خدمت‌رسانی 8 موکب دانشگاه علوم پزشکی زنجان به زائران اربعین
کد خبر: 4070618
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۲

خدمت‌رسانی 8 موکب دانشگاه علوم پزشکی زنجان به زائران اربعین

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: هلال‌احمر تنها ارگان مجاز به انتقال دارو به عراق برای اربعین بوده و هشت موکب در این زمینه برپا خواهد شد تا خدمات ویژه به زائران ارائه کنند.

استقرار موکب در اربعین

به گزارش ایکنا از زنجان، مشهود تقی‌لو، معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان، صبح امروز، 22 تیرماه در نشست خبری که در سالن روزبه برگزار شد، با بیان اینکه ویروس جدید کرونا BA۴ و BA۵ است که قدرت سرایت بیشتری دارد، اظهار کرد: اومیکرون ناحیه فوقانی راه هوایی را درگیر می‌کرد و حتی در گروه‌های پرخطر کمتر بود، زیرا واکسن کرونا سری گذشته با تأخیر زده شده بود و دوره ایمنی در موج ششم رخ داد.

وی با بیان بیان اینکه اومیکرون با سویه ۱BA و ۲BA ریه را درگیر نمی‌کرد، افزود: طبق گزارش‌های علمی، سویه جدید اومیکرون اگر اصول بهداشتی و استفاده از ماسک رعایت نشود، مرگ و میر زیادی خواهد داشت، گفتنی است بیش از ۵۲.۵ درصد مردم استان واکسن دُز سوم، ۹۴.۵ درصد دُز اول و ۸۴.۵ درصد دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کردند.

این مسئول با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته تاکنون، بستری جدید ۱۲ نفر و تعداد موارد مثبت سرپایی به ۳۶ نفر رسیده است و خوشبختانه در چند روز اخیر هیچ یک از بیماران کرونایی فوت نکردند، تصریح کرد: اکنون به سمت شیوع موج هفتم در استان زنجان پیش می‌رویم و شاهد افزایش موارد سرپایی بیماری کرونا هستیم، گفتنی است درصد موارد مثبت PCR، نشانه گردش ویروس کرونا بوده و در هفته سوم تیرماه در حال افزایش است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان با بیان اینکه در رابطه با سامانه تلفنی واکسیناسیون، گفت: سامانه تلفنی ۳۳۰۱۹۰ به صورت برخط پاسخ‌گوی سئوالات مردم در خصوص مراکز واکسیناسیون، واکسن کرونا، عوارض، نشانه‌ها و غیره است.

تقی‌لو با اشاره به رنگ‌بندی کرونایی، اظهار کرد: پس از موج ششم بیماری کرونا، مراجعه به مراکز واکسیناسیون بسیار کم بوده ولی اخیراً با اطلاع‌رسانی ۴۱۹۸ نفر برای دریافت دُز چهارم به مراکز واکسیناسیون مراجعه کردند.

وی با بیان اینکه باید ۲۰۰ هزار و ۸۹۴ نفر دُز سوم را دریافت می‌کردند که ۴۱۹۸ نفر به مراکز واکسیناسیون مراجعه کرده و واکسن دریافت کردند، افزود: واکسن سینوفارم، برکت، اسپایکوژن، فخرا، نورا و آسترازنکا در مراکز واکسیناسیون استان زنجان وجود دارد.

این مسئول در رابطه با رعایت نکردن دستورالعمل بهداشتی و استفاده از ماسک توسط مسئولان و شهروندان، تصریح کرد: متاسفانه پس از موج ششم، مسئولان نیز در جلسات رسمی خود استفاده از ماسک را فراموش کردند و اگر مسئولان رعایت نکنند، مردم نیز رعایت نخواهند کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه تاثیر واکسن و کاهش شدت بیماری و مرگ و میر و بیمارانی که در آی‌سی‌‌یو بستری می‌شوند، ثابت شده است، خاطرنشان کرد: عوارض واکسن برخلاف شایعات فضای مجازی عارضه خاصی در حد ثابت شده، مشاهده نشده ولی طبق بررسی‌های نتیجه اصلی و قطعی اعلام نشده است.

این مسئول از تمدید قرارداد نیروهایی که قرارداد ۸۹ روزه در دوران کرونا داشتند، خبر داد و تصریح کرد: مشکلات و مسائل نیروهایی که در مقابل استانداری زنجان تجمع کرده بودند، پیگیری شد و زنجان جزو معدود استان‌هایی بود که قرارداد نیروهای مذکور را تمدید کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان در رابطه با مراکز واکسیناسیون زنجان، گفت: با توجه به اینکه مراکز تجمیعی واکسیناسیون بعد از عبور از موج ششم با توجه به استقبال کم، جمع شد و به ۸۲ مرکز جامع خدمات شهری و ۴۵۳ خانه بهداشتی منتقل شد و آماده خدمت‌رسانی به شهروندان بوده و سه مرکز تجمیعی واکسیناسیون نیز در صورت زیاد بودن مراجعه‌کنندگان فعال خواهد شد.

تقی‌لو با بیان اینکه سینوفارم، پاستوکوک و برکت بیشترین واکسنی است که مورد استقبال زنجانی‌ها قرار گرفته است، اظهار کرد: ۹۴.۴ درصد نوبت اول، ۸۷.۵ درصد نوبت دوم، ۵۲.۸۲ درصد بالای ۱۸ سال و ۲۵ درصد ۵ تا ۹ سال واکسن کرونا را در استان زنجان تزریق شده است.

وی تصریح کرد: هلال‌احمر تنها ارگان مجاز به انتقال دارو به عراق برای اربعین بوده و ۸ موکب در این زمینه برپا خواهد شد تا خدمات ویژه به زائران ارائه کنند.

انتهای پیام
captcha