پویش‌های یلدایی و اعلام جزئیات مسابقات بین‌المللی
کد خبر: 4108912
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۸
مروری بر رویدادهای قرآنی هفته

پویش‌های یلدایی و اعلام جزئیات مسابقات بین‌المللی

آخرین هفته آذرماه 1401 با اعلام جزئیات زمانی مراحل مختلف مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوی اسلامی ایران و نیز نقدهای برخی فعالان قرآنی به بخشی از عملکرد شبکه قرآن و معارف سیما سپری شد.

ادامه نقدها به عملکرد شبکه قرآن و اعلام جزئیات مسابقات بین‌المللی

به گزارش ایکنا، آخرین روزهای پاییز 1401 در حالی پشت سر گذاشته شد که به مناسبت بهانه شب یلدا و ایام فاطمیه(س) شاهد خبرهای متعددی با محوریت این دو مناسبت از جمله شکل‌گیری پویش‌ها بودیم.

همچنین آخرین جزئیات زمانی مرحله مقدماتی و نهایی سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران از سوی سازمان اوقاف اعلام شد که بر اساس آن مرحله مقدماتی به صورت غیر حضوری در مشهد مقدس و در روزهای پایانی دی ماه برگزار خواهد شد.

ادامه نقدها به عملکرد شبکه قرآن و معارف سیما در پخش رویدادهای مهم قرآنی از دیگر خبرهای مهم هفته جاری بود، این نقدها زمانی بیشتر شد که مرحله نهایی بخش نغمات دینی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن که طی روزهای 19 تا 23 آذرماه در قزوین برگزار شد، پوشش داده نشد. در همین راستا یکی از مدیران امور قرآنی کشور در گفت‌وگو با ایکنا از مدیران این شبکه تلویزیونی خواست تا نسبت خود با رویدادهای تبلیغی و ترویجی را مشخص کنند.

برگزاری مسابقات قرآن در بخش‌های مختلف نیروهای مسلح، اعلام جزئیات دو جشنواره قرآنی که از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد برگزار می‌شود، درگذشت یکی از پیشکسوتان قرآنی کشور و اعلام جزئیات بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن از دیگر رویدادها بود. در ادامه نگاهی به مهم‌ترین رویدادهای قرآنی آخرین هفته آذرماه خواهیم داشت.

آغاز چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن سپاه

مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن سپاه در دو بخش آقایان و بانوان در شهر مشهد طی هفته جاری آغاز شد و تا روز دوم دی ماه ادامه خواهد داشت. رقابت‌های بخش آقایان از ۲۶ آذرماه آغاز شده و تا روز ۲۹ این ماه ادامه داشت. در ادامه نیز شاهد برگزاری رقابت‌ها از ۲۹ آذر تا دوم دی‌ماه در بخش بانوان خواهیم بود. در این دوره مجموعاً هفت هزار نفر حضور داشته‌اند که پس از برگزاری مراحل مختلف با حضور داوران ملی و بین‌المللی در نهایت در بخش آقایان به ۲۵۰ نفر و در بخش بانوان نیز ۱۵۰ نفر موفق به حضور در مرحله کشوری شده‌اند.

اعلام جزئیات مسابقات بین‌المللی قرآن ایران

حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در مورد آخرین جزئیات برگزاری سی‌ونهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، گفت: در این دوره ۸۰ کشور، نمایندگان خود را برای حضور معرفی کرده‌اند. مرحله غربالگری(مقدماتی) در مشهد مقدس و مرحله نهایی نیز در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی تهران برپا خواهد شد. مرحله مقدماتی این مسابقات از ۲۳ تا ۲۷ دی‌ماه سال جاری در مجموعه فرهنگی آفتاب ولایت و با حضور ۱۲ داور در بخش بانوان و ۱۲ داور در بخش آقایان اجرایی می‌شود.

ادامه نقدها به عملکرد شبکه قرآن

پس از نقدهای مدیران مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه مبنی بر پخش نشدن مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن از شبکه قرآن و رادیو قرآن؛ در روزهای پایانی این هفته باز هم شاهد نقد یکی دیگر از مدیران امور قرآنی کشورمان به این شبکه بودیم. مهدی قبادی، رئیس مرکز قرآنی دفتر امور فرهنگی و دینی وزارت نیرو ضمن تبیین آخرین فعالیت‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای در حوزه فعالیت‌های قرآنی وزارت نیرو، از تلاش این دفتر برای ارتقای فعالیت‌های قرآنی خبر داد و با اشاره به کم‌توجهی شبکه قرآن سیما به چنین فعالیت‌هایی گفت: لازم است که از این شبکه بابت تغییر نگاه به امور تبلیغ و ترویج قرآن مطالبه داشته باشیم. این شبکه همسو با فعالان قرآنی نیست.

فعالیت‌های مختلف جهاددانشگاهی پیوست فرهنگی داشته باشد

حسن مسلمی‌نائینی، رئیس جهاددانشگاهی یکم دی ماه، طی سخنانی در جمع کارکنان سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و پس از بازدید از بخش‌های مختلف این سازمان اظهار کرد: یکی از مسائلی که علل حضورم در جهاددانشگاهی است، اهتمام این نهاد انقلابی به حوزه فرهنگ در کنار دیگر بخش‌های فناورانه و علمی بود.

وی با بیان اینکه امروز باید بررسی کنیم که چه ضعف‌‌هایی در حوزه قرآنی وجود دارد، افزود: باید بتوانیم با انجام افکارسنجی‌های مختلف، وضعیت قرآنی جهاددانشگاهی را به خوبی رصد کنید و آنچه در مجموعه سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور وجود دارد را در واحدهای جهاددانشگاهی در کل کشور تسری بخشید.

مسلمی نائینی ادامه داد: از همه همکاران در تمامی مجموعه‌های جهاددانشگاهی به ویژه سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور خواستارم که فعالیت‌های مختلف جهاد را رصد کرده و پیشنهادات لازم در این زمینه را ارائه کنند و هرکجا که مشکلی را مشاهده کرده و لازم دانستند، تذکر دهند. حتماً در این حوزه از نظرات دوستان استفاده می‌کنیم.

برترین‌های علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن معرفی شدند

مراسم تجلیل از برترین‌های علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، ۲۸ آذرماه در دانشکده قرآنی تهران با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد نقیب، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن، علیرضا کاوند، رئیس دانشکده قرآنی تهران و جمعی از اساتید و پژوهشگران برگزار شد. در پایان این مراسم از برترین‌های علمی این دانشگاه قدردانی شد.

توصیه احمد ابوالقاسمی به قرا و تلاوت‌هایی از چند نسل

جلسه قرآن مسعود نوری، قاری ممتاز قرآن، دوشنبه ۲۸ آذر، با حضور جمعی از قاریان ممتاز و بین‌المللی در مسجد امام هادی(ع) واقع در شهرک ولیعصر برگزار شد. در این جلسه قرآن، قاریانی از جمله احمد ابوالقاسمی، محسن قاسمی، مجتبی پرویزی، مهدی غلام‌نژاد، سیدمحمد حسینی‌پور و اسحاق عبداللهی حضور داشتند و به تلاوت پرداختند. افزون بر این، گروه همخوانی سبیل‌الرشاد هم در این جلسه حاضر شد و اعضای این گروه آیاتی از قرآن را به زیبایی تلاوت کردند.
 
در ابتدای این جلسه قرآن، مسعود نوری به تلاوتی آیاتی از کلام‌الله پرداخت و پس از آن برخی قاریان جوان و نوجوان حاضر در جلسه را به جایگاه دعوت کرد تا به تلاوت بپردازند. نوری در هنگام اجرای این تلاوت‌ها نکات لازم را متناسب با تلاوت هر قاری ارائه می‌کرد. در میان این قاریان، برخی به تلاوت تقلیدی و برخی هم به تلاوت تطبیقی پرداختند.

شروع فرایند ششمین جشنواره قرآنی فجر

دارالقرآن خانه کارگر ثبت‌نام مرحله مقدماتی ششمین دوره جشنواره قرآنی فجر را در سراسر کشور آغاز کرد. جشنواره امسال در ۲۲ رشته و در گروه حفظ شامل حفظ ۵ جزء اول، ۱۰ جزء، ۲۰ جزءکل، حفظ سوره مبارکه فجر، جزء ۳۰ و حفظ ۲۰ سوره آخر قرآن ویژه کودکان و قرائت شامل صوت و لحن، ترتیل و اذان برگزار می‌شود.

تجلیل از ایکنا برای پوشش مسابقات قرآن وزارت نیرو

مهدی قبادی، رئیس مرکز قرآن و عترت دفتر امور فرهنگی و دینی وزارت نیرو اوایل هفته جاری با حضور در ایکنا از پوشش کامل و مناسب چهاردهمین دوره مسابقات قرآنی وزارت نیرو تجلیل کرد. وی با اشاره به اهتمام وزارت نیرو به برگزاری مسابقات قرآن، اطلاع‌رسانی از محافل، جشنواره‌ها و مسابقات قرآنی را حائز اهمیت دانست و با اهدای لوحی به امضای محمد حیدری، معاون حقوقی، پشتیبانی و مجلس و رئیس شورای فرهنگی وزارت نیرو، تلاش‌های خبرگزاری ایکنا را در این عرصه ستودنی بیان کرد.

برگزاری جلسه کارگروه قرآنی اعتاب مقدس

چهل و نهمین نشست کارگروه قرآنی و فرهنگی اعتاب ایران اسلامی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع)، حجت‌الاسلام و‌المسلمین عرفاتی، معاون جدید امور علمی و فرهنگی این آستان مقدس، نمایندگان آستان قدس رضوی، آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، حرم حضرت شاهچراغ(ع)، سازمان اوقاف و امور خیریه، مسجد مقدس جمکران و بعثه مقام معظم رهبری و به میزبانی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) برپا شد.

برنامه‌های فرماندهی تهران بزرگ در مسیر تحقق پلیس تراز قرآنی

در این هفته همچنین مهدی سحری، مسئول دارالقرآن عقیدتی ـ سیاسی فرماندهی تهران بزرگ ضمن تشریح برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی فراجا به منظور مهجوریت‌زدایی از قرآن و تحقق پلیس تراز قرآنی، گفت: نیروی انتظامی مسئولیت حساس تأمین امنیت و آرامش را برای مردم در اقصی نقاط کشور برعهده دارد، ضروری است که از طریق انس با قرآن، خود را از لحاظ معنوی، اعتقادی و بصیرتی تقویت کند.

اعلام جزئیات دو جشنواره ملی در حوزه قرآن

مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه جشنواره قرآنی آیات در حال مکاتبه با استان‌ها برای معرفی دبیران تخصصی است، گفت: به زودی تفاهم‌نامه‌هایی به منظور اجرای این جشنواره با استان‌های میزبان منعقد می‌شود.

درگذشت پیشکسوت قرآنی

احمد فیاض، از پیشکسوتان عرصه آموزش قرآن پس از عمری خدمت به آستان قرآن و اهل بیت(ع) روز سه شنبه 29 آذرماه در سن ۹۴ سالگی دعوت حق را لبیک گفت. حاج احمد فیاض از پیشکسوتان عرصه آموزش قرآن و پیرغلام آستان حضرت سیدالشهداء(ع) در محله نازی آباد بود که شاگردان بسیاری پای درس ایشان رشد کرده‌اند.

راه‌اندازی پویش «یلدای قرآنی» در دورهمی خانوداگی

ستاد جلسات خانگی قرآن کریم در قالب یک حرکت مردمی برای گسترش این حرکت، پویش قرائت دسته‌جمعی سوره مبارکه کوثر را با عنوان «یلدای قرآنی» به راه انداخت. مخاطبان برای مشارکت در این پویش باید فیلمی از قرائت قرآن خود که به صورت دسته‌جمعی انجام شده بود را به شماره ای که اعلام شده بود ارسال می کردند. در پایان این پویش به قید قرعه به شرکت‌کنندگان، متبرکات آستان قدس رضوی و حرم مطهر حضرت معصومه(س) اهدا خواهد شد.

تجلیل از فعالان قرآنی در هفته قرآن و عترت ارتش

سروان حسن ضابط، مدیر قرآن، عترت و نماز منطقه پدافند هوایی شمال کشور در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن بیان برنامه‌های هفته قرآن و عترت ارتش در منطقه پدافند هوایی شمال کشور، گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های هفته قرآن و عترت ارتش در سطح این نیرو تجلیل و تقدیر از پیشکسوتان قرآنی، خادمان و قاریان و حافظان بود که طی مراسمی از ۲۲ فعال قرآنی با اهدای لوح و هدایایی تجلیل به عمل آمد.

برگزاری سومین دوره مسابقه ملی حفظ قرآن

همزمان با سومین سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی، روابط عمومی مجتمع مس سرچشمه رفسنجان سومین دوره مسابقه ملی حفظ و معارف قرآن کریم «سرچشمه» برگزار می‌کند. موضوع این مسابقه حفظ سوره مبارکه «عنکبوت» و معارف و مفاهیم آیات این سوره (براساس بیانات رهبر معظم انقلاب) است و زمان ثبت‌نام از ۲۸ آذر تا ۸ دی‌ماه ۱۴۰۱ تعیین شده است.

اعلام جزئیات آزمون شفاهی بخش معارفی مسابقات قرآن

پس از روزها انتظار و مطالبه شرکت کنندگان در بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن کریم، سرانجام در این هفته جزئیات آزمون شفاهی این بخش اعلام شد که براساس آن این آزمون طی روزهای هفتم، هشتم و دهم دی‌ماه به صورت مجازی در جریان خواهد بود. همچنین آزمون اعلام شده از طریق نرم‌افزار «الوکام» و با ارسال لینک آن برای هریک از شرکت کنندگان انجام خواهد شد. در این مرحله دو سوال شفاهی از شرکت کنندگان پرسیده می‌شود.

همکاری مطلوب موسسات در اجرای طرح «4 هزار حافظ 4 هزار شهید»

مدیرعامل اتحادیه قرآنی یزد از اعلام آمادگی و مشارکت ۱۰۰ مؤسسه و تشکل قرآنی سطح استان برای اجرای آموزش و تربیت ۴ هزار حافظ به نیت ۴ هزار شهید استان خبر داد و گفت: طی بازه زمانی ثبت‌نام، نزدیک به ۱۰۰ مؤسسه قرآنی، خانه‌های قرآن، دارالقرآن‌های تحت نظارت آموزش و پرورش و جلسات خانگی قرآن کریم سطح استان برای مشارکت در این طرح از طریق سامانه hefzyazd.ir اعلام آمادگی کردند. پیش‌بینی ما پذیرش حدود ۱۶ هزار قرآن‌آموز در سطح استان و همکاری حدود ۳۵۰ مربی در اجرای این طرح است.

برگزاری ویژه برنامه یلدای فاطمی در زندان قم

در این هفته همچنین مراسم تجلیل از برگزیدگان مسابقات قرآن و ویژه‌برنامه یلدای فاطمی‌ ـ قرآنی با مشارکت ۲۲۷ نفر از زندانیان زندان قم در حسینیه شهدای زندان مرکزی این استان برگزار شد. در این برنامه که به همت مدرسه قرآنی، فرهنگی و تربیتی زندان مرکزی برگزار شد، ۲۲۷ نفر از زندانیان در رشته‌های مختلف با هم به رقابت پرداختند.در پایان این برنامه به نفرات برگزیده جوایز نقدی همراه با لوح تقدیر اهدا شد.

اختتامیه جشنواره قرآنی «صد»

اختتامیه فصل دوم جشنواره قرآنی صد رادیو قرآن در بلندترین شب سال با میهمان ویژه تلفنی و حضوری برگزار شد. میهمانان حضوری این برنامه بهروز یاریگل، خادم قرآن و پیشکسوت قرآنی و آرزو اسلامی، قاری و حافظ کل قرآن، که موفق به دریافت رتبه‌های متعدد در مسابقات قرآن شده‌ است و بیان خاطرات بود. طی این برنامه به حدود ۷۷ شرکت‌کننده این فصل به قید قرعه، هدیه نقدی ۳۰۰ هزار تومان اعطا شد.

مرحله نهایی مسابقات قرآن دانشجویان دانشگاه‌های ارتش

مرحله نهایی بیست و یکمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان دانشگاه‌های ارتش، دوم دی‌ماه به میزبانی دانشگاه‌ امام علی(ع) برگزار ‌شد. این دوره با حضور منتخبان و نخبگان قرآنی دانشگاه‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران از دانشگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص)، دانشگاه شهید ستاری نیروی هوایی، دانشگاه امام خمینی(ره) نیروی دریایی نوشهر و منتخبان قرآنی دانشگاه علوم پزشکی و در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ ۱، ۳، ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ جزء و حفظ کل قرآن، اذان و مفاهیم جزء ۲۵ قرآن تفسیر آیت‌الله مکارم شیرازی به صورت حضوری در دو بخش شفاهی و کتبی برگزار شد.

انتهای پیام
captcha