مجلس اباعبدالله(ع) مجلس تعقل است + فیلم
کد خبر: 4157065
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸
عاشورا و امروز ما/ 6

مجلس اباعبدالله(ع) مجلس تعقل است + فیلم

در همان حال که گریه و ناله می‌کنیم باید به بُعد عقلانی حادثه عاشورا هم بپردازیم، کمااینکه پیامبر فرمود: «إِنَّمَا يُدْرَكُ اَلْخَيْرُ كُلُّهُ بِالْعَقْلِ» یعنی محال است که انسان بدون عقل به خیر و سعادت برسد.

محسن اسماعیلی، استاد دانشگاه تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری، به مناسبت ماه محرم در سلسله مباحثی با عنوان «عاشورا و امروز ما» که به همت ایکنا و به صورت ویدئویی تولید شده است به بیان نکاتی درباره درس‌های واقعه عاشورا برای دنیای امروز پرداخته است که فیلم و متن جلسه ششم را می‌بینید و می‌خوانید؛

گفتیم که کربلا، یک مکتب و عاشورا دانشگاه انسان‌سازی است. در مدرسه و مکتب و دانشگاه، تولید معرفت و آگاهی می‌‌شود لذا مجالس حسینی باید مجلس افزایش دانایی، حکمت و فرزانگی باشد. یکی از معتبرترین زیارت‌های اباعبدالله(ع)، زیارت اربعین است که در آنجا به ما یاد داده‌اند که بگوییم که خدایا در پیشگاه تو گواهی می‌دهیم که حسین(ع) تا قطره آخر خون قلب شریف خود را در راه تو بذل کرد یعنی بخشید و هیچ چشمداشتی هم نداشت چراکه این فداکاری بزرگ را انجام داد تا بشر را از جهالت نجات دهد.

هرکسی از بند جهالت رهایی پیدا کرد بدین معنی است که پیام حسین(ع) را دریافت کرده و هرکسی در جهل غوطه می‌خورد بدین معنی است که با پیام حسین(ع) بیگانه است. مجلس امام حسین(ع) مجلس تعقل است و البته این منافاتی با اینکه مجلس شور، عاطفه و احساس هم باشد ندارد.

در همان حال که گریه می‌کنیم و ناله می‌زنیم باید به بُعد عقلانی این حادثه هم بپردازیم کما اینکه پیامبر ما هم فرمود: «إِنَّمَا يُدْرَكُ اَلْخَيْرُ كُلُّهُ بِالْعَقْلِ» یعنی محال است که انسان بدون عقل به خیر و سعادت برسد چراکه همه خیر و سعادت با عقل است و «و لا دِينَ لِمَن لا عَقلَ لَهُ» یعنی کسی که خرد ندارد، دین هم ندارد.

انتهای پیام
captcha