روحانی شهیدی که پیکر مطهرش قطعه‌ قطعه شد
کد خبر: 4079889
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰

روحانی شهیدی که پیکر مطهرش قطعه‌ قطعه شد

شهید محمد توکلی، روحانی جهادگری بود که در پنجم مردادماه سال 1367 توسط گروهک منافقین به درجه رفیع شهادت نائل آمد و پیکر مطهرش توسط منافقین با تبر قطعه‌ قطعه شد.

شهید روحانی محمد توکلیبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام محمد توکلی یک روحانی معتقد بود که تمام هم و غمش رسیدگی به احوالات فقرا و محرومان بود و با آنکه خودش یک خانواده پرجمعیت داشت، اما این مانع نمی‌شد که از رسیدگی به محرومان دست بردارد یا خسته شود تقریباً تمام عمرش را در خدمت به خلق و مردم به‌ویژه در نقاط دورافتاده و روستاها گذراند.

حجت‌الاسلام محمد توکلی روحانی‌زاده بود و در لباس روحانیت به مردم خدمت می‎کرد و از این راه امرار معاش می‌کرد و بعد انقلاب با اینکه روحانی بود اما حدود شش ماه به‌عنوان رئیس سازمان آب بروجرد انتخاب شد؛ در این مدت خدمات زیادی از جمله آب‌رسانی به روستاها داشت و حتی در بیشتر مواقع از کسانی که استطاعت مالی نداشتند هزینه‌ای بابت لوله‌کشی آب در منازل‌شان نمی‌گرفت.

از اقدامات مهم وی لوله‌کشی آب محله‌ها اسلام‌آباد، محمودآباد و علی‌آباد بود که در زمان ریاست این شهید بزرگوار به انجام رسید، اما برخی مسئولان آن زمان نسبت به اقدامات و عملکرد شهید توکلی مخالفت کرده و ناراضی بودند و گله می‌کردند که چرا وی تمام این کارها را به‌صورت رایگان و یا با کمترین هزینه انجام می‌دهد و به همین خاطر بعد از گذشت شش ماه او را از کار برکنار کردند؛ شهید توکلی  هم بدون ذره‌ای ناراحتی به‌دنبال منبر و مسجد رفت و حضور و بودن را در آن پست مهم‌تر می‌دانست ولی در همه حال مخلصانه و جهادگرانه در خدمت به محرومان قدم برمی‌داشت.

از عمده اقدامات حجت‌الاسلام محمد توکلی به جز رسیدگی به خانواده‌های بی‌بضاعت ساخت مسجد، مدرسه و حمام در شهر و در روستاهای دورافتاده بود، همچنین ایجاد جاده‌های روستایی که راه ارتباطی با شهر نداشتند.

شهید توکلی در سال 1358 کلنگ مسجد امام محمدباقر(ع) را بر زمین زد و آن را در سال 1362 به اتمام رساند و البته خودش در همین مسجد به‌عنوان امام جماعت خدمت می‌کرد.

شهید توکلی بعد از جنگ و امضای قطعنامه 598 برای کمک به مردم مناطق مرزی برای برگشتن به خانه‌هایشان و بازسازی مناطق جنگ‌زده قرار بود که همراه گروه جهادگر به سمت جنوب حرکت کنند اما مسیر حرکت در آخرین لحظه تغییر کرد و عازم غرب کشور شد.

بعد از چند روز از پذیرش قطعنامه منافقین با حمایت ارتش بعث عراق مجدداً به غرب کشور حمله کردند و در یکی از جاده‌های مواصلاتی در منطقه‌ای که به اشغال منافقین درآمده بود هرچه دوستان شهید اصرار می‌کنند که به خاطر خودش از پوشیدن لباس روحانیت خودداری کند نمی‌پذیرد و در جواب می‌گوید: «امام حسین(ع) هم می‌دانست که کشته و شهید می‌شود اما لباسش را عوض نکرد و برای اینکه زنده بماند تغییر چهره نداد من هم پیرو راه ایشان هستم و محال است که عمامه‌ام را زمین بگذارم.»

گروهک منافقین که نیروهای جهادگر را در محاصره خود قرار داده بود به ماشین حامل حجت‌الاسلام توکلی حمله کرده و او را به اسارت می‌برند.

گروهک منافقین در تاریخ پنجم مردادماه سال 1367 مصادف با عید قربان شهید محمد توکلی را به درجه رفیع شهادت نائل کرده و سپس پیکر مطهر او را به وسیله تبر قطعه‌ قطعه می‌کنند.

پیکر این شهید روحانی جهادگر که آخرین شهید روحانی لرستان بود، بعد از تشییع باشکوه در جوار شهدای جنگ و در بهشت شهدای بروجرد به خاک سپرده ‎شد.

انتهای پیام
captcha