به گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، سوم خرداد در جلسهای به ریاست حجتالاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور که سه ساعت و نیم به طول انجامید، سند تحول این شورا را به تصویب نهایی رساندند.
سند تحول شورایعالی انقلاب فرهنگی در ۲۰ جلسه کارگروه کارشناسی تدوین شده بود که اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز برای بررسی و تصویب آن هفت جلسه وقت صرف کردند.
این سند که در قالب چهار فصل به تصویب نهایی رسیده، در درجه اول به مسیر فعالیت شورا انسجام میبخشد و در وهله بعدی مناسبات بین این شورا با قوای سه گانه و دستگاههای اجرایی را به شکل مشخص و روشن تدبیر و ساماندهی میکند.
سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی با نگاهی دقیق به ظرفیتهای روز حوزه فرهنگ و ملاحظاتی که در زمینههای مختلف فرهنگی وجود دارد و با درکی عمیق از شرایط فرهنگی و اجتماعی کشور، متأثر از فنآوریهای جدید، فرامحلی شدن فرهنگ و ارتباطات جهانی تسهیل شده، تدوین شده است.
همچنین در هدفگذاریهای این سند، تمام ابعاد علوم و فنآوریهای نوین از جمله کوآنتوم، هوش مصنوعی، ظرفیتهای فنآوریهای رقومی و همه دامنههای جدید حوزه علم و دانش مورد توجه قرار گرفته است.
بر اساس این سند، عرصههای ماموریتی شورایعالی انقلاب فرهنگی در ۹ حوزه تدوین و تبیین شده است. ساختار جدید دبیرخانه شورا هم به گونهای طراحی شده که بتواند راهبری، نظارت، ارزیابی، رصد و پیگیری اجرای مصوبات ستاد را به شکل موثر دنبال کند.
مطابق ظرفیتهای در نظر گرفته شده، آثار این سند در حوزه علم و فنآوری و فرهنگ میتواند در یک مقطع ۵ ساله به منصه ظهور برسد.
اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه این جلسه با قدردانی از خدمات و تلاشهای آیتالله سید محمد خامنهای، رئیس بنیاد ایرانشناسی و نیز دکتر حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی، به اتفاق آرا و به پیشنهاد هیئت امنای این دو نهاد، به آقای دکتر محمدحسین رجبی دوانی به عنوان رئیس بنیاد ایرانشناسی و به آقای دکتر روحالله دهقانی فیروزآبادی به عنوان رئیس جهاددانشگاهی رأی دادند.
آخرین دستور جلسه امروز شورای عالی انقلاب فرهنگی، مروری بر مصوبات این شورا در موضوع سنجش و پذیرش دانشجو بود.
اعضای این شورا، بر اساس کار کارشناسی مفصلی که از سوی دبیرخانه شورا و در کمیسیون آموزشی ستاد نقشه جامع علمی کشور و نیز خود این ستاد با حضور وزرای مربوطه، رئیس سازمان سنجش و مسئولان سایر دستگاههای مرتبط، در مدت ۲۵ جلسه درباره کنکور انجام شده، تلاش کردهاند در روش جدید سنجش و پذیرش دانشجو، نقش معناداری به تحصیلات دانشآموزان و نظام آموزش و پرورش کشور بدهند.
بر این اساس، روش فعلی کنکور که به نوعی همه سوابق و زحمات تحصیلی ۱۲ ساله دانشآموزان را نادیده گرفته و باعث رقم خوردن سرنوشت آنان در یک آزمون چهار ساعته میشود، به تدریج و در مدت چهار سال به شکلی اصلاح خواهد شد که تحصیلات دانشآموزان، به ویژه سه سال آخر دبیرستان، در سنجش و پذیرش آنان در دانشگاه، سهم ۶۰ درصدی خواهد داشت و سهم کنکور از ۱۰۰ درصد فعلی، به ۴۰ درصد کاهش خواهد یافت.
نظر به تعیین تکلیف موضوع کنکور در سند نقشه جامع علمی کشور در یک اصل مستقل و نیز بحثهای تکمیلی در جلسه امروز برای نحوه اجرایی شدن این اصل، مقرر شد روشهای اجرایی این اصل در جلسه بعدی شورا مورد بحث قرار گیرد.
انتهای پیام