نشر خبرهای سالم جامعه را احیا می‎‌کند
کد خبر: 4160523
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸

نشر خبرهای سالم جامعه را احیا می‎‌کند

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان با بیان اینکه اخباری که خبرنگار در جامعه مخابره می‌کند به منزله هوای تنفس جامعه است، گفت: اگر این هوا سالم باشد، جامعه را احیا می‌کند  و اگر ناسالم باشد، جامعه آسیب می‌بیند.

موسوی فردبه گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالنبی موسوی‌فرد، نماینده ولی فقیه در استان امروز 15 مرداد در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار که در مجتمع فجر اهواز برگزار شد، با اشاره به فرارسیدن روز خبرنگار گفت: توجه به خبرنگاران یکی از اولویت‌ها است و ما آمادگی آن را داریم که در خدمت خبرنگاران باشیم.

وی با بیان اینکه کار سنگینی بر عهده شما خبرنگاران است، افزود: اخباری که خبرنگار در جامعه مخابره می‌کند به منزله هوای تنفسی جامعه است. اگر این هوا سالم باشد، جامعه را احیا می‌کند و اگر ناسالم باشد، جامعه آسیب می‌بیند. پس رسالت شما خیلی سنگین است.

موسوی‌فرد تصریح کرد: بر حسب شرایط فعلی که فضای مجازی، در اختیار همگان است، برخی اوقات مطالبی بدون نام منتشر می‌شود و فکر می‌کنند شاید تبعاتی برای فرد نداشته باشد، این در حالی است که ناظر اعمال ما، اینها را ثبت می‌کند. این روایت را شنیده‌اید که شخصی به محضر پیامبر اکرم(ص) رسید و عرض کرد توصیه‌ای بفرمایید. پیامبر(ص) فرمودند: «احفظ لسانک» زبانت را حفظ کن. زبان ابزاری است که ما فی المضیر را منتقل می‎کند و ما باید پاسخگوی آنچه از ما به صورت شفاهی، مکتوب یا در فضای مجازی گفته می‌شود، باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان با اشاره به ناروایی عمل غیبت و به خطر انداختن آبروی افراد ادامه داد: هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین آبروی انسان شود. باید مراقب بود و مهم‌تر از این، نظام اسلامی است. رسالت ما در درجه اول تقویت نظام است که باید محور رفتارهای ما باشد. بنابراین انسان باید مراقب باشد.

امام جمعه اهواز در ادامه به بیان نکاتی درباره رسانه پرداخت و گفت: نکته اول این است که از عادت‌های غلط مثل سوءظن بپرهیزیم. ایجاد سوءظن فضا را آلوده می‌کند. نکته دیگر پرهیز از انتشار حر‌ف‌های نادرست است. پرهیز از شایعه‌سازی و شایعه پراکنی در این عرصه وظیفه ما است. نمونه‌های آن در جامعه ما زیاد است. حتی اگر مطلبی که شنیده‌ایم واقعیت داشته باشد، معلوم نیست که مجازیم آن را منتشر کنیم یا خیر. پایبندی به قانون و اخلاق اسلامی و پرهیز از اتهام زنی پیش از اثبات جرم نیز بسیار مهم است.

موسوی‌فرد افزود: نکته مهم دیگر توجه به تفاوت نقد و تخریب است. گاهی می‌خواهیم نقد کنیم، اما گاهی قصد ما تخریب است. آنچه دشمن انجام می‌دهد تخریب است. انسان مراقب باشد در قالب نقد، دست به تخریب نزند. اینکه با جابجایی یک مدیر در استان، در فضای رسانه منتشر می‌شود که حتما فلانی در این جابجایی دخالت داشته است، درست نیست. ما باید پاسخگو باشیم.

نماینده ولی فقیه در خوزستان در پایان گفت: با کمال تأسف نگاه جوانان ما به اشتغال واقعی نیست. اگر جوانان ما به سمت کسب مهارت بروند و در حد تخصص ارتقا پیدا کنند، شاهد بیکاری نخواهیم بود. شما اهالی رسانه می‌توانید در این زمینه فرهنگ سازی کنید.

انتهای پیام
captcha