نیازمند توجه به «حکمرانی دو فضایی» در عرصه دانشگاهی هستیم
کد خبر: 4127901
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۲
رئیس دانشگاه تهران:

نیازمند توجه به «حکمرانی دو فضایی» در عرصه دانشگاهی هستیم

سیدمحمد مقیمی گفت: امروزه در آموزش عالی با مفاهیمی همانند دانشگاهِ همراه مواجه هستیم و این نشان می‌دهد اگر می‌خواهیم برند دانشگاه تهران را تقویت کنیم باید توجه ویژه به «حکمرانی دو فضایی» داشته باشیم و دانشگاه را همیشه در دسترس قرار دهیم.

رئیس دانشگاه تهران

به گزارش خبرنگار ایکنا، آئین رونمایی از وب‌سایت چند زبانه دانشگاه تهران، امروز دوشنبه ۲۲ اسفندماه ۱۴۰۱ در دانشگاه تهران برگزار شد. سیدمحمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران، در این مراسم سخنرانی کرد و گفت: از همکاران خوبم در دانشگاه تهران تشکر می‌کنم که بخشی از ظرفیت‌های دانشگاه را در این راستا به کار گرفتند و حتی برخی‌ها که وظایف سازمانی آنها ایجاب نمی‌کرد در این زمینه فعال شدند اما به میدان آمده و همت کردند تا این اقدام صورت بگیرد. چنین کاری به ما نشان می‌دهد اگر اراده کنیم می‌توانیم کارهای بزرگتری انجام دهیم لذا این مشارکت صمیمانه‌ جای قدردانی دارد.

اهمیت وب‌ سایت چندزبانه

وی افزود: درباره اهمیت موضوع باید گفت در بخش‌های مختلف، طراحی وب‌سایت‌ها بخشی از زندگی همه سازمان‌هایی است که می‌خواهند در عرصه بین‌المللی حضور داشته و به رقابت بپردازند. البته در عرصه ملی و محلی نیز هیچ نهادی نمی‌تواند بدون توجه به این مقوله، چشم‌انداز موثری برای خود ترسیم کند. امروزه در آموزش عالی با مفاهیمی همانند دانشگاه همراه مواجه هستیم و این نشان می‌دهد اگر می‌خواهیم برند دانشگاه تهران را تقویت کنیم باید توجه ویژه به حکمرانی دو فضایی داشته باشیم و دانشگاه را همیشه در دسترس قرار دهیم.

رئیس دانشگاه تهران یادآور شد: در دسترس قرار دادن باعث می‌شود مخاطبان دائما با ما در تماس بوده و ارتباط آنها موقت نباشد و آنچه این تعامل را پایدار می‌کند بهره‌مندی از فضای مجازی است و طراحی وب‌سایت گامی اساسی در این زمینه است. مقام معظم رهبری فرمودند باید کاری کنیم زبان فارسی تبدیل به زبان علم در دنیا شود. لذا طراحی چنین وب‌سایت‌هایی گامی اساسی در این زمینه است چون می‌توانیم دستاوردهای خود را در این عرصه معرفی کنیم. ما با این کار، مخاطبان عربی، انگلیسی، روسی و چینی را به ذی‌نفعان دانشگاه اضافه کردیم و این اقدامی ارزشمند است.

مسئولیت دانشگاه تهران در عرصه بین‌المللی

وی گفت: یکی از سیاست‌های ما در آموزش عالی دو فضایی، این است که مسئولیت اجتماعی ما فقط منحصر به عرصه ملی نیست بلکه دیپلماسی علمی که از راهبرهای علمی وزارت علوم هم هست می‌تواند باعث رقم خوردن اتفاقات زیادی در عرصه بین‌المللی شود. البته به روز کردن محتوای وب‌سایت، به میزان زیادی می‌تواند مهمتر از طراحی اولیه باشد و امیدواریم تسهیلات لازم برای ادامه فعالیت آن فراهم شود.

مقیمی در پایان سخنان خود بیان کرد: البته هنوز راه‌های نرفته زیادی در عرصه بین‌المللی داریم و امیدواریم رونمایی از این وب‌سایت، مقدمه‌ای باشد که باعث شود کارهای گروهی در راستای فعالیت‌های بین‌المللی را افزایش دهیم.

دانشگاه تهران؛ الگویی برای سایر دانشگاه‌ها

مهدی یزدان‌پناه، معاون همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم در این مراسم گفت: دانشگاه تهران از قبل برای آموزش عالی الگو بوده و با این حرکت نشان داد همچنان الگو است. از همکاران تشکر می‌کنیم که چراغ این دانشگاه در عرصه بین‌المللی را روشن نگه داشته‌اند. مقام عالی وزارت علوم، تاکید زیادی بر همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه‌ها دارند و ابتکار خوب از زمان دکتر مقیمی، برگزاری نشست مشترک دانشگاه‌های برتر ایران و چین است و امیدواریم ادامه داشته باشد.

وی افزود: رونمایی از این وب‌سایت، حرکت بزرگی است و جامعه آماری مخاطبان شما را افزایش می‌دهد و امیدواریم در این دولت همچنان از این اقدامات حمایت کرده و اقدام دانشگاه تهران الگویی برای سایر دانشگاه‌ها باشد.

تلاش برای معرفی دستاوردهای دانشگاه تهران

مهدی شهبازی، مشاور رئیس دانشگاه و‌ رئیس حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران نیز در این مراسم گفت: به جهت تاکیداتی که رئیس دانشگاه تهران در راستای معرفی دستاوردهای دانشگاه و تبیین موضوعات علمی و دانشگاهی داشتند و با توجه به اینکه هدفگذاری جدی برای جذب مخاطب و فعالیت در حوزه رسانه‌ای صورت گرفته است بنابراین نزدیک به یکسال، سایت‌های مختلف چند زبانه را به همت معاونت بین‌المللی و روابط عمومی و در جلسات متعدد بررسی کردیم. سایت فارسی ما نیز تغییرات ویژه‌ای داشت و قالب آن با محوریت اهداف دانشگاه تغییر کرد.

وی افزود: سایت انگلیسی ما نیز به همت معاونت بین‌الملل وجود دارد و خبررسانی هم اتفاق می‌افتد اما به جهت اینکه قرار بر این بود همه سایت‌ها از یک قالب ویژه پیروی کنند بنابراین سایت‌های مختلف دانشگاه‌های برتر دنیا که استفاده از آنها برای کاربران ساده است مورد بررسی قرار گرفتند و قالبی ویژه با توجه به نیاز دانشگاه انتخاب شد.
شهبازی یادآور شد: سایت‌ انگلیسی و عربی، مدت‌ها قبل شروع به کار کرده‌ اما برای اینکه به سمت جوامع دیگری حرکت کنیم زبان چینی و روسی برای امسال هدف‌گذاری شد و امروز هم رونمایی صورت می‌گیرد تا ارتباط بهتری با مخاطبان داشته و دستاوردهای دانشگاه را به شکل بهتری تبیین کنیم.

تقویت مرجعیت علمی دانشگاه تهران

یونس شکرخواه، استاد ارتباطات نیز در این مراسم گفت: اقدام امروز، تلاشی از جانب همه ذی‌نفعان دانشگاه و توسعه دهندگان زیرساخت‌های فنی و دانشی برای برداشتن گام‌های بلندتر در راستای بین‌المللی‌سازی دانشگاه و ارتقای آن در رتبه بندی‌های جهانی و آغازی برای آموزش موثر به علاقه‌مندان تحصیل در ایران است. این آموزش، یک راه را گشوده است و طی طریق در رشته‌های ناپیموده برای استفاده از سایر زبان‌ها را در دستور کار دارد.

وی افزود: توان بالفعل دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی و تلاش همکارانم در دانشکده مطالعات جهان و توان بسیاری از زبان‌دانان که در آموزش عالی فعال هستند نقشی اساسی در شتاب‌بخشی به این روند ایفا خواهد کرد و این اقدام نه تنها چهره دانشگاه ما در عرصه بین‌المللی را ارتقاء خواهد داد بلکه درعرصه ملی نیز مرجعیت علمی دانشگاه را نشان خواهد داد.

توصیه قرآن برای توجه به حقیقت

محمد آغاسی، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: این وب‌سایت و اتفاقی که امروز رخ می‌دهد شاید به ظاهر خبری ساده و رخدادی صرفا علمی یا رسانه‌ای باشد اما واقعیت این است که رخدادی در عرصه عمومی است. ما امروزه با عرصه عمومی منطقه‌ای و جهانی روبه رو هستیم. گاهی یک خبر به باور، خیر، استرس یا خوشی جهانی تبدیل می‌شود. این اقدام شما پیوستن به عرصه‌ای است که در یک دقیقه بیش از یک میلیون ساعت محتوا در آن تولید می‌شود و سالانه سه و نیم درصد به افراد آنلاین اضافه می‌شود. امروزه نزدیک دو سوم مردم جهان به اینترنت دسترسی دارند. این فعالیت دانشگاه تهران در چنین فضایی اتفاق می‌افتد لذا امکان گفت‌وگو با خیلی‌ها را پیدا می‌کنید.

وی گفت: این ظرفیت می‌تواند در مسیر خیر و آرمان‌های الهی یا مسیر ضد انسانیت و ضد صلح صورت گیرد که با اهداف الهی در تضاد است. حال ما می‌توانیم انتخاب کنیم که در کدام سوی ماجرا هستیم؟‌ خود غربی‌ها می‌گویند ما از سال ۲۰۱۶ در دوران پساحقیقت قرار داریم یعنی حقیقت به محاق رفته و دروغ و اخبار جعلی به کرات اتفاق می‌افتد و خیلی از اندیشمندان در این عرصه دچار مشکل شده‌اند بنابراین دائما پیام‌هایی را می‌شنویم که عاری از حقیقت هستند. به نظرم یک راه برای مقابله وجود دارد که قرآن به ما نشان داده و دستور می‌دهد «إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ؛ البته حسنات و نکوکاری‌ها، سیّئات و بدکاری‌ها را نابود می‌سازد» (هود/ 114) امیدواریم این اتفاق در دانشگاه تهران نیز گامی موثر در این راستا باشد.

انتهای پیام
captcha