تشدید اسلام‌هراسی در آلمان با روند تخریب آرامستان‌های مسلمانان
کد خبر: 4106431
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۹

تشدید اسلام‌هراسی در آلمان با روند تخریب آرامستان‌های مسلمانان

روند تخریب قبرستان‌های مسلمانان در آلمان نشان از رشد عمیق اسلام‌هراسی در این کشور و نفرت از مسلمانان دارد.

به گزارش ایکنا به نقل از  Middle East Eye، هنگامی که در 22 نوامبر قبر 25 کودک مسلمان توسط مهاجمان ناشناس در هانوفر تخریب شد، مسلمانان آلمانی از این که حمله‌ای با این ماهیت در آلمان تا حد زیادی مورد توجه قرار نگرفته بود، وحشت زده شدند.

رجب بیلگن، رئیس سازمان شورای مسلمانان نیدرزاکسن، حمله به آرامستان شهر اشتوکتون را محکوم و خواستار تحقیق از سوی پلیس شد. بعد از ظهر همان روز، پلیس هانوفر گفت که تحقیقاتی را آغاز خواهد کرد، اگرچه آنها به احتمال «دلایل طبیعی» و همچنین «خصومت شخصی» اشاره کردند.

آنها گفتند: در حال حاضر مظنونان در این فرآیند فهرست نشده‌اند، همچنین در حال حاضر هیچ مدرک مشخصی مبنی بر ارتباط (تخریب قبرستان) با اسلام‌هراسی وجود ندارد.

اما خالد سوآید (Khallad Swaid)، رئیس سازمان مسلمان آلمانی (Deutsche Muslimische Gemeinschaft) گفت که این حمله فقط شکل دیگری از تعصب علیه مسلمانان است.

سوآید به MEE گفت: «عمیقاً برای خانواده‌های قربانیان متأسفیم... تجاوز به قبور، چه کودکان و چه بزرگسالان، یکی از اشکال نفرت‌انگیز نفرت علیه اسلام و مسلمانان در کشور ما است.»

با این حال، سوآید معتقد است تعصب علیه مسلمانان که باعث تخریب قبر یک کودک می‌شود، نتیجه لفاظی‌های خصمانه خود آلمان است.

وی توضیح داد: این نتیجه زبان خصمانه به‌ویژه جنبش‌های راست افراطی است که به جریان اصلی جامعه ما راه پیدا کرده است. در بسیاری از رسانه‌های ما به آنها تریبون داده شده است تا نفرت خود را علیه اسلام و مسلمانان گسترش دهند.

این اولین بار نیست که قبور مسلمانان در آلمان مورد تخریب قرار می‌گیرد.

درست اوایل سال جاری، در شهر ایزلون، افراد ناشناس بیش از 30 سنگ قبر مسلمانان را خرد کردند.

جوامع مسلمان در ایزلون شامل رهبران جامعه، شورای اسلامی برای جمهوری فدرال (Council for the Federal Republic) و جامعه اسلامی ملی گوروش (Millî Görüş) در آن زمان در بیانیه‌ای اعلام کردند که از این حمله به شدت نگران شده‌اند و از پلیس خواستند تا عاملان این حمله را به دست عدالت بسپارد.

در این بیانیه آمده است: این واقعیت که حتی محل دفن مسلمانان نیز محترم شمرده نمی‌شود نشان می‌دهد که نفرت تا چه حد در برخی از بخ‌ های جامعه ما ریشه دوانده است. مهاجمان که دستگیر و پاسخگو نبودند، به حملات خود ادامه خواهند داد.=

ریشه‌های تاریخی تخریب قبرستان‌ها

به گفته آنا استر یونس (Anna Esther-Younes)، محقق نژادپرستی ضد مسلمانان در اروپا، پدیده تخریب هدفمند در آلمان ریشه تاریخی دارد.

یونس به MEE گفت: از یک دهه پس از جنگ جهانی دوم،  به یاد ندارم که تخریب قبرستان‌های مسلمانان، یهودیان یا سینتی‌ها (گروهی از کولی‌ها) و کولی‌ها در آلمان رخ نداده باشد.

وی تصریح کرد: از نظر فضای سیاسی، درک این نکته مهم است که تخریب قبرستان‌های اقلیت‌ها، همراه با تخریب مکان‌های یادبود، دو چیز را نشان می‌دهد: از یک سو، جامعه نسبت به خطر برتری‌طلبان سفیدپوست آگاه‌تر شده است. از سوی دیگر، نشان می‌دهد که ما (جامعه آلمان) در حال حاضر چقدر به سوی راست افراطی مایل هستیم.

رشد اسلام هراسی در آلمان به تخریب قبرستان رسیده است

در سال‌های اخیر نفرت ضد مسلمانان در آلمان رو به افزایش بوده است. تنها در سال گذشته، 662 حمله به مسلمانان توسط افراط‌گرایان عمدتاً جناح راست به ثبت رسیده است. بسیاری از این حملات شامل خرابکاری مؤسسات و مساجد مسلمانان بوده، اما در رسانه‌های آلمان توجه چندانی به آن نشده است.

سواید گفت که حادثه هانوفر، متأسفانه به جز چند رسانه محلی، توسط سیاستمداران یا جامعه مدنی به طور کلی مطرح نشده و این یک مشکل دیگر است.

وی افزود: تا زمانی که نژادپرستی با این انگیزه‌ها شناسایی و محکوم نشود و عاملان آن نه محکوم و نه اقتدار قانون در مورد آنها اعمال شود، نمی‌توانیم با نفرت از اسلام و مسلمانان مقابله کنیم.

تعداد کل جنایات ضد مسلمانان در سال گذشته احتمالاً بسیار بیشتر شده زیرا اثبات اینکه چه چیزی جنایات ضد مسلمانان در آلمان را تشکیل می‌دهد دشوار است. قبل از 2017، هیچ آمار یا نشانگری برای نژادپرستی ضد مسلمانان ثبت نشده بود. این وقایع تحت یک دسته کلی از جنایات ناشی از نفرت ثبت شدند. در عوض، با افزایش پناهندگان در آلمان، دولت مفهوم نژادپرستی ضد سفیدپوستان را به عنوان مقوله‌ای خاص خود در آمار پلیس جنایی سراسر کشور معرفی کرد.

یونس گفت: در حالی که اعمال نژادپرستانه ضد مسلمانان را می‌توان در هزاران، در برخی مواقع تا 3000 جنایت در سال، با کشته شدن افراد، آتش‌زدن خانه‌ها و خانه‌های پناهندگی شمارش کرد، معرفی نژادپرستی ضد سفیدپوستان به عنوان یک مقوله پلیسی ترویج درک نژادپرستی بدون درک ساختارهای قدرت، دسترسی و سلسله مراتب است.

الیاس البکوری، یک دانشجوی حقوق 20 ساله، در آمرلند، نیدرزاکسن، گفت: من اسلام‌هراسی را به ویژه در مدرسه تجربه کرده‌ام. بیشتر معلمان تفاوت بین مسلمانان و اسلام‌گرایان را درک نمی‌کنند و فرض را بر این می‌گذارند که خانواده‌های ما افراد بی‌سوادی هستند. من معتقدم که این روی نمرات من نیز تأثیر گذاشته است.

یک دانش‌آموز آلمانی غیر مسلمان سابق اهل باد شونبورن، که ترجیح داد ناشناس بماند، گفت که شاهد اسلام‌هراسی بودند که همکلاسی‌هایشان 10 سال پیش در یک مدرسه آلمانی تجربه کردند.

وی به MEE گفت: به صراحت گفته شده بود که صحبت کردن به ترکی ممنوع است. یک بار، یکی از همکلاسی‌ها از معلم پرسید که آیا اقامه نماز جمعه مجاز است؟ او نپذیرفت و به آنها گفت که اینجا یک کشور آلمانی با آداب و رسوم مسیحی است.

او سپس به بحث در کلاس ادامه داد و با دانش‌آموزی هم عقیده شد که اگر همکلاسی من آداب و رسوم آلمانی را دوست ندارد، آنها باید آنجا را ترک کنند.

رشد نگاه منفی به مسلمانان

بر اساس مطالعه اخیر انجام شده توسط شورای تخصصی ادغام و مهاجرت (SVR) نگرش‌های ضد مسلمانان در آلمان گسترده است.

نزدیک به 48 درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که معتقدند «اسلام با جامعه آلمان سازگار نیست»، در حالی که 29 درصد پیشنهاد کردند که حضور اسلام در این کشور محدود شود.

رشد اسلام هراسی در آلمان به تخریب قبرستان رسیده است

گزارش SVR می‌گوید: نگرش‌های منفی نسبت به اسلام در همه گروه‌های مورد بررسی - افراد با و بدون سابقه مهاجرت - گسترده است.

تقریباً 44 درصد از آلمانی‌های مورد بررسی معتقد بودند که سازمان‌های مسلمان باید توسط سازمان‌های امنیتی دولتی نظارت شوند، در حالی که تنها 16 درصد با چنین اقدامی مخالف بودند.

یونس گفت: اینها تحولات خطرناکی هستند، زیرا اکنون همه می‌توانند قربانی نژادپرستی شوند، که دقیقاً همان چیزی است که راست افراطی ترویج می‌کند.

در همین حال، سوآید از همه اقشار جامعه آلمان خواست تا اسلام‌هراسی را به رسمیت بشناسند و فعالانه در مبارزه با آن مشارکت کنند.

ترجمه: محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha