خطر منافق از کافر بیشتر است
کد خبر: 4131623
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸
در تفسیر سوره بقره مطرح شد:

خطر منافق از کافر بیشتر است

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به اینکه منافق چند چهره است و نفاق شدت و ضعف دارد، گفت: خطر منافق از کافر بیشتر است و به استناد آیات قرآن کریم در پایین‌ترین طبقه آتش قرار دارند و یاوری برای آنان نیست.

حجت‌الاسلام سید احمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‎فقیه در لرستانبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‎فقیه در استان و امام‌ جمعه خرم‎آباد در جلسه تفسیر قرآن کریم ویژه ماه مبارک رمضان که چهارشنبه، 16 فروردین‌ماه با محوریت سوره مبارکه بقره در مسجد بعثت خرم‎آباد برگزار شد، گفت: در آیات ابتدایی سوره بقره به پاره‌ای از صفات کافران و مشرکان که در مقابل مؤمنین ایستادند، اشاره شده است، گفت: با توجه به این آیات خداوند متعال به دل‌های برخی از افراد مُهر زده است که حقیقت را نمی‌بینند، آن‌را درک نمی‌کنند و حقیقت را نمی‌شنوند این عدم فهم و درک صحیح و نشنیدن حرف حق، حاصل اعمالی است که افراد انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه در آیه 74 سوره بقره با این مضنون «ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُم مِّن بَعْدِ ذَلِكَ فَهِيَ كَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً وَإِنَّ مِنَ الْحِجَارَةِ لَمَا يَتَفَجَّرُ مِنْهُ الأَنْهَارُ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا يَشَّقَّقُ فَيَخْرُجُ مِنْهُ الْمَاء وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا يَهْبِطُ مِنْ خَشْيَةِ اللّهِ وَمَا اللّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ» از انسان‌هایی که در مقابل حق مقاومت کنند و آن‌را نپذیرند به‌عنوان افراد «قسی‌القلب» یاد شده است، افزود: یکی از عواملی که باعث می‌شود انسان به آن نقطه برسد که درونش مانند سنگ بلکه سخت‌تر از سنگ گردد گناه است و پرخوری، پرخوابی، همنشینی با افراد بد و رفیق ناباب نیز انسان را به تدریج سنگ‌دل می‌کند.

این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه در قرآن کریم انواعی از قلب معرفی شده است بعضی قلب سلیم و روح سالم دارند، همیشه به یاد خدا هستند، از یاد خدا غافل نیستند و از آلودگی‌ها به دور هستند و بعضی نیز قلب منیب و پشیمان دارند یعنی قلبی که آلوده بوده، ولی آن‌را با توبه پاک می‌کند، به‌سوی خدا بر می‌گردد این‌چنین قلبی نسیم رحمت الهی بر آن وزیده می‌شود.

وی با بیان اینکه صاحب قلب منیب خود را در مسیر رحمت الهی قرار می‌دهد، گفت: بعضی قلب مریض دارند، قلب را آلوده می‌کنند، آن‌را پاک نمی‌کنند، گناه روی گناه می‌آید و باعث قساوت قلب می‎شود.

شاهرخی با تأکید بر ضرورت حفاظت و حراست از قلب، اظهار کرد: همچنان‌که انسان برای حفظ مال و اموال و خانه خود آن را حفظ و حراست می‌کند، درون انسان با آن اهمیت که سعادت دنیا و آخرت انسان را تأمین می‌کند نیز، نیازمند حراست است کمااینکه انسان هر چیزی را نباید مشاهده کند، هر چیزی را نباید بشنود، هر چیزی را نباید بگوید.

وی با بیان اینکه منافقین کسانی هستند که در ظاهر می‌گویند ما با مسلمانان هستیم ولی در باطن ایمان نیاورده‌اند، کافرند و با جبهه کفار هستند، اظهار کرد: در آیات سوره بقره چهار آیه راجع به مؤمنین و متقین وجود دارد که همه را با فعل مضارع ذکر می‌کند که از جمله آنها «یومنون یوقنون و.....» یعنی این‌ها کسانی هستند که ایمان‌شان استمرار دارد، قطع نمی‌شود، این‌طور نیست که گاهی ایمان داشته باشند و گاهی ایمان نداشته باشند.

وی با بیان اینکه علاوه بر اینکه ما سوره‌ای به نام «منافقین» داریم خداوند متعال در جاهای مختلفی از سوره‌های قرآن منافقین را توصیف کرده است، ادامه داد: خداوند متعال به خاطر چند چهره بودن منافقان سوره‌ای به نام منافقین نازل شده است این در حالی است که در آیات دیگری از قرآن به ویژگی‌های مناقان پرداخته شده است و این بیانگر این موضوع است که مسلمانان و مؤمنان باید نسبت به منافقان هوشیار باشند.

امام جمعه خرم‌آباد در رابطه با ریشه اصلی نفاق، گفت: «نفاق» در لغت از ریشه «نافقاء» راه زیرزمینی و پنهانی است، به همین جهت در زبان عرب به تونل، نَفَق می‌گویند، یعنی راهی که پنهان است و ورودی و خروجی دارد، از این‌رو به موش صحرایی که در زیر زمین کانال می‌زند و از یک در وارد می‌شود و چنانچه خطری او را تهدید کرد از در دیگر که معمولاً نامرئی است فرار می‌کند «نافقاء» می‌گویند.

این مفسر قرآن کریم به چند چهره بودن منافقان اشاره کرد و افزود: منافقان در رویارویی با مسلمانان حیله به کار می‌برند؛ اگر کفار پیروز شدند با آنها هستند، اگر مسلمانان پیروز شدند به ظاهر با آنها هستند، ولی در باطن با کفار هستند، پس منافق را از این بابت منافق گفته‌اند.

وی با یادآوری اینکه گروه منافقین به مراتب از کفار خطرناک‌تر هستند، اضافه کرد: خدای متعال در آیه 145 سوره نساء درباره عذاب منافقین می‌فرماید: «إِنَّ الْمُنَافِقِينَ فِي الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَلَنْ تَجِدَ لَهُمْ نَصِيرًا؛ بی‌تردید منافقان در پایین‌ترین طبقه از آتش‌اند و هرگز برای آنان یاوری نخواهی یافت» که «الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ» در این آیه به‌معنای طبقه پائين‌تر و جایی است که برای منافقین در جهنم مهیا شده است.

نماینده ولی‎فقیه در لرستان با بیان اینکه منافق چند چهره است و نفاق هم شدت و ضعف دارد، گفت: انسان باید از آن حالت ضعیف نفاق هم پرهیز نماید، گاهی شخص مؤمن هست ولی رگه‌هایی ضعیف از نفاق در رفتار و گفتارش موجود است و باید از این حالت که در مواردی در فرهنگ ما رخنه کرده، پرهیز کنیم و مانع عمق بخشیدن نفاق این حالت بشویم.

شاهرخی افزود: گاهی خیلی از این کلمات تعارف‌آمیز به‌کار می‌بریم، شائبه آن رگه‌های ضعیف را تقویت می‌کند، با هرکسی به میزان ارتباطی که هست گفت‌وگو کنیم و باید تلاش کنیم که ظاهر و باطن با هم یکی باشد.

وی با بیان اینکه در روایتی از سه گروه شامل کسانی که دروغ می‌گویند، کسانی که خیانت در امانت می‌کنند، کسانی که خلف وعده می‌کنند و افرادی که با خدا و مؤمنین خدعه می‎کنند، به‌عنوان منافقین یاد می‌شود، اضافه کرد: در قرآن آمده است که «یُخادِعُونَ اللَّهَ وَ الَّذینَ آمَنُوا وَ ما یَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنْفُسَهُمْ وَ ما یَشْعُرُون» به این معنا که منافقین در نظر خودشان خداوند و مومنین را فریب می‌دهند نیرنگ می‌کنند، ولی حقیقت این است که آنها خودشان را فریب می‌دهند.

انتهای پیام
captcha