هدایت الهی شامل چه کسانی می‌شود
کد خبر: 4053286
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۹

هدایت الهی شامل چه کسانی می‌شود

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان اینکه ایمان، صداقت، راستی، درستی، خدمت‌گزاری، نام نیک و… از صفات خوب است، گفت: اگر می‌خواهیم هدایت الهی شامل حال ما شود باید متواضع و فروتن باشیم، دیگران را احترام کنیم، سودمند برای مردم باشیم، در این‌صورت محبوب خداوند خواهیم بود.

حجت الاسلام شاهرخی، نماینده ولی فقیه در لرستانبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد در جلسه تفسیر قرآن کریم که چهارشنبه، هفتم اردیبهشت با عنوان «آموزه‌هایی از قرآن کریم» در حسینیه حبیب ابن مظاهر خرم‌آباد برگزار شد، با اشاره به آیه ۱۷ سوره لقمان «یَا بُنَیَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَاصْبِرْ عَلَیٰ مَا أَصَابَکَ ۖ إِنَّ ذَٰلِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ» اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر یک نظارت ملی، همگانی و مردمی است.

وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر آثار و برکات معنوی، اقتصادی، اجتماعی و… دارد، آیات متعددی از قرآن در رابطه با امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرده است، افزود: در آیه یاد شده، به دنبال امر به معروف و نهی از منکر، تأکید شده که ممکن است در مقابل این امر، عکس‌العمل مخالفی هم صورت بگیرد.

امام جمعه خرم‌آباد با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر هزینه دارد، در امر به معروف و نهی از منکر باید صبور باشیم و دیگران را هم به صبر و استقامت در مسیر باید دعوت کنیم، اضافه کرد: این قبیل کارها اراده مستحکمی می‌خواهد، هدایت از آن کسانی است که آمر به معروف و ناهی از منکر هستند، علاوه بر امر به معروف و نهی از منکر که نظارت ملی است، باید مردم را به نیکی فرا خواند، الان تشکیلات امر به معروف و نهی از منکر نیز به این سمت رفته است.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر به صورت تخصصی و در حوزه‌های مختلف شهری، پزشکی، آسیب‌های اجتماعی صورت می‌گیرد، افزود: در این راستا امر به معروف و نهی از منکر به صورت مستدل، منطقی، با آمار و… صورت می‌گیرد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به جنبه عمومی و همگانی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، اضافه کرد: مقررات نیز در این رابطه وجود دارد، هم امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان نظارت همگانی و عمومی لازم داریم و هم امر به معروف و نهی از منکر در رشته‌های تخصصی را لازم داریم.

شاهرخی با تأکید بر اینکه منافقین امر به منکر می‌کنند، مشرکین امر به منکر می‌کنند و از امور شایسته، معروف و خیر را نهی می‌کنند، گفت: اگر کسی ما را به معروفی دعوت و از منکری باز داشت، او را دوست خود بدانیم، از خصوصیات مؤمنین و مومنات این است خوبی‌ها را به همدیگر پیشنهاد می‌کنند، کسانی هستند که مورد رحمت الهی واقع می‌شوند، خداوند دست آنها را می‌گیرد و به مقصد می‌رساند.

وی با بیان اینکه اگر امر به معروف و نهی از منکر نباشد، اصول اعتقادی و دین هم در جامعه کمرنگ و گاهی منتفی می‌شوند و اعتقادات باطل و بیهوده جای آنها را می‌گیرد، اظهار کرد: اگر امر به معروف و نهی از منکر نباشد، پرداخت مالیات‌های واجب تعطیل می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان در ادامه با اشاره به آیه ۱۸ سوره لقمان «وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّکَ لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحًا ۖ إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ کُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ» و لزوم پرهیز از تکبر، گفت: صفت بندگان خدا، تواضع است، اما صفت کسی که محبوب خدا نیست، تکبر است، تکبر آثار بد اجتماعی در بین مردم دارد، آن هم انسان به مال، قدرت، مقام، زیبایی و… همه این‌ها از بین می‌روند.

حجت‌الاسلام شاهرخی تصریح کرد: ایمان، صداقت، راستی، درستی، خدمت‌گزاری، نام نیک و… از صفات خوب است، خداوند انسان فخر فروش را دوست ندارد، در این‌صورت هدایت پاداش خداوند هم نصیب او نمی‌شود، اگر می‌خواهیم هدایت الهی پشت سر ما باشد باید متواضع و فروتن باشیم، دیگران را احترام کنیم، سودمند برای مردم باشیم، در این‌صورت محبوب خداوند خواهیم بود.

وی تأکید کرد: روزهای باقی مانده از ماه مبارک رمضان فرصتی است که همه ما بتوانیم صفات رذیله را از خود دور کنیم، با دعا و مناجات و ارتباط با خدا صفات پسندیده را در وجود خودمان رسوخ دهیم و به طور مستمر همراه با خودمان داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha