاه شیراز رتبه دوم را کسب کرده است که نشان از حیات قرآنی این دانشگاه چه در بخش دانشجویان و چه در بخش کارکنان و اساتید دارد.

این مقام مسئول با اشاره به فعالیت‌های پژوهشکده تحول علوم انسانی، گفت: ۳ عنوان کتاب تاکنون توسط این پژوهشکده تهیه شده که تاکنون یک جلد کتاب منتشر شده و تا پایان سال دو عنوان دیگر نیز به چاپ می‌رسد.

مؤذنی تصریح کرد: هدف‌های تعیین شده برای پژوهشکده تحول علوم انسانی دانشگاه شیراز هدف‌های بلند مدت است، از این رو تلاش‌های بسیاری در حال انجام است؛ هدف نهایی در حوزه علوم انسانی این بوده که ما بتوانیم حرفی برای گفتن در جهان داشته باشیم و این ظرفیت ایرانی اسلامی خوبی که وجود دارد را به جهانیان معرفی کنیم.

وی ادامه داد: همایش تحول علوم انسانی در ۱۹ و ۲۰ مهر با حضور اندیشمندان و اساتید این حوزه برگزار می‌شود همچنین تاکنون دو کرسی ترویجی در دانشگاه با موضوع آزادی و اسلام برگزار شده است.

این مقام مسئول در پاسخ به دیگر سؤال خبرنگار ایکنا درخصوص وحدت بین حوزه علمیه و دانشگاه، گفت: مهم‌ترین اتفاق وحدت حوزه و دانشگاه در هدف خود یعنی تعریف و تحقق تعالی در جامعه است از این رو باید در واقع اهداف را به رسمیت بشناسند و اکنون می‌توان گفت وحدت بین حوزه و دانشگاه شیراز در هدف رخ داده است.

بورسیه دانشجویان از طرف صنایع فارس

رئیس دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه رشته مرمت و احیای بافت تاریخی در دانشگاه شیراز ایجاد شده، است، گفت: از هر ۱۰ پایان نامه، ۹ پایان نامه در خصوص بافت تاریخی شیراز است که می‌تواند کمک شایانی به عرصه مدیریت این بافت مهم باشد.

وی با اشاره به تعامل دانشگاه با صنعت، گفت: تحقیقات و پژوهش گسترده‌ای با همکاری صنعت در حال انجام است و تفاهم نامه همکاری با مراکز صنعتی منعقد شده و اولویت‌های پژوهشی دانشگاه با توجه به نیاز صنعت تعیین می‌شود همچنین فرصت مطالعاتی اساتید در صنعت استان از سوی دانشگاه شیراز فراهم شده است.

مؤذنی ادامه داد: برخی از صنعتگران استان فارس عضو پژوهشکده‌های دانشگاه شیراز هستند و دانشجویانی که در رشته‌های مرتبط با صنعت دارای وضعیت علمی بالا و برجسته باشند مورد بورس صنایع مرتبط قرار می‌گیرند و دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی در مقطع کارشناسی استخدام می‌شوند همچنین در نظر داریم تعدادی از واحد‌های درسی تخصصی این دانشجویان توسط صنعت مربوطه تعیین شود. 

رئیس دانشگاه شیراز با بیان اینکه در حوزه دانش بنیان، مرکز نوآوری و کار آفرینی دانشگاه شیراز مشغول کار است، اظهار کرد: چرخه ایده تا ثروت در تمامی مراحل تعریف شده و زیرساخت‌ها با حضور ۳۰ تیم نوآور فراهم شده است همچنین بخش تخصصی علوم انسانی و تخصصی علوم مهندسی در این مرکز وجود دارد. 

وی با اشاره به اینکه در حوزه کشاورزی با تلاش‌های معاونت پژوهشی، پردیس علم و فناوری دام پزشکی استان در حال شکل‌گیری است، گفت: ۱۰ میلیارد تومان از سمت استانداری فارس برای راه‌اندازی این پردیس کمک شده که امیدواریم شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه فعال شوند. 

مؤذنی در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه در دانشگاه شیراز به دلیل رخداد‌های ۱۴۰۱ هیچ استاد اخراجی نداشتیم، گفت: در سال گذشته آرام‌ترین فضای دانشگاهی، دانشگاه شیراز بوده است و کمترین درگیری و آسیب جسمی و فیزیکی در این دانشگاه را شاهد بودیم همچنین به دلیل این حوادث هیچ عضو هیئت علمی از دانشگاه جدا نشده است. 

این مقام مسئول با گلایه از اینکه حاشیه‌سازی مغرضانه یا ناآگاهانه منجر به صرف بخش قابل توجهی از وقت مسئولان دانشگاه شیراز شده است، گفت: باید تلاش کنیم که دانشگاه را از حواشی و حاشیه‌ها را از دانشگاه دور کنیم تا همه مسئولان به اصل کار این مراکز پرداخته و هرچه بیشتر زمینه رشد و ارتقاء را فراهم کنند.

رئیس دانشگاه شیراز، میزان اعتبارت این دانشگاه را متناسب با نیاز‌ها و ضرورت‌ها ندانست و بیان کرد: متأسفانه زمانی دانشگاه شیراز در میزان اعتبارات بعد از دانشگاه تهران در مقام دوم قرار داشت، اما از زمانیکه تعیین بودجه در تناسب با تعداد استاد و دانشجو تعیین می‌شود، رتبه این دانشگاه به ۵ یا ۶ کاهش یافته است.

مؤذنی با اشاره به اینکه شرایط دانشگاه شیراز به دلیل پراکندگی ساختمان‌ها و مراکز، حمل و نقل دانشجویان و تعداد زیاد کارکنان، ویژه باید دیده شود، گفت: بیشترین سهم هزینه این دانشگاه مربوط به حقوق، یارانه غذای دانشجویی، تعمیرات و نگهداری و بازسازی بوده و بعد از آن آموزش، پژوهش و فرهنگی از اعتبارات سهم می‌برند حال آنکه باید بیشترین سهم را آموزش و پژوهش داشته باشد.

جذب هیئت علمی خارج از روند قانونی کذب محض است

وی، شایعه جذب شماری افراد همسو با دولت را به عنوان اعضای هیئت علمی خارج از فرآیند قانونی را کذب محض دانست و گفت: جذب اعضای هیئت علمی، براساس فرآیند‌های تعریف شده قانونی و سختگیرانه انجام می‌شود و خارج از این فرآیند، هیچ فردی به عنوان عضو هیئت علمی پذیرفته نخواهد شد.

رئیس دانشگاه شیراز تصریح کرد: به‌روزرسانی برنامه‌های درسی با این شیوه که سرفصل دروس را به گونه‌ای تنظیم کنیم که مهارت‌افزایی شکل بگیرد و دانشجویان در کنار تئوری، مهارت‌های عملی نیز کسب کند، در حال انجام است.

مؤذنی با بیان اینکه متناسب با نیاز‌های جامعه، ۱۵ رشته تحصیلی جدید اخیرا راه‌اندازی شده است، گفت: در دانشگاه شیراز با کمبود دانشجو مواجه نیستیم، اما اولویت دانشجویان در انتخاب رشته تغییر کرده است و در بخش مهندسی به سمت رشته کامپیوتر و IT می‌رود همچنین حدود ۱۵ درصد دانشجویان دانشگاه شیراز زیر نظر بنیاد نخبگان هستند. 

وی ادامه داد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم دانشگاه شیراز ۱۵۰ دانشجوی خارجی داشت، اما اکنون بیش از ۴۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه مشغول تحصیل هستند. 

بنابه گفته رئیس دانشگاه شیراز، بیش از ۵۰ درصد ساختمان‌های این دانشگاه، عمری بیش از ۴۰ سال دارد که بلوک‌های A و B خوابگاه شهید مفتح کاملاً نوسازی شد و اکنون بلوک C برای انجام نوسازی تخریب شده است؛ از طرفی خوابگاه شماره ۳ متأهلین نیز برای بازسازی آماده است. 

مؤذنی تأکید کرد: یک خوابگاه با ظرفیت ۱۵۰ نفر برای دختران امسال آماده می‌شود و یک خوابگاه متأهلی نیز با کمک خیر نیک‌اندیش مهندس ناسوتی‌فرد، از فارغ‌التحصیلان دانشگاه شیراز، با ظرفیت ۱۳۴ خانواده، در دست احداث قرار دارد.

رئیس دانشگاه شیراز با بیان اینکه هم اکنون بالغ بر ۸ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه مشغول تحصیل و اغلب متأهل هستند، گفت: قطعاً امکانات ما اجازه تأمین فضای زیست برای همه این دانشجویان را نمی‌دهد، اما تلاش می‌کنیم زیرساخت‌ها را در این بخش ارتقا دهیم.

رویکرد «ایجابی» دانشگاه شیراز در مقابله با بی‌حجابی

وی رویکرد مدیریت دانشگاه در حوزه عفاف و حجاب را اقدامات ایجابی توصیف کرد و گفت: بالغ بر ۴۰ عنوان برنامه نیز در زمینه عفاف و حجاب اجرا شده که در این زمینه مکانیزمی برای مواجهه با تعداد معدودی که موازین قانونی و شرعی را در محیط دانشگاه رعایت نمی‌کنند، تعریف و اجرا کرده‌ایم که در کشور هم توسط وزارت علوم، به تمامی دانشگاه‌ها ابلاغ شد.

مؤذنی با اشاره به اینکه در فضای دانشگاه شیراز به هیچ عنوان کشف حجاب نداشتیم و چنین اقدامی منجر به برخورد قانونی خواهد شد، گفت: در این رابطه با شناسایی افراد، ابتدا پیامکی بسیار محترمانه برای دانشجو ارسال می‌شود و پس از آن دانشجو برای مشاوره دعوت خواهد شد از این رو اگر این اقدامات پاسخ نداد، خانواده دانشجو در جریان قرار می‌گیرند و در نهایت امر، کار به کمیته انضباطی و مواجهه قانونی خواهد رسید.

رئیس دانشگاه شیراز با بیان اینکه تمامی دانشجویان فرزندان و پاره‌های تن مسئولان و آینده‌سازان جامعه هستند، اضافه کرد: باید حتی‌الامکان از هرگونه برخورد قهرآمیز در رعایت نکردن موازین قانونی و شرعی، پرهیز و کمک کنیم که معدود افراد موجود، به سمت اصلاح بازگردند چراکه اعتقاد داریم که دانشگاه بالاترین جاذبه علمی را دارد و در یک محیط علمی باید دانشجو و استاد با آرامش روانی مناسب حضور و فعالیت داشته باشند و رعایت همه قوانین منجمله حجاب و عفاف یک اقدام قانونی، منطقی و الزامی است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha