حفظ و ارتقای مرجعیت دانشگاه مستلزم برجستگی نقش رسانه است
کد خبر: 4161093
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸
رئیس دانشگاه تهران در پیامی به مناسب روز خبرنگار؛

حفظ و ارتقای مرجعیت دانشگاه مستلزم برجستگی نقش رسانه است

سیدمحمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران با گرامیداشت هفدهم مرداد ماه روز خبرنگار، در پیامی ضمن اشاره به نقش مکمل دانشگاه و رسانه در ارتقای سرمایه اجتماعی، آورده است: اگر بازنمایی کاستی‌ها برای شفافیت حکمرانی لازم است، بازگویی راستی‌ها هم برای امیدواری ضروری است.

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، متن پیام سیدمحمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران به مناسبت روز خبرنگار به این شرح است:

دغدغه حفظ و ارتقای مرجعیت نهاد علم نزد جامعه و شهروندان، زمانی رنگ تحقق به خود می‌گیرد که مؤلفه‌های مختلف درون و برون دانشگاهی مانند حلقه‌های یک زنجیره به تکمیل و تکامل یکدیگر بپردازند؛ حلقه‌هایی که از اهتمام دانشگاهیان به کارویژه‌های آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری آغاز می‌شود و تا باور دستگاه حکمرانی به اثربخش بودن خروجی‌های دانشگاه ادامه می‌باید. در این بین، جای حلقه‌هایی در این زنجیره به حدی حیاتی و تعیین‌کننده است که حتی در صورت تحقق اهتمام دانشگاهیان و اعتماد دولتمردان در حد اعلی، اگر نقش آن حلقه‌ها به نوعی نادیده گرفته شود یا کمرنگ جلوه‌گر شود، در عمل نتیجه‌ای جز آسیب به مرجعیت نهاد دانشگاه را شاهد نخواهیم بود.

اینجاست که ضرورت‌هایی نظیر «اجتماعی نمودن علم» و آشناسازی شهروندان با «علم نافع» رخ می‌نماید. به عبارتی تا زمانی که شهروندان از هر قشر، صنف، سن، جنس و قوم و گروهی، به صورت عینی در جریان نفع علم تولیدی دانشگاهیان قرار نگیرند و نسبت به اینکه خروجی تحقیقات پژوهشگران قرار است از کدام مسئله جامعه گره‌گشایی نماید، آگاه نشوند؛ در محاق رفتن دغدغه حفظ و ارتقای مرجعیت دانشگاه نزد شهروندان دور از ذهن نخواهد بود. بنابراین به منظور پوشش این دغدغه و رساندن پیام دانشگاه به مخاطبانش که ای بسا همه قشرها را شامل می‌شود، نیازمند مجرایی هستیم تا پیام دانشگاه و دانشگاهیان را به ذی‌نفعان منتقل سازد.

نقش رسانه، خبرنگاران و روزنامه‌نگاران متعهد به مسئولیت اجتماعی و عامل به حرفه‌ای‌گرایی، نقشی بی‌بدیل در این مأموریت مهم بوده و البته دانشگاه نیز وظیفه‌ای سترگ در گسترش و تعمیق ژورنالیسم علم و همچنین واکاوی ابعاد مختلف اثربخشی رسانه برعهده دارد؛ چه اینکه هر رشته و گروه علمی بتواند در مسیر تولید علم در حوزه رسانه و خبر به یاری جهادگران این عرصه بیاید. به عنوان نمونه، آنجا که رسانه درباره چارچوبی برای «مرز نقد و تخریب» دچار چالش می‌شود، اساتید و پژوهشگران فقه و حقوق اسلامی در کنار دیگر رشته‌های مرتبط هستند که می‌توانند یاری‌رسان شوند و یا آنجا که بحث آثار انتشار اخبار حوادث به میان می‌آید، مجموعه‌ای از متخصصان علوم انسانی، اجتماعی و رفتاری می‌توانند به کمک رسانه و اهالی آن بشتابند.

چه فرخنده که «روز خبرنگار» بستری برای یادآوری خدمات متقابل دانشگاه و رسانه به یکدیگر و نقش مکمل این دو در ارتقای سرمایه اجتماعی و دامن زدن به همگرایی‌ها رقم زد. ای بسا، اگر اهالی فرهیخته و پرتلاش رسانه در ایران اسلامی نبودند، اگر رسولان حقایق زمانه ما جانفشانی نمی‌کردند، دانشگاه و جامعه نمی‌توانست از بسیاری پیچ‌های تاریخی و فتنه‌ها عبور نماید.

فرصت را غنیمت شمرده و پاسداشت اراده و اخلاص رسانه‌نگاران ایران اسلامی در ترسیم سیمایی همه‌جانبه و به دور از کم‌بینی غرض‌ورزانه از واقعیت امور در جامعه و دانشگاه را در روز مزین به نام «خبرنگار» بر خود فرض دانسته و به عنوان یک معلم دانشگاه سفارشی به دست‌اندرکاران شفیق رسانه در کشورم دارم که اگر بازنمایی کاستی‌ها برای شفافیت حکمرانی لازم است، بازگویی راستی‌ها هم برای امیدواری ضروری است. این همان تبیینی است که تحقق آن به آسانی شدنی نیست، بلکه جهاد می‌خواهد.

کوتاه سخن آنکه بار رسالت خبرنگاران این زمانه، با ضرورت حقیقت‌جویی و جامع‌نگری، روز به روز سنگین‌تر می‌شود. از این رو باید بر ارزش و ظرافت کار ایشان آگاه بود و مقام آنان را بیش از پیش گرامی داشت. همواره سربلند و پیروز باشید.

سید محمد مقیمی
۱۷ مرداد ۱۴۰۲»

انتهای پیام
captcha