موفقیت فیلمساز پاکستانی در تبیین اسلام‌ستیزی هندوهای افراطی
کد خبر: 4113294
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶

موفقیت فیلمساز پاکستانی در تبیین اسلام‌ستیزی هندوهای افراطی

فیلم مستند یک فیلمساز پاکستانی که در آن به موضوع اسلام‌هراسی در هند پرداخته با موفقیت در جشنواره‌های جهانی روبه‌رو شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از دیلی تایمز، شهزاد حمید احمد، فیلمساز پاکستانی با فیلم مستند خود، انگیزه‌های اسلام‌هراسانه گروه‌های راست‌گرای هند را به خوبی نشان داده است.

مستند او با عنوان «تیپ لباس زعفرانی هند»(India’s Saffron Brigade) جایزه انجمن پخش بین‌المللی (Association of International Broadcasting Award ) 2022 را نیز دریافت کرد.

این مستند که بسیار تحسین شده است، به بررسی دلایل مسلح شدن هندوهای افراطی در هند توسطRashtriya Swayamsevak Sangh (RSS)، یک سازمان داوطلب راستگرا و شبه نظامی با هدف ایجاد یک شبه قاره مخصوص هندوها می‌پردازد.

هدف احمد از ساخت این فیلم این بود تا نشان دهد که چگونه بافت سکولار هند در معرض تهدید است. این اسناد نشان می‌دهد که چگونه RSS دارای ارتباطات ایدئولوژیک نزدیک با حزب حاکم بهاراتیا جاناتا(BJP) است و کمیسیون آزادی مذهبی بین‌المللی ایالات متحده را مجبور می‌کند تا هند را در لیست سیاه آزادی‌ دینی وزارت امور خارجه قرار دهد.

داوران جشنواره اعلام کردند از داستان‌گویی و برخورد متعادل با یک موضوع پیچیده تحت تأثیر قرار گرفتند. این فیلم از بینندگان سؤال می‌کند تا ارزیابی کنند که آیا هندی‌های سکولار می‌توانند برای احیای آرمان‌های گاندی در ایجاد جامعه کثرت‌گرا و چند دینی به موفقیت برسند یا خیر؟

حمید پیش از این جوایز بسیاری را برای فعالیت در زمینه فیلمسازی مستند دریافت کرده بود. جوایز او شامل 10 مدال جهانی در جشنواره‌های نیویورک، 3 جایزه جهانی رسانه در آلمان، جایزه تصویر سبز در ژاپن، جایزه نقره‌ای در جشنواره فیلم مدیریت تغییرات آب و هوایی Handle Climate Change 2020 در چین. او در سال 2016 نیز به عنوان خبرنگار برجسته در پاکستان مورد تجلیل قرار گرفت.

انتهای پیام
captcha