رشد تولید و مهار تورم نیازمند راهبرد رسانه‌ای است
کد خبر: 4132355
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۳
مدیر مؤسسه جهاد تبیین لرستان:

رشد تولید و مهار تورم نیازمند راهبرد رسانه‌ای است

مدیر مؤسسه جهاد تییین و سواد رسانه‌ای لرستان با بیان اینکه در کنار سیاست‌گذاری‌های اقتصادی؛ مهار تورم و رشد تولید به یک راهبرد رسانه‌ای نیاز دارد، اظهار کرد: این رسانه‌ها هستند که می‌توانند تولید داخلی را در ذهن مخاطب برجسته یا ضرورت استفاده از آن را بیان کنند.

امیرعلی‎حیدر امیری، مدیر مؤسسه جهاد تبیین و سواد رسانه‌ای لرستانامیرعلی‎حیدر امیری، مدیر مؤسسه جهاد تبیین و سواد رسانه‌ای استان لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با اشاره به نام‌گذاری شعار سال از سوی مقام معظم رهبری به نام «مهار تورم و رشد تولید»، گفت: مقام معظم رهبری در چند سال اخیر شعارهایی که برای سال‌ها انتخاب کرده است بیشتر حول محور موضوعات اقتصادی بوده و این بیانگر اهمیت مقوله اقتصاد است.

وی افزود: دشمنان و بعضاً بی‌تدبیری برخی از مسئولان باعث شده که مردم از لحاظ اقتصادی مخصوصاً در مقوله گرانی، تورم و بیکاری دچار مشکل شوند لذا رهبر معظم انقلاب شعارشان برای سال جدید را مانند سال‌های گذشته باز هم در مقوله اقتصاد اعلام کرده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی غرب آسیا با اشاره به سرعت و شتاب گرانی و همچنین رشد و شتاب فزاینده تورم و بیکاری جوانان، گفت: اگر تورم در کشور مهار شود و پول ملی ارزش خود را به دست بیاورد تولیدکنندگان با فراغ بال بهتری می‎توانند تولید کنند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: تولید و تورم نسبت معکوسی با هم دارند یعنی هرچه تولید بالا و عرضه بیشتر شود گرانی و تورم پایین می‌آید و هرچه گرانی و تورم بالا رود تولید با مشکل مواجه می‌شود به این خاطر تورم بایستی کنترل، پول ملی ارزشمند و دلار از مبادلات تجاری کنار گذاشته شود.

مدیر مؤسسه جهاد تبیین و سواد رسانه‌‌ای لرستان اضافه کرد: همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با کارگزاران نظام تأکید فرمودند متأسفانه مبنای ارزش‌گذاری در مملکت ما به دلار تعیین شده و حتی تولیدکننده داخلی که از کالاهای داخلی استفاده می‎کند نیز دلار مخصوصاً دلار تلگرامی(اعلام شده از سوی دلالان و سودجویان) را مبنای خود قرار می‎دهد در صورتی‌که این تولیدکننده از منابع داخلی استفاده می‎کند، مواد اولیه و نیروی کار ارزان و انرژی یارانه‌ای را در اختیار دارد لذا نباید دلار مبنای ارزش‌گذاری کالاها و خدمات تعیین شود.

وی گفت: اگر دلار مبنای ارزش‌گذاری تعیین شود مشکل‌ساز است چراکه با این کار دلار تقویت و به تبع آن ریال بی‌ارزش می‎شود، اجناس گران شده و در نتیجه به مردم فشار وارد می‎شود، علاوه بر این ثبات اقتصادی هم به وجود نخواهد آمد لذا دولت باید به شدت با ارزش‌گذاری دلاری، سودجویی تولیدکنندگان و صادرکنندگان، عدم برگشت ارز صادراتی به بازار و تفکر لیبرالی و تاخت و تاز دلالان در بازار ارز و ورود کالاهای خارجی توسط کارخانه‌داران و مونتاژ آن به نام کالاهای ایرانی و نرخ‌گذاری توسط صنوف و اتحادیه‌ها جلوگیری کند.

امیری بر لزوم ساماندهی نیروی انسانی و تهیه بانک اطلاعاتی از تخصص‌ها، ظرفیت‌ها و پراکندگی جغرافیایی نیروی انسانی تأکید کرد و با بیان اینکه در استان لرستان نیروی انسانی فراوان وجود دارد که می‌تواند یکی از پایه‌های رشد سرمایه‌گذاری و به تبع آن کاهش بیکاری در استان باشد، اظهار کرد: یکی از مواردی که به تحقق شعار سال کمک می‌کند ایجاد صنایع در نقاط و مناطقی است که دارای نیروی انسانی مورد نیاز باشد.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی غرب آسیا با تأکید بر اینکه با توجه به تداوم چالش‌های اقتصادی و توليدی در كشور و اولويت داشتن مسائل معيشتی مردم، مقام معظم رهبری شعار سال را که برگرفته از یک نگاه جامع و چشم‌انداز توسعه کشور است را با عناوین اقتصادی نام‌گذاری کرده‌اند، گفت: در این راستا برنامه‌ریزی‌های اقتصادی در سطح ملی و منطقه‌ای باید در جهت تحقق شعار سال باشد که امسال تمرکز بر مهار تورم و رشد تولید است.

وی با بیان اینکه تحقق اهداف شعار سال بدون آگاهی، همراهی و همكاری عموم مردم، امكان‌پذير نيست و در این راستا رسانه‌ها نقش ویژه دارند، افزود: یکی از عرصه‌هایی كه رسانه‌ها می‌توانند به فرهنگ‌سازی و تغيير فرهنگی بپردازند، عرصه كار و سرمايه است، در حقيقت وسايل ارتباطی همچون پلی رابط بين افراد جامعه عمل می‌كنند و می‌توانند به فرهنگ‌سازی یک موضوع ازجمله حمایت از کالای داخلی، ترویج فرهنگ کار و رونق تولید کمک کنند.

مدیر مؤسسه جهاد تبیین و سواد رسانه‌ای لرستان با بیان اینکه در کنار سیاست‌گذاری‌های اقتصادی؛ مهار تورم و رشد تولید به یک راهبرد رسانه‌ای نیاز دارد، اضافه کرد: این رسانه‌ها هستند که می‌توانند تولید را در ذهن مخاطب برجسته کرده یا ضرورت استفاده از یک تولید ملی را بیان کند و یا با شفاف‌سازی موضوعات به مهار تورم کمک کنند.

انتهای پیام
captcha