برگزیدگان جشنواره ملی رسانه‌های ایران تجلیل شدند
کد خبر: 4161136
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۲

برگزیدگان جشنواره ملی رسانه‌های ایران تجلیل شدند

برگزیده‌های بیست و یکمین دوره جشنواره ملی رسانه‌های ایران با حضور رئیس جمهور و وزیر ارشاد معرفی شدند.

برگزیده‌های جشنواره ملی رسانه‌های ایران اعلام شدبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین اختتامیه بیست و یکمین دوره جشنواره ملی رسانه‌های ایران امروز سه‌شنبه ۱۷ مرداد با حضور رئیس جمهور و معرفی برگزیده‌های این دوره برگزار شد. 

مهدی عرفاتی، دبیر این دوره از جشنواره با گرامیداشت یاد و خاطره شهید محمود صارمی و روز خبرنگار گفت: بعد از ۱۰ سال وقفه برگزاری این جشنواره، با حمایت وزیر ارشاد و معاون مطبوعاتی و مشارکت اهالی رسانه از طیف‌ها و جریان‌های مختلف احیا شد و شاهد مشارکت پرشور و کم‌نظیر جامعه خبری بودیم.

وی افزود: در این دوره، ۷ هزار اثر در قالب‌های گوناگون به دبیرخانه ارسال شد که در دوره قبل‌تر، ۲۶۰۰ اثر ارسال شده بود و از این حیث با رشد ۲۰۰ درصدی مواجه بودیم. همچنین ۲۶۴۶ خبرنگار آثار خود را ارسال کردند، بنابراین تنوع آثار و رسانه‌ها از ویژگی‌های این دوره بود.

عرفاتی با بیان اینکه در این دوره آثار ارسالی از  ۱۲ روزنامه، ۲۵ خبرگزاری، ۴۰۷ پایگاه خبری و ۱۰۱ هفته‌نامه ارسال شده بود، ادامه داد: ۶ هزار اثر پس از غربالگری اولیه وارد مرحله داوری شد و پس از چهار مرحله داوری، آثار از ۲۵ رسانه انتخاب شدند که در نهایت از ۱۸ برگزیده و ۱۷ شایسته تقدیر با اهدای لوح تقدیر و جوایزی تجلیل شد و ۲ جایزه نیز از سوی هیئت داوران اهدا شد.

عرفاتی گفت: در این دوره تلاش کردیم با نگاه بی‌طرفانه و حرفه‌ای قضاوت کنیم، اما ادعا نمی‌کنیم که خطایی نداشتیم و امیدوارم در دوره‌های بعد این جشنواره بهتر و کیفی‌تر برگزار شود.

هدیه خبرنگاران 5 برابر شد

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز آیین اختتامیه جشنواره ملی رسانه‌های ایران که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: خدا را شاکریم که بعد از وقفه ۱۰ ساله، جشنواره رسانه ایران به همت همکارانم در معاونت مطبوعاتی و با مشارکت همه عزیزان و دلسوزان در حوزه رسانه‌های کشور به خوبی برگزار شد. تشکر ویژه را تقدیم رئیس جمهور مکتبی می‌کنم که با وجود تراکم کاری دعوت به این نشست را پذیرفتند. آقای رئیس جمهور به این میزان اکتفا نکردند و برای کسانی که عضو سامانه ای‌رسانه هستند، هدیه روز خبرنگار را پنج برابر افزایش دادند.

وی افزود: برای افرادی که در حوزه خبرنگاری طبق قواعد مطبوعات فعال هستند، بیمه و سایر موضوعات مرتبط با آنان را تأمین می‌کنیم. در حوزه مسکن خبرنگاران نیز با هماهنگی بخش‌های دولتی و مدیریت رئیس جمهور به همه خبرنگارانی که در طرح ملی مسکن ثبت نام و اقدام کرده‌اند، به موضوع مسکن آنها کمک خواهیم کرد.

اسماعیلی ادامه داد: سال گذشته سال پرمخاطره‌ای را پشت سر گذاشتیم و با تروریسم رسانه‌ای و جنگ ترکیبی در بین انشقاق‌ها مواجه بودیم. دولت مکتبی در چنین شرایطی، راه‌های دشواری را در حال طی کردن است و نظام اسلامی به سمت تمدن نوین اسلامی حرکت می‌کند و بدخواهان مردم ایران نسبت به این موضوع واکنش نشان می‌دادند. بنابراین ما با جنگ ترکیبی تمام عیار مواجه بودیم و با مقاومت فرزندان ایران که بخشی از آنها در سنگر جهاد تبیین ایستاده‌اند، این شرایط را نیز پشت سر خواهیم گذاشت.

قسم به قلم

در بخش پایانی این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، رئیس جمهور با بیان اینکه شخص مورد اطمینان در روایت خبر بسیار مهم است، گفت: اعتمادسازی و اعتمادآفرینی برای خبرنگار وصف مهمی است. قلم و نوشتار مورد قسم قرآن کریم است؛ البته هر نوشته‌ای مدنظر قرآن نیست، اگر مسطور قلم به نجات انسان، سبک زندگی اسلامی برای انسان، راهکارهای برون‌رفت از مشکلات، بیان معارف الهی و در مسیر علم‌افزایی و معرفت‌افزایی باشد، مشمول این سوگند است.

وی در ادامه بیان کرد: خبرنگاران، روایتگران و تصویرسازان از وقایع و رخداد‌ها و همچنین تاریخ‌نگاران که آنچه را در گذشته اتفاق افتاده است، منتقل می‌کنند جایگاه مهمی دارند و امروز اصحاب رسانه با استفاده از ابزار‌های انتقال اخبار، به این امر مهم می‌پردازند. در واقع ابزار نو شده، اما نیروی انسانی اهمیت دارد و باید یک انسان مورد اطمینان و اعتمادساز دست به قلم ببرد و اخبار را منتقل کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی تصریح کرد: اصحاب رسانه ما در شرایط مختلف و فراز و فرود‌ها و در مقابل جریان خبری، رسانه‌ای دشمن که تلاش می‌کند حق را باطل و باطل را حق جلوه دهد و فضا را غبارآلود کند، عمل می‌کنند. شما اهالی رسانه پل ارتباطی بین مردم و مسئولان هستید و باید حقایق را به مردم برسانید و در جهت تنویر افکار عمومی تلاش کنید.

 تقویت ایمان و امید

رئیس‌جمهور گفت: دشمن به‌دنبال جریان‌سازی در جنگ رسانه‌ای و شناختی است و این جنگ شناختی نیازمند دفاع شناختی است و دشمن می‌خواهد ایمان و امید را تضعیف کند و رهبری معظم انقلاب اسلامی بر لزوم تقویت ایمان و امید تأکید فرموده‌اند. مستندسازی‌ها، تجلیل‌ها، خبرسازی‌ها و گزارش‌های دشمن ناظر به این دو مؤلفه است و امیدآفرینی اهالی رسانه راهبرد جمهوری اسلامی ایران است، البته تقویت ایمان و امید فقط به‌عهده رسانه نیست و دولتمردان هم باید این کار را انجام دهند، اقدام و عمل باید توسط دولت و تنویر افکار عمومی باید توسط رسانه‌ها انجام گیرد. دولت و رسانه مأموریت مشترکی برای تقویت ایمان و امید در جامعه دارند. اقدام و عمل امیدآفرین است که می‌تواند گره‌ها را باز کند و سخن گفتن باید مبتنی بر اقدام عملی باشد.

وی گفت: با وجود مشکلات، کشورمان پیشرفت‌های بسیاری داشته است. بنابراین اگر مشکلات بیان می‌شود، همراه با ارائه راهکار می‌تواند گره‌گشا باشد. عدالتخواهی و حق‌خواهی، امر به معروف‌ها و نهی از منکرها باید با ارائه راهکار باشد. مسئولان در اتاق‌های فکر برای برون‌رفت از مشکلات به دنبال آسیب‌شناسی و آسیب‌زدایی باشند. بیش از ۱۰ رئیس‌جمهور در دیدار‌ها به ما می‌گویند که، ما از جهت پیشرفت ایران با وجود این حجم از تهدید‌ها در شگفت هستیم. از این رو داشته‌های خودمان را ببینیم و به آن افتخار کنیم و برای رفع مشکلات تلاش کنیم. کسانی که امروز میدان‌دار هستند با قلم و بیان‌مان کمک کنیم تا در رفع مشکلات توفیق یابند.

در این مراسم همچنین از احمد توکلی به‌پاس سال‌ها فعالیت مستمر رسانه‌ای و مجاهدت در عرصه جهاد تبیین و از خانواده مرحوم عماد افروغ و مرحوم حجت‌الاسلام محمود دعایی نیز تجلیل شد.

در این مراسم 3 نفر از اهالی رسانه پیرامون موضوعاتی همچون رعایت عدالت جنسیتی در حرفه روزنامه‌نگاری، توجه به نشریات استانی، سختی کار روزنامه نگاران و عکاسان و .... اشاره شد که رئیس جمهور قول مساعد برای پیگیری دادند. 

در اختتامیه بیست و یکمین دوره جشنواره ملی رسانه‌های ایران برگزیدگان جشنواره در بخش‌های مختلف معرفی شده و جوایز خود را دریافت کردند. اسامی برگزیدگان نهایی به شرح زیر است:

مصاحبه

سطح سراسری
برگزیده: مرتضی سیمیاری از پایگاه خبری مشرق

شایسته تقدیر: میلاد حسینی از مجله آگاهی نو

سطح استانی

برگزیده: فرشید باغشمال آذر از ماهنامه صبح تبریز

شاسیته تقدیر: علی رضا صلواتی و مهری فروغی از مجله راه نامه

گزارش

سطح سراسری

برگزیده: نیره خادمی از روزنامه اعتماد

شایسته تقدیر: سیامک صدیقی از روزنامه شرق

شایسته تقدیر: زینب رجایی از خبرگزاری مهر

در این بخش دو شایسته تقدیر انتخاب شدند.

سطح استانی

برگزیده: محسن عباسپور از فصلنامه جامعه نگاری مردم مدار

یادداشت و مقاله

سطح سراسری

برگزیده: سید علی سیدان از ماهنامه سوره

شایسته تقدیر: محمدرضا زائری از ماهنامه خیمه

تیتر

سطح سراسری

برگزیده: محمد حسین علی اکبری از روزنامه جام جم

شایسته تقدیر: عابدین نورالدینی فرد از روزنامه وطن امروز

سطح استانی

برگزیده: فرنگیس صفری از مجله میلکان

نقد مصلحانه

برگزیده: مریم نظام دوست از مجله سه نقطه

تبیین و روشنگری اخبار جعلی

برگزیده: عاطفه جعفری از روزنامه فرهیختگان

شایسته تقدیر: زینب مرزوقی از خبرگزاری ایسنا

خبرنگار تحقیقی

برگزیده: علی یعقوبی اعظم از خبرگزاری فارس

شایسته تقدیر: حامد هادیان از خبرگزاری ایسنا

جایزه ویژه هیئت داوران: روزنامه فرهیختگان بابت حمایت از خبرنگاری تحقیقی

گزارش تصویری

سطح سراسری

برگزیده: فاطمه عابدینی از آژانس عکس سو

سطح استانی

شایسته تقدیر: بهمن زارعی از خبرگزاری ایرنا

تک عکس

سطح استانی

شایسته تقدیر: احمد حسنی از خبرگزاری مهر

گرافیک (صفحه آرایی)

سطح سراسری

برگزیده: حمیدرضا قدسی از مجله سه نقطه

سطح استانی

برگزیده: احسان رضایی از روزنامه شهرآرا

گرافیک(طرح)

سطح سراسری

شایسته تقدیر: بهرام غروی منجیلی از روزنامه همشهری
گرافیک (اینفوگرافیک)

سطح استانی
شایسته تقدیر: پژواک بهرامی از مجله سیمای شهر

طنز

سطح سراسری

برگزیده: ابراهیم افشار از مجله سه نقطه

شایسته تقدیر: ناصر جوادی بگلر از روزنامه ایران

خبر

سطح سراسری

برگزیده: مهدی مشکینی از خبرگزاری تسنیم

شایسته تقدیر: محمد بلبلی از روزنامه همشهری

چندرسانه‌ای (انیمیشن و موشن)

سطح سراسری

برگزیده: امیرحسین قلی زاده از خبرگزاری تسنیم

چندرسانه‌ای (ویدئو)

سطح سراسری

برگزیده: زینب کریمی از خبرگزاری برنا

شایسته تقدیر: اسماعیل منفرد از روزنامه شرق

سطح استانی

برگزیده: حسین بیات از روزنامه شهر آرا

چندرسانه‌ای (صوت)

شایسته تقدیر: محمدرضایتی از روزنامه فرهیختگان

همچنین جایزه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان ترویج سبک زندگی عفیفانه به روزنامه همشهری تعلق گرفت و به پاس پژوهش محوری در خبرگزاری ایرنا از این رسانه نیز تقدیر شد.

انتهای پیام
captcha