علی(ع)؛ میزان در قرآن / شیعه‌ بودن به اعتقاد و عمل است
کد خبر: 4119185
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۴

علی(ع)؛ میزان در قرآن / شیعه‌ بودن به اعتقاد و عمل است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه امام علی(ع) میزان در قرآن است و بیان اوصاف آن حضرت برای تبیین و نشان دادن راه است، گفت: شیعه بودن تنها به اعتقاد نیست بلکه به اعتقاد و عمل است.

آیت الله محسن اراکی، عضو مجلس خبرگان رهبریبه گزارش ایکنا از لرستان، آیت‌الله محسن اراکی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری، امروز، ۱۳ بهمن‌ماه، در همایش بین‌المللی «سیره علوی»، که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد برگزار شد، اظهار کرد: از ویژگی‌های امام علی(ع) میزان بودن، شاهد بودن و صراط مستقیم بودن آن حضرت است.

وی با بیان اینکه بیان اوصاف امام علی(ع) برای تبیین و نشان دادن راه است، به میزان بودن امام علی(ع) در قرآن اشاره کرد و گفت: در منظر قرآن، علی(ع)، میزان، عین نیکی و عین تقوا است.

اراکی با بیان اینکه علی(ع) صراط مستقیم، شاهد و میزان است، خاطرنشان کرد: امام علی(ع) کسی است که حق را پیدا می‌کند، این در حالی است که بشر برای حق تعاریف نظری زیادی تعریف می‌کند و ممکن است برخی‌ها حق را در تعاریف نطری، اشتباه تطبیق کنند که مهم‌ترین آن تطبیق اشتباه و ایجاد داعش است، اما بهترین تعریف از حق را باید در کلام مولای متقیان دید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تطبیق حق نیازمند شاهد و میزان عینی هستیم که تجسم عقل باشد و با آن تقوای نظری آن را با آن بسنجیم، افزود: جنگ فکری ما با غرب به سبب تطبیق اشتباه آنان حق است آنان بمب اتم بر سر ژاپن ریختند و خاورمیانه را درگیر جنگ کردند و ادعا دادند ما برای صلح و حقوق بشر این کار را کردیم و این تعبیر اشتباه از حق است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه تطبیق اشتباه و نداشتن تجسم عینی از حق سبب می‌شود آنچه ضدعدالت است به‌عنوان عدالت مطرح شود، گفت: شیعه‌گری و شیعه بودن واژه‌ای است که اشاره به عمل دارد و تنها شامل اعتقاد نیست ببین معنا که شیعه علی(ع) بودن در عمل و اعتقاد است شیعه یعنی کسی در عمل و اعتقاد در مسیر امام علی(ع) باشد.

وی با بیان اینکه نبی مکرم اسلام، مولای متقیان را آینه خود قرار دهد و کسی که می‌تواند وجود عینی نبی مکرم اسلام را بیان کند، امام علی(ع) است، خاطرنشان کرد: موازین قسط که در قرآن بیان شده است و موازین و شکنجه‌های قسط، انبیا و اوصیا هستند و مولای متقیان به‌عنوان برجسته‌ترین وصی رسول خدا، از موازین قسط است و درستی رفتارها با او سنجیده می‌شود.

اراکی با بیان اینکه شیعه علوی، عشق به خیر عشق به پاکی و عشق به تقوا دارد و پیروان آن حضرت به پاکی و عشق و تقوا راغب هستند، اضافه کرد: شاخص علی(ع) در ابعاد فردی این است که آن حضرت همیشه بهترین عمل را انتخاب می‌کر و این عمل آن حضرت بهترین ادب اخلاقی است لذا باید در کار خیر، بهترین گزینه کار خیر را انتخاب کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه امام علی(ع) هم خیرالعمل بود و خیرالعمل را می‌پسندید، گفت: شاخص فردی دیگر امام علی(ع) این بود که دشواری کار او را در انتخاب کار خوب باز نمی‌داشت به‌معنای دیگر در قانون امام علی(ع)، نمی‌توانم وجود دارد و ما می‌توانیم شاخصه ولایت علوی است.

انتهای پیام
captcha