هنرمند مصری و آرزوی حصیربافی کل قرآن + عکس
کد خبر: 4137181
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰

هنرمند مصری و آرزوی حصیربافی کل قرآن + عکس

محمد فوزی هنرمند حصیرباف مصری با بافتن آیات قرأن بر روی حصیر در آرزوی بافتن کل قرآن کریم بر روی حصیر است.

به گزارش ایکنا به نقل از الوطن، محمد فوزی، هنرمند حصیرباف مصری 10 سال پیش برای احیای فعالیت خود تصمیم گرفت تا به بافتن قرآن کریم بر روی حصیر به عنوان یک ابتکار روی بیاورد. وی در سال 2016 میلادی هنر تابلوهای حصیری را در میراث جهانی به ثبت رساند.

فوزی با استفاده از پنبه و پشم بر روی حصیر نقوش مورد نظر خود را می‌بافد. همچنین تصمیم دارد تا از چرم طبیعی و مس که به صورت مفتول‌ها و رشته‌های باریک درآمده در بافتن نقوش هنری مورد نظر خود بر روی حصیرها استفاده کند.

وی تنها به بافتن تابلوهای حصیری با محتوای آیات قرآن به زبان عربی بسنده نکرده است بلکه سوره فاتحه به زبان فرانسوی با استفاده از رشته‌های پشمی و پنبه‌ای به رنگ‌های قرمز و سیاه و همچنین اسماء الله الحسنی را نیز بر روی حصیر بافته و آن را به موزه هنرهای اسلامی اهدا کرده است.

این هنرمند حصیرباف مصری از تلاش خود برای آموزش این هنر به نسل‌های جوان نیز خبر می‌دهد و همچنین طرح بعدی خود را بافتن کل قرآن کریم بر روی حصیر می‌داند و در صورت فراهم شدن حمایت‌های مادی و معنوی از این کار، اثر نهایی را به موزه تقدیم خواهد کرد.

محمود فوزی، هنرمند حصیرباف مصری، اهل روستای العبادیه در مرکز دمنهور واقع در استان البحیره مصر از هنگامی‌که کمی بیش از بیست سال سن داشت در دهه هشتاد میلادی این هنر را از پدر و جد خود آموخت.

به گفته وی در اواخر دهه هشتاد قرن گذشته، تحولی اساسی در حرفه حصیربافی ایجاد شد، خانه‌ها و مساجد مصر پیش از آن همه با حصیر فرش می‌شد اما با ظهور زیراندازهای پلاستیکی تقاضا برای حصیر کاهش یافت و این صنعت رفته‌رفته به محاق رفت. بسیاری از حصیربافان پس از آن حرفه خود را تغییر دادند.

بافتن آیات قرآن کریم بر حصیر+ عکس

بافتن آیات قرآن کریم بر حصیر+ عکس

بافتن آیات قرآن کریم بر حصیر+ عکس

بافتن آیات قرآن کریم بر حصیر+ عکس

 

انتهای پیام
captcha