اسلام‌هراسی؛ پدیده‌ای نگران‌کننده در آلمان
کد خبر: 4128406
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۵:۱۶

اسلام‌هراسی؛ پدیده‌ای نگران‌کننده در آلمان

اسلام‌هراسی منبع نگرانی بسیاری از مسلمانان در غرب از جمله در آلمان است. بسیاری از 5.5 میلیون مسلمان ساکن آلمان می‌گویند که هر روز تبعیض را تجربه می‌کنند.

به گزارش ایکنا، پایگاه خبری دویچه‌وله در گزارشی به موضوع اسلام‌هراسی فزاینده در آلمان پرداخته که خلاصه‌ای از آن را در ادامه می‌خوانیم:

آسمان شهر شرقی ارفورت آبی  و هوا توفانی و سرد است. سلیمان مالک، مسلمان اهل این شهر از اینکه مسجد جدیدی در ارفورت ساخته شده خوشحال است. این بنا بخشی از اولین ساختمان جدید عبادتگاه مسلمانان در قلمرو جمهوری آلمان سوسیالیستی سابق است.

مالک می‌گوید که پیدا کردن یک جرثقیل برای بلند کردن مناره چنین سازه سنگینی در چنین زمین گل‌آلودی ماه‌ها طول کشید.

وی افزود که شرکت‌های ساختمانی که در ابتدا آماده انجام این کار بودند عقب‌نشینی کردند که این امر ناشی از نژادپرستی، رادیکالیسم و اسلام‌هراسی  بوده است. مالک می‌گوید شرکتی که در نهایت با آن موافقت کرد، نیمه شب قبل از شروع کار با او تماس گرفت و درخواست پرداخت نقدی کرد و اصرار داشت که هیچ کس از روند ساختمان فیلمبرداری نکند یا عکسی نگیرد.

مالک 34 ساله است. او 18 سال است که در آلمان زندگی می‌کند. او که متولد پاکستان است، اکنون آلمانی را روان صحبت می‌کند. وی به عنوان مشاور و معاون شهردار منطقه ارفورت-ریث کار می‌کند اما روند ساخت این مسجد کوچک در یک شهرک صنعتی کوچک با مشکل مواجه شد.

مالک مدتی پیش لاشه‌ خوک را پیدا کرد که در زمین ساخت مسجد پرتاب شده بود. او می‌گوید که رانندگان اغلب اتومبیل‌ها در حالی که از پنجره ماشین خود شعارهای ضد اسلامی را فریاد می‌زنند از اینجا عبور می‌کنند. در رسانه‌های اجتماعی شهرداری این شهر به دلیل حمایت از پروژه ساخت‌وساز مورد تمسخر قرار گرفته است.

ضرورت مبارزه با اسلام‌هراسی

آلمان، آزادی مذهب را در قانون اساسی خود تضمین کرده است. با این حال، بر اساس نظرسنجی شورای کارشناسان آلمان در زمینه ادغام و مهاجرت که در پاییز 2022 ارائه شد، یک سوم تا نیمی از 15000 شرکت‌کننده در این نظرسنجی نگرش‌های ضد مسلمانان و ضد اسلامی ابراز کردند. تقریباً هر هفته، آسیب به اموال یا دیوار نوشته‌های ضد اسلامی در مساجد آلمان گزارش می‌شود.

عبدالصمد الیزیدی، دبیرکل شورای مرکزی مسلمانان آلمان، به دویچه وله گفت: اسلام‌هراسی شکلی از انسان‌ستیزی است که به یک جریان اصلی تبدیل شده، به امری قابل قبول تبدیل شده است و می‌توان آن را آشکارا بیان کرد.

الیزیدی 47 ساله گفت که اسلام‌هراسی در مجلس آلمان و همچنین در پارلمان‌های ایالتی برای فاشیست‌ها رایج است و به‌طور فزاینده‌ای نمایندگان احزاب به اصطلاح دموکراتیک از آن سوء استفاده می‌کنند.

الیزیدی که اهل هسن است، مدت‌هاست در برنامه‌های گفت‌وگوی ادیان فعال بوده است. او گفت که به مسلمانان در آلمان برچسب زده می‌شود.

به گفته او شورای مرکزی چندین بار از دولت فدرال خواسته است تا یک کمیسر برای مسلمانان تعیین کند، همانطور که یک مسئول برای مبارزه با یهودستیزی وجود دارد.

الیزیدی افزود که مردم نمی‌خواهند بپذیرند که نژادپرستی ضد اسلامی یک مشکل است و مسلمانان این را احساس می‌کنند.

چنین مقامی در برخی کشورها و نهادها وجود دارند. جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، اولین کمیسر برای مبارزه با اسلام‌هراسی را در ژانویه امسال منصوب کرد. همچنین اتحادیه اروپا در سال 2015 یک هماهنگ‌کننده برای مبارزه با خصومت ضد مسلمانان تعیین کرد.

انتهای پیام
captcha