معنویت و اخلاص؛ رمز پیروزی رزمندگان لرستانی در عملیات حاج عمران
کد خبر: 4142508
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰
رزمنده لرستانی بیان کرد:

معنویت و اخلاص؛ رمز پیروزی رزمندگان لرستانی در عملیات حاج عمران

رزمنده دفاع مقدس لرستانی با اشاره به شهادت 300 تن از رزمندگان لرستانی در عملیات حاج عمران و آزادسازی خرمشهر، گفت: آنچه سبب پیروزی رزمندگان ما در عملیات حاج عمران شد، معنویت به همراه اخلاص آن‌ها بود.

ماشاالله بازگیر، از رزمندگان عملیات حاج عمرانماشاالله بازگیر، از رزمندگان عملیات حاج عمران در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، درباره نقش‌آفرینی رزمندگان لشگر 57 حضرت ابوالفضل(ع) لرستان در عملیات حاج عمران، گفت: بهترین نیروهای لرستان برای باز پس گرفتن ارتفاعات و شاخ‌های شمیران در قالب هفت گردان پیاده و پنج گردان تخصصی برای شروع عملیات 26 اردیبهشت در منطقه دربندی خان جمع شده بودند.

وی افزود: طی نامه‌ای از لشکر 57 حضرت ابوالفضل(ع) خواسته شد که از دربندی خان با تمام قوا سریعاً به سمت منطقه عمومی حاج عمران حرکت کند و جلوی عملیات دشمن در این منطقه را بگیرد.

این رزمنده لرستانی ادامه داد: بعد از استقرار نیروها در حاج عمران مهمات را نزدیک به کمین دشمن ریختیم و از لجمن به بعد آتش‌بار را مستقر کردیم، دشمن با دو تیپ وارد عمل شد و نیروهای ما در 700 متری ارتفاعات مستقر بودند.

وی با اشاره به موقعیت مهم شهر پیرانشهر که دشمن عزمش را برای تصرف این منطقه جزم کرده بود، گفت: دشمن در 12 کیلومتری پیرانشهر مستقر بود و اگر شهر پیرانشهر را تصرف می‌کرد یک منطقه آزاد برای دموکرات و کومله می‌شد.

بازگیر در رابطه با مأموریت رزمندگان لرستان در عملیات حاج عمران، تصریح کرد: مأموریت لشگر 57 لرستان در این عملیات سدکردن دشمن بود، دشمن با پیشروی که داشت، می‌خواست روی خط مرزی ارتفاعات تمرچین مشرف بر شهر چومان مصطفی در عراق بیاید.

وی با اشاره به توان نظامی دشمن در سه‌راهی مرگ، خاطرنشان کرد: رزمندگان لرستان 28 اردیبهشت در سه‌راهی مرگ منطقه حاج عمران مستقر و آماده عملیات شدند.

فرمانده سپاه خرم‌آباد از حضور گردان‌های مالک اشتر ازنا، ثارالله بروجرد، محبین کوهدشت، انبیاء خرم‌آباد، محرم دورود، ابوذر الیگودرز در این عملیات یاد کرد و گفت: در شب 29 اردیبهشت گردان مالک اشتر ازنا شبانه به سمت ارتفاعات 2519 حرکت کرد، شب 31 گردان ثارالله از سمت راست، گردان ابوذر از سمت چپ و گردان محبین روی ارتفاعات 2519 حرکت کردند.

وی ادامه داد: شب بعد قرار شد گردان انبیاء به‌عنوان خط‌شکن در جناح چپ، گردان شهدا به فرماندهی شهید میرشاکی در سمت راست و گردان محرم در مواضع پدافندی قبل از تپه شهدا مستقر شوند.

بازگیر افزود: گردان ذوالفقار در شب سوم خرداد از سه‌راهی مرگ عبور کرد و قرار شد گردان انبیاء و شهدا ارتفاعات را تصرف کنند و ما جلوی پاتک‌های دشمن را بگیریم، ساعت 1:30 دقیقه شب بود که خبردار شدیم گردان‌ها در حال موفقیت هستند بنابراین به سمت تپه شهدا رفتیم، نیروها تقسیم شدند و توانستیم دوقبضه را بالا ببریم.

رزمنده هشت سال دفاع مقدس گفت: ما با 14 اتوبوس به عملیات حاج عمران رفته‌ بودیم و در برگشت تنها 10 اتوبوس از رزمندگان ما برگشتند و 300 تن از بچه‌ها شهید شده بودند.

وی با بیان اینکه در سال‌های 65 و اواخر 66 در منطقه حاج عمران سه بار عملیات شده است، عنوان کرد: در این سال‌ها جمهوری اسلامی یک بار هم اجازه نداد دشمن از ارتفاعات 2519 پایین بیاید و آنچه سبب پیروزی رزمندگان ما شد، معنویت به همراه اخلاص آن‌ها بود.

بازگیر تصریح کرد: در عملیات حاج عمران رشادت و شهامت لرستان برجهانیان ثابت شد لشکر 57 معادلات دشمن را به‌هم‌ریخته بود، دشمن با هشت لشکر آمده بود درحالی‌که ما یک لشکر بودیم، دشمن شبی یک تیپ وارد عمل می‌کرد درحالی‌که ما شبی یک یا دو گردان وارد عمل می‌کردیم و در آخر دشمن کم آورد.

 

انتهای پیام
captcha