بندر بن سلطان معمار روابط بین عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی
کد خبر: 4070408
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۴

بندر بن سلطان معمار روابط بین عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی

روزنامه هاآرتص با انتشار مقاله‌ای، از نقش کلیدی امیر بندر بن سلطان در ایجاد و توسعه روابط بین رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی پرده برداشته است.

به گزارش ایکنا به نقل از المیادین، ایوسی ملمان، روزنامه‌نگار و نویسنده اسرائیلی در مقاله‌ای که در روزنامه هاآرتص منتشر شد، شاهزاده بندر بن سلطان، رئیس پیشین دستگاه اطلاعاتی سعودی و سفیر پیشین این کشور در آمریکا را معمار روابط عربستان و رژیم صهیونیستی معرفی کرده است.

در این گزارش آمده است: شاهزاده بندر بن سلطان، رئیس شورای امنیت ملی و رئیس سابق اطلاعات عربستان، بارها با رهبران یهودی، رؤسای موساد و همچنین دو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی یعنی ایهود اولمرت و بنیامین نتانیاهو دیدار کرده و پیشنهاد‌هایی برای عادی‌سازی روابط بین دو کشور ارائه کرده است. وی همچنین بانی دیداری میان مسئولان ارشد صهیونیست و سعودی در کاخی در جده بوده که منجر به نزدیکی واقعی بین دو طرف شده است.

بندر 73 ساله، پسر سلطان بن عبدالعزیز ولیعهد پیشین سعودی (وی در سال 2011 قبل از اینکه بتواند حکومت کند درگذشت) و زنی اتیوپیایی الاصل است. وی در جوانی در سال 1356 در نیروی هوایی انگلیس و آمریکا به عنوان خلبان جنگنده آموزش دید، پس از آن به آمریکا رفت و در دانشگاه جان هاپکینز تحصیل کرد و در سال 1983 به عنوان سفیر عربستان در واشنگتن منصوب شد. در آنجا نیز به تدریج شروع به برقراری رابطه با «رژیم صهیونیستی» کرد.

هاآرتص تصریح کرده است: وی پس از بازگشت از آمریکا با شماری از رؤسای موساد از جمله شاویت، افرایم هالیوی و مئیر داگان ملاقات کرد. عربستان سعودی، در دوره ملک عبدالله حمایت از ابتکار صلح عربی را در دستور کار قرار داد، با این حال روابط مخفیانه با رژیم صهیونیستی و عادی‌سازی روابط نیز هم‌زمان پیگیری شد. ادعا شده است که روابط مخفیانه در آن زمان‌ بر سه مبنا قرار گرفته و تا امروز سنگ بنای روابط طرفین است: ترس مشترک از برنامه هسته‌ای ایران، جلوگیری از تسلط ایران منطقه‌ای و تمایل عربستان برای تجهیز خود به فناوری پیشرفته و تسلیحات تولید شده در رژیم صهیونیستی.

به گفته نویسنده، مذاکرات بندر با داگان و سپس دیدار او با اولمرت در امان، پایتخت اردن، عمدتاً حول محور ایران بود، به طوری که وی و کل پادشاهی سعودی جمهوری اسلامی ایران و حمایت آن از شیعیان در بحرین، عراق، سوریه و لبنان را بزرگ‌ترین تهدید خود توصیف کرده‌اند.

همچنین در این گزارش آمده است: عربستان سعودی، بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه را دشمن می‌داند و اطلاعات این کشور چندین بار طرح‌هایی را برای ترور وی اجرا کرده است؛ بنابراین، زمانی که رژیم صهیونیستی در سپتامبر 2007 به رآکتور هسته‌ای دیرالزور حمله کرد، ریاض هیچ واکنشی نشان نداد. در جنگ 33 روزه لبنان نیز عربستان سعودی از این رژیم خواست ضربه سختی به حزب‌الله وارد کند و کشورهای عربی را از تلاش برای پایان دادن به جنگ بازداشت و زمانی که صهیونیست‌ها با آتش‌بس موافقت کرد، ناامید شد. عربستان سعودی به همین میزان حماس را دشمن خطرناکی می‌داند که ثبات در منطقه را تهدید می‌کند.

انتهای پیام
captcha