برپایی موکب بانوان فاطمی در مسیر نجف به کربلا
کد خبر: 4083141
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۲

برپایی موکب بانوان فاطمی در مسیر نجف به کربلا

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران گفت: موکب مردمی بانوان فاطمی در عمود 1222 مسیر نجف به کربلا، در قالب 6 کمیته از دهم تا بیستم صفر به زائران اربعین خدمت‌رسانی می‌کند.

برپایی موکب بانوان فاطمی در مسیر نجف به کربلابه گزارش ایکنا از قم، نشست خبری تشریح فعالیت‌های اربعینی حوزه علمیه خواهران و برنامه‌‎های موکب مردمی بانوان فاطمی امروز 13 شهریورماه در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد.

در این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی فاضل، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران بیان کرد: یکی از آیاتی که در قرآن یاد شده احیا و اقامه شعائر الهی است و اربعین به خصوص در سال‌های اخیر، جایگاه ویژه‌ای از این نظر دارد. در دیدگاه‌های اسلامی و روایات متعدد، از لحاظ نوع ارتباط و زیارات امام‌حسین(ع) تنها امامی است که در اعیاد و مناسبت‎های معمول و غیرمعمول امر به زیارت ایشان شده است. امام‌حسین(ع) فضائلی دارد که معصومین دیگر ندارند، مانند قراردادن شفا در تربت ایشان در مقابل حرام بودن خوردن سایر تربت‌ها و نیز تمام بودن نماز در کنار قبر حضرت.

وی ادامه داد: روز عرفه و ایام حج، توحیدی‌ترین مناسبت و مناسک در دنیا است و در روایات داریم که یکی از کارهای مستحب در این ایام، زیارت اباعبدالله‌الحسین(ع) است و خداوند نیز قبل از نظر به زائران خانه خود به زوار سیدالشهدا(ع) نظر می‌کند.

فاضل گفت: یکی از زیاراتی که برای اباعبدالله(ع) وجود دارد، زیارت اربعین است که از قدیم‌الایام متداول بوده و در طول تاریخ در شرایط مختلف و سخت، عاشقان حضرت برای احیا این شعار همواره همت داشتند، این مراسم به جهت همزیستی مسالمت‎آمیز شیعیان و نیز جایگاه ملتجأشدن به قبر اباعبدالله(ع) است. ما در زیارت اربعین شاهد حضور زائران با مذهب و فرقه‌های مختلف و غیر از اسلام هستیم که فرصت خوبی را برای وفاق و همدلی زیر سایه محبت امام‌حسین(ع) فراهم می‌کند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران اظهار کرد: حوزه علمیه خواهران با توجه به جایگاه ویژه خدمت‌رسانی به بانوان و کودکان زائر، موکب مردمی بانوان فاطمی را در عمود 1222 مسیر نجف به کربلا در راستای خدمات بیش‎تر و بهتر و تخصصی‌تر ایجاد کرد.

در ادامه معصومه ظهیری، عضو هیئت امنا موکب مردمی بانوان فاطمی در تشریح برنامه‌های این موکب بیان کرد: در روایات اهتمام به مسئله و زیارت اربعین از نشانه‌های ویژه شیعه است و در بسیاری از ایام خاص، زیارت اباعبدالله‎الحسین(ع) سفارش شده است.

وی گفت: یکی از بزرگترین اجتماعات با محوریت مسئله مناسکی، اجتماع بزرگ اربعین است و به همین منظور تلاش کردیم سهمی را به خود اختصاص دهیم و از ده سال اخیر که راهپیمایی از مسیرهای مختلف به قصد زیارت اربعین اباعبدالله(ع) انجام می‌شود، طلاب حوزه علمیه با حضور و همراهی در کاروان‌ها، اعزام مبلغات زبان‌دان به ارائه فعالیت‌های مختلف برای کودکان، نوجوانان و بانوان در این مسیر می‌پرداختند.

ظهیری افزود: مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا با محوریت بانوان، کاروان‌هایی را از استان‌های مختلف با حضور مبلغات اعزام کردند که در سال‌های اخیر سعی شده به این فعالیت تمرکز ببخشیم. از سال قبل موکب مردمی بانوان فاطمی ثبت شد و با فعالیت‌های فرهنگی تبلیغی، ارائه خدمات بهداشتی و سلامت، فعالیت‌های رسانه‌ای، سرکشی به موکب بانوان عراقی و مشارکت در اجرای برنامه‌ها در موکب‌های آنان در خدمت زائران اباعبدالله‌الحسین است.

عضو هیئت امنا موکب مردمی بانوان فاطمی گفت: امسال مکان وسیع‌تری در عمود 1222 به موکب مردمی بانوان فاطمی اختصاص داده شد و در کنار عرضه محصولات فرهنگی، اجرای برنامه‌های فرهنگی و رسانه، بحث خدمات‌رسانی را هم داریم؛ هم‌چنین تعدادی از مربیان تخصصی کودک در کاروانی که امروز به سمت مرزها اعزام می‌شوند حضور دارند.

ظهیری بیان کرد: علاوه بر این موکب که در مسیر نجف به کربلا قرار دارد، 9 موکب دیگر در مرزهای استان‌های داخل کشور که مدرسه علمیه دارند به زائرانی که تردد دارند به ارائه خدمات و نیز اسکان می‌پردازند و از آن‌ها میزبانی و پذیرایی می‌کنند.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین جواد بهشتی‌پور، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل حوزه‌‎های علمیه خواهران با اعلام برنامه‌های موکب مردمی بانوان فاطمی اظهار کرد: موکب مردمی بانوان فاطمی در مسیر نجف به کربلا در قالب 6 کمیته از دهم تا بیستم صفر فعالیت می‌کند که شامل کمیته تبلیغ با حضور 313 طلبه و مبلغ خواهر در قالب تیم‌های 5 نفره، کمیته فرهنگی بانوان در دو بخش حسینیه کودک و خدمات فرهنگی و مشاوره، کمیته مراسم و محافل با برپایی نماز جماعت و محافل قرآنی با حضور قاریان بین‌المللی و نیز عزاداری و سخنرانی، کمیته پشتیبانی و پذیرایی به جهت آماده‌سازی زیرساخت موکب و پذیرایی میان وعده برای زائران، کمیته خدمات رفاهی و درمانی بانوان با حضور پزشکان متخصص، سنتی و پرستاران و توزیع دارو است.

وی گفت: در کمیته رسانه‌‎ای موکب، فعالیت‌های متعددی از جمله ارتباط با شبکه‌های سیما و رادیویی، تولیدات کوتاه و بلند با موضوعات کودکان و بانوان اربعینی زائر و خادم، حضور مجریان و کارشناسان برنامه‌های کودک صدا و سیما در موکب، تولید 7 مستند با موضوع بانوان فعال در اربعین که از نوزدهم شهریورماه از شبکه جام‌جم پخش می‌شود، تولیدات فضای مجازی و انتشار در شبکه‌های اجتماعی با موضوع کودکان و بانوان اربعینی و نیز خدمات اسکان و اینترنت برای اصحاب رسانه انجام می‌شود.

انتهای پیام
captcha