شبکه رابطین فرهنگی در مناطق حاشیه‌ای راه‌اندازی می‏‌شود
کد خبر: 4067469
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲

شبکه رابطین فرهنگی در مناطق حاشیه‌ای راه‌اندازی می‏‌شود

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان با بیان اینکه برگزاری برنامه‌های فرهنگی و آموزشی در مناطق حاشیه‌ای شهرها که امکانات کمتر و در مقابل تراکم جمعیت بالای دارند، یکی از برنامه‌های مهم کتابخانه‌های عمومی است، گفت: راه‌اندازی شبکه رابطین فرهنگی در مناطق حاشیه‌ای در همین راستا است.

جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی لرستانبه گزارش ایکنا از لرستان، فرشته طهماسبی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی لرستان که سه‌شنبه، هفتم تیر در فرمانداری خرم‎آباد برگزار شد، با بیان اینکه در حال حاضر کتابخانه‌های عمومی تبدیل به پایگاه فرهنگی مناطق و محلات شده است، گفت: این نگاه که کتابخانه‌ها فقط مختص امانت گرفتن کتاب است، یک دیدگاه کاملاً اشتباه است.

وی با بیان اینکه برنامه‌های متعدد فرهنگی متنوع و مختلفی برای همه اقشار مختلف مردم در کتابخانه‌های عمومی طراحی و برگزار می‌شود، اضافه کرد: گرایش گروه سنی کودک و نوجوان به مطالعه و کتابخوانی برای نهاد کتابخانه‌های عمومی بسیار حائز اهمیت است و از این‌رو همواره برنامه‌های متعدد فرهنگی که کودکان و نوجوانان را به سمت کتابخانه‌های عمومی سوق می‌دهد، برگزار می‌شود.

طهماسبی اضافه کرد: برگزاری برنامه‌های فرهنگی و آموزشی در مناطق حاشیه‌ای شهرها که امکانات کمتر و در مقابل تراکم جمعیت بالای دارند، از دیگر برنامه‌های مهم کتابخانه‌های عمومی بوده که راه‌اندازی شبکه رابطین فرهنگی در مناطق حاشیه‌ای در همین راستا است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان با اشاره به  سهم نیم درصد کتابخانه‌های عمومی از شهرداری، اظهار کرد: هر دستگاه رسالت و وظیفه‌ای بر عهده دارد و همیشه آن وظیفه اصلی خود را در اولویت قرار می دهد و از آنجای که منبع اصلی تأمین مالی کتابخانه‌های عمومی، بحث نیم درصد از درآمد شهرداری‌ها است و این انتظار می‌رود شهرداران استان به این وظیفه قانونی خود عمل نمایند.

علی‌محمد دریکوند، فرماندار خرم‌آباد نیز در این جلسه، گفت: هیچ‌گاه نباید اعتبار مالی که در توسعه فرهنگی استفاده می‌شود را یک هزینه زیادی دانست، بلکه باید آن را یک سرمایه‌گذاری مطمئن قلمداد کرد.

وی افزود: علی‌رغم همه تلاش‌ها و خدمات، آنگونه که باید بحث فرهنگ در مباحث مختلف نهادینه نشده است و این در حالی است که دشمنان به صورت مرتب در حال تدارک هجمه‌های فرهنگی به کشور هستند.

دریکوند ادامه داد: یکی از راه‌های مقابله با این تهاجم‌های فرهنگی، آسان‌سازی و سهولت دسترسی مردم به خدمات فرهنگی است و این مهم تنها با برنامه‌ریزی دقیق و مشارکت همه دستگاه‌ها و نهاد ها مسیر است.

وی تصریح کرد: مجمع مشارکت‌های مردمی به منظور ارائه خدمات بهتر در مناطق محروم و حاشیه‌ای در شهرستان خرم‌آباد در حال تشکیل بوده که مدیر کتابخانه‌های عمومی شهرستان خرم‎آباد نیز به عضویت مرکزی این مجمع درآمده تا ارائه خدمات کتاب و کتابخوانی نیز به خدمات این مجمع افزوده شود.

لازم به ذکر است، راه‌اندازی شبکه رابطین فرهنگی مناطق محروم و حاشیه‌ای، افزایش حق عضویت سالانه کتابخانه‌های عمومی شهر خرم‌آباد و پرداخت سهم نیم درصد به صورت متمرکز از مهمترین مصوبات این جلسه بود.

انتهای پیام
captcha