ویژه‌نامه «عیارسنجی وضعیت علوم انسانی اسلامی» منتشر شد
کد خبر: 4153836
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۰

ویژه‌نامه «عیارسنجی وضعیت علوم انسانی اسلامی» منتشر شد

ویژه‌نامه «عیارسنجی وضعیت علوم انسانی اسلامی در ایران؛ نقشه راه دیپلماسی علمی» از سوی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی منتشر شد.

به گزارش ایکنا، در این ویژه نامه با آثار و گفتاری از آیت الله ابوالقاسم علیدوست، مهدی عباس‌زاده، محسن مهاجرنیا، محمدهادی همایون، احد فرامرزقراملکی، محمود حکمت‌نیا، عطاءالله رفیعی آتانی، علی آقاپور، نجمه کیخا، رضا ماحوزی، شریف لک‌زایی، کامیار صداقت ثمرحسینی، علیرضا قائمی‌نیا و منوچهر صانعی دره‌بیدی به عیارسنجی وضعیت علوم انسانی در ایران پرداخته شده است.

همچنین در این ویژه نامه گفت‌وگوهایی با روح‌الله دهقانی فیروزآبادی؛ معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیاد رئیس جمهور، محمدعلی زلفی‌گل؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، ناصر باقری‌مقدم قائم مقام بنیاد ملی نخبگان  و رضا غلامی، رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم صورت گرفته است.

نگاه اهالی علوم انسانی به جشنواره فارابی، گزارش آماری شرکت‌کنندگان چهاردهمین جشنواره فارابی، فراخوان پانزدهمین دوره جشنواره بین المللی فارابی (بخش داخلی و بین‌المللی)  از دیگر مطالب خواندنی این ویژه نامه است.

در بخشی از این ویژه‌نامه و در گفت‌وگو با محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری آمده است: یکی از توقعات مهم نظام آموزش عالی در تحصیلات تکمیلی، پاسخگویی پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری در حوزه علوم انسانی به نیازهای کشور است که آن هم یک شاخص مهم در سنجش کیفیت علوم انسانی است. جدای از عرصه آموزش، میزان انتشار مقالات علمی و پژوهشی در ارتباط با مسائل کشور توسط اعضای هیئت علمی، میزان اجرای طرح‌های پژوهشی نوآورانه به منظور رسیدگی به نیازهای روز کشور و نقش‌آفرینی در گسترش دیپلماسی علمی از جمله استانداردهایی است که از طریق آنها دانشگاه‌ها مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. در کل، راهبرد وزارت علوم هماهنگ‌سازی جذب دانشجو در دانشگاه‌ها با ظرفیت‌های کیفی و پاسخگویی مضاعف علوم انسانی به نیازهای کشور است.

زلفی‌گل در بخش دیگری از این مصاحبه می‌گوید: جریان علم و نوآوری علمی به طور فزایندهای به سمت بین‌المللی شدن پیش می‌رود. امروز بسیاری از برنامه‌های علمی کشورها به هم پیوسته و وابسته شده است و از همین جهت، گرایش به شکل‌گیری پروژه‌های علمی عظیم با مشارکت دانشمندان از کشورهای مختلف نیز روزبه‌روز بیشتر می‌شود. از سوی دیگر، علم، فناوری و نوآوری با تحولات فضای مجازی و صنعت دیجیتال با سرعت بی‌سابقه‌ای، هم محرک و هم عامل ایجاد تغییرات جهانی محسوب می‌شوند. در چنین شرایطی، طبیعی است که گسترش هوشمندانه دیپلماسی علمی در دستور کار نظام آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران قرار داشته باشد. دیپلماسی علمی به زبان ساده، یعنی بهره‌گیری مؤثر از ارتباطات، همکاری‌ها و تعاملات علمی میان کشورها برای دستیابی به اهداف و برنامه‌های مشترک و همچنین، شکل‌گیری مشارکت‌های سازنده برای بهزیستی و تعالی مردم دنیا. برخلاف انتظار، امروز علوم انسانی در دیپلماسی عمومی» نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.

همچنین آمده است: می‌دانید که برخی از مسائل و آسیب‌های اجتماعی میان کشورها مشترک است و عوامل برون‌مرزی نیز در شکل‌گیری یا تشدید آنها دخالت دارد؛ بنابراین، علاقه به فعالیت‌های تحقیقاتی مشترک در علوم انسانی نیز مشاهده می‌شود. البته به دلیل وجود اشتراکات فرهنگی و دینی میان ما و کشورهای اسلامی، گسترش دیپلماسی علمی در دایره کشورهای اسلامی از اولویت برخوردار است. به نظر می‌رسد که برای رسیدن به سطح مناسبی از دیپلماسی علمی در علوم انسانی، بسط «گفت‌وگوهای انتقادی» میان دانشمندان ما و دانشمندان کشورهای دیگر لازم اسـت. این گفت‌وگوها فرصت شناسایی علایق مشترک و بستر همکاری را به شکل دقیق و مؤثرتری به وجود می‌آورد.

برای مشاهده این ویژه‌نامه اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام
captcha