آیا حفظ قرآن کار سختی است؟ + فیلم
کد خبر: 4159734
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۱
آموزش حفظ قرآن با محوریت سوره الرحمن / 1

آیا حفظ قرآن کار سختی است؟ + فیلم

قرآن، کلام فطرت انسان است و یکی از وجوهی که حفظ آن را نسبت به سایر متون ساده کرده، آهنگین بودن آن است. در میان سُوَر قرآن، «الرحمن» نمونه مناسبی است که هم آهنگین است و هم وزن و قافیه دارد و می‌تواند سرآغاز حفظ قرآن، با این سوره باشد.

نکات آموزشی حفظ قرآنبه گزارش ایکنا، محمدمهدی بحرالعلوم، کارشناس و مدرس قرآن، طی 10 درس‌گفتار، نکات کلیدی درباره حفظ آسان قرآن کریم را با محوریت آیات سوره مبارکه الرحمن ارائه کرده است. در ادامه متن و فیلم قسمت اول این سلسله درس‌گفتار را مشاهده کنید؛

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ

عرض سلام و ادب خدمت شما مخاطبان عزیز

حفظ یک سوره یا حتی یک آیه از قرآن کریم توفیق درخوری است. قطعاً پیرامون حفظ قرآن، سؤال مهمی در ذهن بسیاری از علاقه‌مندان شکل گرفته است و شاید برخی افراد به سبب ندانستن پاسخ آن از نزدیک شدن به مقوله حفظ قرآن واهمه دارند. سؤال این است که آیا حفظ قرآن کار سختی است؟

مثلاً حفظ کل قرآن یا یک سوره از قرآن مانند الرحمن. آیا این کار برای هر کسی ممکن است؟ جواب این است که حفظ قرآن در مقایسه با هر متن دیگری که از نظر حجم و تعداد سطر با قرآن برابر است، ساده‌تر خواهد بود. حفظ یک سوره سه‌صفحه‌ای از قرآن مانند سوره الرحمن از حفظ سه صفحه به هر زبان دیگری آسان‌تر است. چرا؟ چون قرآن کریم سخن فطرت انسان است. بسیاری از آیات وزن و آهنگ دارد و اگر دقت کنید، این موارد را در سوره رحمن خواهید دید.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
الرَّحْمَنُ ﴿۱﴾
عَلَّمَ الْقُرْآنَ ﴿۲﴾
خَلَقَ الْإِنْسَانَ ﴿۳﴾
عَلَّمَهُ الْبَيَانَ ﴿۴﴾

اغلب اوقات، قرآن وزن، قافیه و ردیف دارد، ولی شعر نیست. می‌فرماید: «‌وَمَا عَلَّمْنَاهُ الشِّعْرَ وَمَا يَنْبَغِی لَهُ إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ وَ قُرْآنٌ مُبِينٌ‌»، (یس/ ۶۹).

پیشنهاد می‌کنم برای اینکه به طور عملی متوجه این صحبت شوید، حفظ قرآن را با سوره الرحمن شروع کنید. اگر تجربه موفقی بود که ان‌شاء‌الله خواهد بود، حفظ سایر سوره‌های قرآن را در برنامه‌ بگنجانید.»

انتهای پیام
captcha