متناسب نبودن درآمد کشور با میزان داشته‌هایش + فیلم
کد خبر: 4106678
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
سیدصولت مرتضوی:

متناسب نبودن درآمد کشور با میزان داشته‌هایش + فیلم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از مشکلات را متناسب نبودن میزان درآمد کشور با داشته‌هایش دانست.

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری امروز سه‌شنبه 22 آذر در سالن اجتماعات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن تبریک هفته پژوهش در آیین بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری گفت: اساساً در مجالس پژوهشی باید اساتید فن و دانشمندان حضور پیدا کنند تا از یافته‌های علمی پرده‌برداری و ایده‌های نو را تبدیل به پدیده کنند. این پدیده‌ها بستر ارتقای بشریت را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: مسئله پژوهش ریشه در فرهنگ دینی و تاریخ و تمدن ایران اسلامی دارد. پژوهش به معنای رفع نقص نسبی و ندانسته‌ها را به دانسته تبدیل کردن است. خداوند در مقام تبیین ارسال رسل نیز بر این نکته تأکید کرده است. خداوند در قرآن کریم می‌فرمایند، کسانی می‌دانند با کسانی که نمی‌دانند قابل مقایسه نیستند. در روایات نیز داریم که یک ساعت اندیشه بهتر از صدها سال عبادت است. این موضوعات نشان از اهمیت موضوع پژوهش دارد.

مرتضوی افزود: خوشبختانه در کشور ما به مسئله پژوهش توجه ویژه‌ای شده است. علمای کشور بستر تعالی و رشد یک جامعه را فراهم می‌کنند. بشر با دانش آموختن، مرحله به مرحله سیر تکامل خود را طی می‌کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: در دوره‌ای ما شاهد رکود علمی بودیم اما کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، از نظر کیفی و کمی پیشرفت‌های متعددی داشته‌ است و تعداد دانشجویان و پژوهشگاه‌ها افزایش پیدا کرده و تعداد مقالات و اسناد علمی نیز افزایش قابل توجهی داشته است.  رتبه علمی ما از ۵۴ به رتبه ۱۵ رسیده‌ایم. همچنین در حوزه نانو کشور رتبه چهارم جهان قرار دارد و در حوزه فیزیک و شیمی در جایگاه دهم هستیم.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری به حوزه علم و پژوهش تأکید کردند ادامه داد: ما اگر می‌خواهیم به توسعه و تعالی برسیم راهی جز توجه به پژوهش نداریم و برای توجه به پژوهش و نوآوری باید پژوهشگران را ستود و بستر و امکانات پژوهش را در حوزه‌های مختلف فراهم کرد.

متناسب نبودن درآمد کشور با داشته‌هایش

مرتضوی تصریح کرد: یکی از مشکلات کشور این است که با توجه به معادن غنی موجود، میزان درآمد ما متناسب با داشته‌هایمان نیست. البته این موضوع از جهتی خوب است که بنا نیست منابع طبیعی را تنها برای نسل امروز استفاده کنیم بلکه باید برای نسل آینده بماند؛ اما می‌توان با تبدیل محصولات های‌تک بیشترین درآمد را داشته باشیم.

متناسب نبودن درآمد کشور با داشته‌هایش + فیلم

وی اضافه کرد: یکی از جایگاه‌های پژوهش این است که مصرف را به جای محدود کردن، مناسب کنیم. پژوهشگران باید تلاش کنند و ما برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم تا بتوانیم به مؤلفه‌های اقتدار ملی دست پیدا کنیم؛ اقتصاد دانش‌بنیان یکی از مؤلفه‌های اقتدار ملی است.

حیاتی بودن پژوهش

محمد چکشیان، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز طی سخنانی در این مراسم بیان کرد: هفته پژوهش نمادی برای بیان اولویت و مهم بودن موضوع پژوهش است. پژوهشگران، محققان و مسئولان با دو مسئله جدی مواجه هستند؛ یکی پایان‌نامه‌ها و تحقیقاتی که هیچگاه به ظهور و بروز نمی‌رسد و کسانی که مسئولیت دارند و توجهی به تحقیقات ندارند. پژوهش‌ها باید مسئله محور و به نیاز واقعی جامعه نزدیک‌تر شوند. 

وی ادامه داد: باید دو ساحت نظر و عمل به یکدیگر نزدیک شده و پژوهش‌ها در کتابخانه‌ها خاک‌ نخورند. پژوهش یک موضوع نمادین نیست بلکه مسئله‌ای حیاتی است و باید به آن توجه ویژه کرد تا امور به بهترین شکل پیش برود.

مسائل جامعه کارگری و بازنشستگی

علی‌جعفر دهکردی، رئیس مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی در این مراسم بیان کرد: در تمام نقاط دنیا به ضرورت علم و فناوری تأکید می‌شود. تعارضات عملکردی کشورها در رابطه با یک موضوع برای پژوهشگران و محققان سؤال ایجاد می‌کند تا پیرامون یک موضوع پژوهش کنند. باید برای مسائل مهم جامعه از جمله مسائل جامعه کارگری و بازنشستگی از پژوهشگران و محققان دعوت کرد تا پیرامون آن کار کنند.

در ادامه این مراسم از برگزیدگان عرصه پژوهش و فناوری تقدیر شد.

انتهای پیام
captcha