بانوان 10درصد جمعیت معتادان استان مرکزی را تشکیل می‌دهند
کد خبر: 4149604
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۳

بانوان 10درصد جمعیت معتادان استان مرکزی را تشکیل می‌دهند

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان مرکزی گفت: از جمعیت کل آمار معتادان در استان 10 درصد را بانوان تشکیل می‌دهند.

نشست خبری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، اکبر شایسته‌فرد، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان، امروز،  اول تیر، در نشست مطبوعاتی که به منظور تشریح برنامه‌های این مجموعه برگزار شد، با بیان اینکه هفته مباذزه با موادمخدر از 30 خرداد آغاز و تا 6 تیر ماه ادامه دارد، گفت: حوزه موادمخدر یکی از پرآسیب‌ترین آسیب‌های اجتماعی است که باید به آن پرداخته شود.

وی از موادمخدر به عنوان پرآسیب‌ترین ناهنجاری قرن یاد کرد و افزود: برای بهتر برگزار شدن برنامه‌ها اجرای 120 عنوان برنامه در حوزه‌های فرهنگی، پیشگیری و توسعه مشارکت مردمی و مقابله درونی تدوین شده در این راستا 21 دستگاه و تشکل غیردولتی دخالت دارند.

شایسته‌فرد با اشاره به اینکه از 15 تیر ماه بررسی و ارزیابی میزان اثربخشی برنامه‌ها مورد تحلیل قرار خواهد گرفت، ادامه داد: میزان اثربخشی در جامعه باعث می‌شود تا یک قدم مثبت در جهت کاهش آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی برداریم. متأسفانه در یکسال گذشته 3 نفر از نیروهای خدوم نیروی انتظامی در مبارزه با قاچاقچیان موادمخدر در استان به شهادت رسیدند.

وی از عقد تفاهم‌نامه در راستای ایجاد ضمانت اجرایی برنامه‌ها با حضور معاون پیشگیری از جرم دادگستری استان با دستگاه‌های دخیل خبر داد و ادامه داد: میزان اثربخشی برنامه‌های هفته مبارزه با موادمخدر از ۱۵ تیرماه مورد بررسی قرار می‌گیرد تا یک قدم در راستای کاهش ناهنجاری‌ها و سالم‌سازی جامعه برداشته شود. همچنین دیدار با خانواده شهدا و جانبازان، برگزاری کارگاه‌های توانمندسازی، برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه نوجوانان و جوانان از برنامه‌های پیش‌بینی شده است.

شایسته‌فرد تقویت هنجارهای اجتماعی در جامعه را ضروری خواند و از افتتاح خانه «یاری‌گران زندگی» خبر داد و افزود: قرار براین است برنامه‌ها در قالب نشاط و تندرستی، مسابقات ورزشی، راه‌اندازی کارگاه‌های آموزشی از جمله برنامه‌هایی است که همزمان با هفته مبارزه با موادمخدر در استان تدارک دیده شده است.

وی از راه‌اندازی کمیته‌های هفتگانه پیشگیری، درمان، نظارت، مقابله، توسعه و مشارکت مردمی و فضای مجازی خبر داد و افزود: 25 دستگاه در شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر عضو هستند که هریک وظایفی در راستای کاهش اعتیاد در جامعه انجام می‌دهند. بر اساس آخرین آمار شیوع‌شناسی، استان مرکزی با توجه به صنعتی بودن متأسفانه از هر 5 نفر شاغل در صنایع یک نفر به بیماری اعتیاد گرفتارست که این مهم زنگ خطری برای مسئولان محسوب می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه در نوروز امسال 700 معتاد متجاهر از سطح معابر استان جمع‌آوری شدند، اضافه کرد: این بیماران به مراکز ترک اعتیاد سپرده شده  و مراحل درمان آغاز شد. از سال گذشته تاکنون 3 میلیارد تومان برای نگهداری و درمان معتادان به بهزیستی استان اختصاص یافته است.

شایسته‌فرد تعداد بیماران تحت پوشش دارویی را 40 هزار نفر اعلام کرد و با بیان اینکه ۵۰۰ هزار نفر نیز در حوزه فرهنگی و پیشگیری تحت پوشش قرار دارند، ادامه داد: 120 مرکز دارویی نیز در سطح استان فعالند و بیماران پذیرش شده براساس شیوه‌های مورد نظر درمان می‌شوند.

وی از برگزاری 340 کارگاه آموزشی ویژه اقشار مختلف مردم و آموزش عمومی و تخصصی 10 هزار نفردر استان خبر داد و گفت: نوجوانان باید مهارت «نه» گفتن را بیاموزند در مواقع ضروری از آن استفاده کنند. ۳۵ مرکز میان مدت نیز در استان مرکزی فعال است که بیماران را جهت سم‌زدایی و بازگشت به زندگی سالم به مدت 3 ماه نگهداری می‌کنند. همچنین 8 مرکز کاهش آسییب‌های اجتماعی در قالب شلترها فعالیت خود را شبانه‌روزی انجام می‌دهند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان با بیان این مطلب که حدود ۱۰ درصد بیماران معتاد استان را بانوان تشکیل می‌دهند که معتادان متجاهر در 2 مرکز اراک و ساوه نگهداری می‌شوند.

انتهای پیام
captcha