آشنایی فرزندان با نماز را به سن تکلیف معطوف نکنیم + صوت
کد خبر: 4073519
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۷
حجت‌الاسلام بهشتی:

آشنایی فرزندان با نماز را به سن تکلیف معطوف نکنیم + صوت

مشاور فرهنگی رئیس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به اینکه سن تکلیف دختران در پایان 9سالگی و پسران در 15سالگی است، گفت: اما سن آشنایی فرزندان با نماز بنابر روایات باید سال‌ها پیش از رسیدن به سن تکلیف باشد، چنانکه بهتر است برای دختران از شش‌سالگی و پسران از هفت‌‌سالگی این مقدمات فراهم شود.

کارگاه‌های آموزشی شیوه جذب فرزندان به نمازبه گزارش ایکنا، کارگاه‌های آموزشی شیوه جذب فرزندان به نماز از سوی اداره قرآن، عترت و نماز سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش با همکاری ستاد اقامه نماز کشور صبح امروز، چهارم مردادماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد بهشتی، مشاور فرهنگی رئیس ستاد اقامه نماز کشور ویژه کارکنان دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش (دافوس) برگزار شد.

مشاور فرهنگی رئیس ستاد اقامه نماز کشور در ابتدا به جایگاه نماز در اسلام پرداخت و گفت: اسلام با نماز آغاز شد و آغاز بعثت پیامبر(ص) صبح روز دوشنبه‌ای بود که آیات ابتدایی سوره علق به ایشان نازل شد. پس از اینکه پیامبر(ص) از کوه پایین آمد، جبرئیل مجدد نازل شد دستور وضو و اقامه نماز را به ایشان داد. احکام اسلام غالباً از مدینه است، اما نماز از همان روز اول بعثت پیامبر اکرم(ص) نازل شده و این نشانه اهمیت این فرمان است. در قرآن بیش از 90 بار کلمه «صلاة» و مشتقاتش و بیش از 900 بار عبادت، قیام، قعود، تکبیر، حمد و ... مطرح شده است.

وی با تأکید بر اینکه نخستین فرمان الهی و آخرین دغدغه پیامبر(ص) «نماز» بوده است، افزود: ایشان در آخرین لحظات عمر شریفشان به حضرت علی(ع) فرموده‌اند: «فردی که نماز را سبک بشمارد، شفاعت ما شامل حال او نخواهد شد». نماز سبک شمردن یعنی اینکه فرد، نماز را در اولویت نخست خود قرار ندهد و همواره کارهای دیگری بر نماز مقدم بدارد و نماز را در غیر وقت‌های کیفی(اول وقت) بخواند، این دلواپسی پیامبر(ص) بوده است. بیش از بیست‌هزار حدیث درباره نماز آمده است. چنانکه نخستین سؤال در قیامت از نماز است.

مشاور فرهنگی رئیس ستاد اقامه نماز کشور افزود: نمازی که قرآن از ما می‌خواهد 16 ویژگی دارد برخی از این ویژگی‌ها بنابر نص صریح قرآن «لَا تَقْرَبُوا الصَّلَاةَ وَأَنْتُمْ سُكَارَى حَتَّى تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ ...» نماز آگاهانه، عاشقانه، خالصانه است، چنانکه در قرآن می‌خوانیم «قُلْ إِنَّ صَلاتِی وَ نُسُكِی وَ مَحْيای وَ مَماتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ» که باید با حضور قلب، در اول وقت، به جماعت و با خشوع باشد.

وی با اشاره به اینکه دختران در پایان 9سالگی و پسران در ایران حدود سن 11سالگی به تکلیف می‌رسند(هر چند بیان شده است پایان سن 15 سالگی) گفت: اما سن آشنایی فرزندان با نماز باید سال‌ها پیش از رسیدن به سن تکلیف باشد چنانکه بهتر است برای دختران از شش سالگی و پسران از هفت‌ سالگی این مقدمات فراهم شود.

بهشتی با اشاره به اینکه خانواده، مدرسه، جامعه و حکومت در این زمینه نقش‌آفرین هستند، افزود: چنانکه در قرآن آمده است «رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلاةِ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي» که این به نقش آفرینی خانواده اشاره دارد یا در زمینه نقش‌آفرینی حکومت می‌توان به آیه «الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ» اشاره کرد چنانکه مقام معظم رهبری در پیام به اجلاس نماز فرموده‌اند «نخستین ثمره حکومت صالحان، اقامه نماز است» .

مشاور فرهنگی رئیس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به اینکه در انتخاب همسر به معیار اهتمام وی به نماز توجه کنید، اظهار کرد: آغاز زندگی مشترک را با نماز شروع کنید و در محراب عبادت از خداوند فرزند بخواهید، پس از تولد در گوش نوزاد اذان و اقامه بگویید و برای نماز فرزندان دغدغه و برنامه آموزشی داشته باشید، چراکه تربیت دینی و عبادی حق فرزند است، همچنین به شکرانه داشتن فرزند، نماز بخوانید.

وی تأکید کرد: آموزش احکام، آداب و آثار نماز را واجب بدانید و آموزش نماز به دختران را زودتر از پسران شروع کنید. از سوی دگیر چه بهتر است که اذان گفتن پسران را در خانه رسم کنید، این‌ها قدم‌هایی برای تربیت نسل نمازگزار است، ولی مهم است این را بدانید که روابط خوب اعضای خانواده یکی از شرایط قبولی نماز است.

بهشتی با اشاره به اینکه در تربیت عبادی فرزندانتان با تخفیف و ارفاق برخورد کنید و همواره تشویق را مدنظر داشته باشید، گفت: والدین باید پیوسته فرزندان را به نماز سفارش کنند، چنانکه حضرت اسماعیل(ع) پیوسته خانواده‌اش را به نماز و رابطه با محرومان امر می‌کردند «وَ كانَ يَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلاةِ وَ الزَّكاةِ». البته پیش از سخن سعی کنید با عمل، آموزگار نماز بچه‌ها باشید یعنی فرزندان نماز شما و حس شما را هنگام وضو گرفتن، رعایت آداب نماز خواندن ببینند.

کد

وی با تأکید بر اینکه در تربیت عبادی بچه‌ها افراط نکنید، ادامه داد: به هنگام نماز بهترین لباس‌های خود را بپوشید، عطر بزنید چنانکه اهل‌بیت(ع) در هنگام نماز خواندن لباس مخصوص، سجاده داشتند و مسواک می‌زنند و خود را معطر می‌کردند.

بهشتی بیان کرد: سعی کنید فرزندان را به فضاهای عبادی به ویژه مسجد ببرید یا حداقل اعضای خانواده را در عبادت‌های دسته جمعی شریک کنید و اعضای خانواده با یکدیگر نماز جماعت بخوانند و نقشی برای بچه‌ها در اجرای مراسم مذهبی تعریف کنید.

انتهای پیام
captcha