جایگاه والای فقه و فقاهت در جامعه هند/ نیازمند تربیت مدرس در تمام علوم هستیم
کد خبر: 4090606
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۰
رئیس جامعةالمصطفی العالمیه بیان کرد:

جایگاه والای فقه و فقاهت در جامعه هند/ نیازمند تربیت مدرس در تمام علوم هستیم

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: امروز اهمیت تربیت فقیه در جوامع مختلف انسانی مشهود است و در جامعه هندوستان فقه و فقاهت از جایگاه والایی برخوردار است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه امروز هفدهم مهرماه در دیدار جمعی از مدیران مدارس علمیه هندوستان در سخنانی اظهار کرد: جامعةالمصطفی العالمیة متعلق به تمام شیفتگان معارف ناب الهی در عرصه بین‌الملل بوده و ما همواره خود را در خدمت شما عزیزان می‌دانیم.

وی با اشاره به جایگاه جامعةالمصطفی در عرصه بین‌الملل، خاطرنشان کرد: المصطفی به عنوان یک مرکز بین‌المللی دانشگاهی، عضو اتحادیه‌های مهم دانشگاهی جهان اعم از «اتحادیه بین‌المللی دانشگاه‌ها»، «اتحادیه بین‌المللی روسای دانشگاه‌ها»، «اتحادیه دانشگاه‌های جهان اسلام»، «شورای بین‌المللی دانشگاه‌های مجازی» و «اتحادیه دانشگاه‌های آسیا و اقیانوسیه» است.

رئیس جامعةالمصطفی، توجه به نیاز‌های فرهنگی، معرفتی و اعتقادی جوامع اسلامی را مهم ارزیابی کرد و افزود: گستره جمعیت و تنوع ملیتی طلاب و دانش‌پژوهان جامعةالمصطفی در تاریخ حوزه‌های علمیه بی‌نظیر است.

وی به ارائه رشته‌های علوم‌ اسلامی، انسانی و زبان و فرهنگ شناسی در جامعةالمصطفی اشاره کرد و ادامه داد: توسعه تنوع رشته‌ای، افزایش کیفیت تحصیلی و ارتقاء علمی طلاب و دانش‌پژوهان در راستای کارآمد‌سازی، روزآمدسازی و توجه به اقتضائات و نیاز‌های جوامع همواره مورد توجه است؛ باید روزبه‌روز به فکر اصلاح و پیشرفت امور باشیم.

حجت‌الاسلام‌ عباسی، جامعه‌المصطفی را یکی از برکات انقلاب اسلامی توصیف کرد و افزود: در طرح تحول آموزشی، نظام رشته‌ای جامعةالمصطفی به بیش از ۴۰۰ رشته و گرایش ارتقاء یافته است؛ در نظام سطوح و آموزش‌های سنتی حوزه‌های علمیه نیز توسعه قابل‌ توجهی را رقم‌ زده‌ایم.

وی اظهار کرد: نظام علمی حوزه‌های علمیه نیازمند تنوع‌بخشی ناظر به نیاز‌های متنوع جوامع است؛ باید با حرکت به سمت تنوع رشته‌ای و طراحی رشته‌های مختلف و ورود به حوزه علوم انسانی، پاسخ‌گوی نیاز‌های متنوع جهانی باشیم.

ضرورت تربیت مدرس در علوم مختلف

رئیس جامعةالمصطفی تصریح کرد: همان‌طور که نیازمند مدرس رسایل و مکاسب هستیم، باید اسلام‌شناس در زمینه‌های مختلف مدیریت، روانشناسی، تعلیم و تربیت، اقتصاد و... را برای پاسخ‌گویی به نیاز‌های روزبه‌روز عصر جدید تربیت کنیم. باید قدردان تنوع رشته‌ای و ظرفیت وسیع جامعةالمصطفی باشیم و از جهت کیفی در مسیر رشد و توسعه آن قدم‌های مستحکمی برداریم.

وی تأکید کرد: جامعةالمصطفی ضمن این‌که افتخار می‌کند خادم بسط و نشر معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام در عرصه جهانی است، همواره درب‌های خود را به روی تمام پیروان ادیان و مذاهب و علاقه‌مندان شناخت معارف ناب الهی باز کرده است.

حجت‌الاسلام‌ عباسی بر لزوم برقراری ارتباط علمی خوب با مراکز علمی هندوستان تصریح کرد و یادآور شد: هندوستان از کشور‌های مهم و توانمند در چرخه معادلات بین‌المللی است؛ ارتباط تاریخی و تبادلات فرهنگی ایران و هندوستان بسیار عمیق و حائز اهمیت است.

وی با اشاره به این‌که در سبک‌شناسی زبان و ادبیات، سبک هندی یکی از سبک‌های مهم در ادبیات فارسی پس از اسلام است، خاطرنشان کرد: از دیرباز و به‌ویژه چند قرن اخیر، پیوند فرهنگی میان دو کشور، ملت و فرهنگ ایران و هندوستان بسیار عمیق شکل‌ گرفته است.

رئیس جامعةالمصطفی با تأکید بر این‌که پیوند تاریخی ایران و هندوستان قابل قیاس با هیچ کشوری نیست، اظهار کرد: حوزه‌های علمیه، شخصیت‌ها و اندیشمندان ایران و هندوستان ارتباط علمی تاریخی با هم دارند؛ امیدواریم در شرایط جدید این ظرفیت‌ها با همان بالندگی و پویایی تاریخی در خدمت معارف ناب الهی قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha