سیاست‌های کنترل جمعیت در ایران نادرست بوده‌اند
کد خبر: 4102260
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۲

سیاست‌های کنترل جمعیت در ایران نادرست بوده‌اند

متخصص و پژوهشگر حیات جنین با اشاره به سیاست‌های غلط کنترل جعیت در ایران، گفت: خطر کاهش جمعیت کشور و پیری جمعیت، معلول عوامل بیرونی همچون سیاست‌های استعمار و عوامل داخلی ناشی از اجرای برخی سیاست‌های نادرست گذشته درباره کنترل جمعیت است.

نشست جمعیتبه گزارش ایکنا از لرستان، نشست فرزندآوری و آسیب‌های پیری جمعیت در آینده که امروز، چهارم آذر با حضور اعضای شورای نهادهای نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان در سالن شهید میربهرسی دانشگاه لرستان برگزار شد، اعضای حاضر در نشست، دیدگاه‌های خود را در راستای حمایت از حیات جنین بیان کردند.

این نشست آموزشی و گفت‌وگومحور، با همکاری دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان و جبهه فرهنگی، اجتماعی انقلاب اسلامی ایران (قرارگاه مردمی جمعیت)، برگزار شد.

تلاش برای تقویت و تبیین فرهنگ حیات جنین از جمله مباحث مطرح شده در این نشست بود.

توجه به آسیب پیری جمعیت در آینده و تبعات منفی که در ابعاد مختلف برای کشور خواهد داشت از دیگر موضوعات و مباحث مطرح شده در این نشست بود.

آموزش زنان باردار از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این مسیر که سقط عمدی جنین، رخ ندهد از برنامه‌هایی است که در این نشست تأکید شد بایستی در جامعه، تقویت و نهادینه شود.

همچنین مباحث حقوقی توضیح داده شد درباره این موضوع که مجازات‌های قانونی برای مقابله با سقط عمدی جنین، بایستی تشدید و به‌صورت کامل اجرا شود.

در این نشست تأکید شد که گفتمان اهمیت حیات و جان جنین بایستی در جامعه، گسترش یابد و نهادینه شود.

حمایت‌های اجتماعی مورد نیاز از زنان باردار کم‌درآمد از دیگر مواردی است که بایستی مورد توجه بیشتر قرار گیرد؛ زن باردار نباید به علت فقر مالی و اقتصادی، ناگزیر شود سقط عمدی جنین کند؛ به همین علت، حمایت‌های اجتماعی، نهادی و اقتصادی لازم و کافی از زنان باردار بایستی صورت گیرد.

همچنین زنان باردار بایستی به قدر کافی از مشاوره‌های روانشناسی و پزشکی کافی در دوران بارداری بهره‌مند شوند.

همچنین تأکید شد که نهادهای آموزشی، علمی، فرهنگی همچون آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها می‌بایست فعالیت‌های مبتنی بر امیدآفرینی درباره حیات و جمعیت را تقویت کنند.

طاهره لباف، متخصص و پژوهشگر حیات جنین در این نشست، گفت: اگر نرخ باروری در یک جامعه کاهش یابد به‌تدریج آسیب‌های جدی متوجه جامعه خواهد شد و سیاست‌هایی همچون قانون کنترل جمعیت در ایران در واقع اجرای سیاست‌های نادرست غرب در ایران بود.

انتهای پیام
captcha