تشریح جزئیات ششمین دوره جایزه بازی‌های جدی
کد خبر: 4157008
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵

تشریح جزئیات ششمین دوره جایزه بازی‌های جدی

دبیر ششمین دوره جایزه بازی‌های جدی از برگزاری آئین اختتامیه این رویداد طی ۳۰ آذر و یکم دی‌ماه خبر داد و گفت: میزان جایزه این رویداد در بخش داخلی ۳۰۰ میلیون تومان و برای غیر ایرانیان ۲ هزار یورو در نظر گرفته شده است.

اختصاص جایزه 2 هزار یورویی برای بازی‌سازان غیرایرانیبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری ششمین دوره جایزه بازی‌های جدی امروز ۳۱ تیر با حضور محمدامین حاجی‌هاشمی، مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای و فرزانه شریفی، معاون آموزش و پژوهش بنیاد و دبیر ششمین دوره جایزه بازی‌های جدی برگزار شد.

حاجی‌هاشمی در این نشست با اشاره به پیمایش انجام شده در سال گذشته گفت: متوسط سن بازیکنان بازی‌های رایانه‌ای به ۲۳ سال رسیده است و طبق این پیمایش، این سن هر سال در حال افزایش است و این عدد در آمریکا ۳۳ سال است؛ بنابراین بازی به عنوان یکی از رسانه‌های جدی جای خود را باز کرده است، اما، چون اسمش بازی است، به عنوان یک رسانه تأثیرگذار جدی گرفته نمی‌شود، در حالی که حدود ۳۴ میلیون بازیکن روزانه یک ساعت و نیم بازی می‌کنند.

تبیین مسئله بازی

وی با تأکید بر تبیین و تشریح جایگاه بازی در بین مخاطبان و سیاستگذاران افزود: یکی از کار‌های مهمی که در بنیاد انجام می‌شود، تبیین مسئله بازی است و در این زمینه به ویژه در حوزه زیرساخت‌های اقتصادی بازی عقب هستیم و در این راستا نیاز به کمک رسانه‌های خبری داریم.

حاجی‌هاشمی با اشاره به رویداد علمی جایزه بازی‌های جدی ادامه داد: این رویداد در سال‌های گذشته انجام شده و امسال ششمین دوره آن با رویکرد گردشگری، سلامت و آموزش برگزار خواهد شد. در واقع بازی‌های جدی به بازی‌هایی گفته می‌شود که از ابتدا با هدف علمی و فرهنگی تولید می‌شود و برای حل مسائل کشور می‌توان از این بازی‌ها بهره گرفت.  

وی با بیان اینکه امسال بنیاد بازی‌های رایانه‌ای با همکاری دانشگاه امیرکبیر این رویداد را برگزار می‌کند، تصریح کرد: هر سال این رویداد به صورت جشنواره برگزار می‌شد و امسال دبیرخانه دائمی آن حتی پس از برگزاری اختتامیه فعال خواهد ماند تا به تجاری شدن بازی‌های تولید شده کمک کند تا این بازی‌ها به دست مصرف‌کننده برسد و سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند در این رویداد شرکت کنند، در راستای شتابدهی و سرمایه‌گذاری در کنار بازی‌سازان باشند.

حاجی‌هاشمی در ادامه با اشاره به مطالعه علم‌سنجی بنیاد با همکاری دانشگاه هنر اسلامی تبریز ادامه داد: براساس این مطالعه، جمهوری اسلامی ایران در تولید علم در زمینه بازی‌های رایانه‌ای رتبه اول منطقه و کشور‌های اسلامی و رتبه ۱۸ دنیا را دارد و این مطالعه تمام زمینه‌های بازی اعم از هوش مصنوعی در بازی‌های رایانه‌ای و بازی‌های کنسولی و موبایلی مورد مطالعه قرار داده است و در این مطالعه مشخص شده است تا انتهای ۱۴۰۱ جزء علوم و صنایع جدید است و در ۵ سال اخیر ایران رتبه ۱۸ را کسب کرده است.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: در صنعت بازی‌سازی در زمینه‌های علمی پیشرفت خوبی داشتیم و در این راستا شرکت‌های متعدد دانش‌بنیان داریم که بازی‌های رایانه‌های تولید می‌کنند که برخی در بازار داخل ۲۰ میلیون نصب و یا در بازار‌های خارجی ۵ میلیون نصب دارند و برآورد ما این است که بیش از ۵۰ بازی ایرانی داریم که در بازار داخلی بیش از یک میلیون نصب دارند و همه این‌ها با وجود شرکت‌های دانش‌بنیان تولید شده است و این‌ها در حالی است که در سه زمینه ابزار بازی‌سازی از جمله ابزار موتور بازی‌سازی و تولید، ابزار توزیع و نشر و ابزار‌های تحلیل بازار تحریم هستیم.

جزئیات برگزاری جایزه بازی‌های جدی

فرزانه شریفی، دبیر ششمین دوره جایزه بازی‌های جدی ۱۴۰۲ نیز در ادامه این نشست، گفت: ششمین دوره جایزه بازی‌های جدی در قالب و مقیاس بین‌المللی برگزار می‌شود و سه بخش جدی و اصلی دارد. در بخش هکاتون طی سه روز بازی‌ها به رقابت جدی می‌پردازند، بخش سمپوزیوم برای بررسی مقالات پیش‌بینی شده است و در بخش جشنواره بازی‌های جدی را برگزار خواهیم کرد. البته داوری آثار در دو مرحله انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: ثبت‌نام بخش هکاتون تا دهم شهریور است و طی روز‌های ۲۹ تا ۳۱ شهریور در سطح ملی به صورت همزمان حضوری و مجازی برگزار می‌شود. آخرین مهلت ثبت‌نام و ارسال مقالات ۵ آبان است و اختتامیه آن رویداد نیز ۳۰ آذر و یکم دی برگزار می‌شود.  

شریفی با اشاره به میزان جایزه این مسابقه گفت: ۳۰۰ میلیون تومان جایزه برای بخش داخلی و ۲ هزار یورو برای غیر ایرانیان در نظر گرفته شده است. همچنین حدود ۴ میلیارد تومان از سوی سرمایه‌گذاران و حامیان رویداد هزینه خواهد شد تا بتوانیم بازی‌ها و محصولات بازی‌های رایانه‌ای را به صنعت وصل کنیم و آن‌ها را وارد فضای شتابدهی و بازار کنیم.

وی با بیان اینکه ۳۰۰ بازی جدی سال گذشته ارائه شده است که رقم قابل ملاحظه‌ای است، اما همه آن‌ها هنوز تجاری نشده است، افزود: با توجه به پیمایش انجام شده توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با دانشگاه هنر اسلامی تبریز، خوشه بازی‌های جدی پرکارترین و مورد هدف‌ترین بازی دیجیتال بوده است و تنها رویداد در حوزه بازی در کشور‌های اسلامی است. همچنین دانشگاه تهران پرکارترین دانشگاه در این زمینه بوده و ۳۴ مقاله علمی در حوزه بازی‌های دیجیتال ارائه کرده است و در صدر دانشگاه‌های ایرانی در دنیا قرار دارد.  

شریفی ادامه داد: این رویداد از سال ۹۶ تاکنون یعنی ۵ دوره اخیر در حوزه بازی و مقاله از نظر کمی و کیفی با شیب صعودی و رو به رشد همراه بوده است، در بخش بازی در پنجمین دوره، ۷۴ بازی رسیده بود که نسبت به سال‌های گذشته قابل توجه بود و امسال هم پیش‌بینی همین بوده است.

سمیه قربانی

انتهای پیام
captcha