آیت‌الله صافی گلپایگانی پرچم‌دار و مدافع مکتب تشیع بود
کد خبر: 4039270
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳
رئیس جامعه مدرسین حوزه‌علمیه قم:

آیت‌الله صافی گلپایگانی پرچم‌دار و مدافع مکتب تشیع بود

آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه تصریح کرد: یکی از کسانی که در عصر ما به عنوان پرچم‌دار و مدافع واقعی مکتب تشیع و اسلام ناب می‌شود مطرح کرد، شخصیت آیت الله صافی گلپایگانی بود.

ابتدای خبر ناقصه/ اصلاح کنیدبه گزارش ایکنا، آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی، از مراجع تقلید در زمستان سال 1400 به دیدار معبود شتافت.

به همین مناسبت با آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین و دبیر شورای‌ عالی حوزه‌های علمیه به گفت‌وگو نشستیم تا نظرات ایشان را درباره ابعاد شخصیت علمی شیخ الفقها بشنویم.
آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان اینکه آیت‌الله صافی گلپایگانی مورد تکریم و تجلیل بزرگانی مانند آیت‌الله‌العظمی سیدجمال‌ گلپایگانی، آیت‌الله‌العظمی کاظمینی و آیت‌الله‌العظمی سیدمحمدرضا گلپایگانی بودند و این بزرگان نکات و تعبیرات بلند و گوهرباری را درباره مقام علمی و فقهی ایشان ابراز داشته‌اند، گفت: در حوزه‌های علمیه ما نسبت به کمتر کسی چنین تعابیری مطرح شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: بنده معتقدم یکی از کسانی که امروز و در عصر ما می‌توان از او به‌عنوان پرچم‌دار و مدافع واقعی مکتب تشیع و اسلام ناب نام برد، شخصیت آیت‌الله‌العظمی صافی‌ گلپایگانی است، شخصیتی که در اوج اخلاص، تقوا، پاکی، در اوج عَلَمیَّت، خودش را وقف اسلام کرده بود.

نقش اساتید در شکل‌گیری شخصیت علمی و اخلاقی

نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: حقیقتاً سخن گفتن درباره شخصیت‌هایی که عمر پربرکتشان را در مسیر علم و عمل، تقوا و پرهیزکاری و کار‌های بزرگ، گذرانده‌اند، کار ساده‌ای نیست، اما آنچه که می‌شود درباره شخصیت علمی این عالم ربانی و مرجع تقلید مطرح کرد، این است که اساتید بزرگواری که ایشان در نجف و قم داشته‌اند، همه از چهره‌های شاخص و وارسته بودند. بزرگانی همچون؛ حضرات آیات شیخ‌ محمدکاظم شیرازی، سیدجمال‌الدین گلپایگانی، شیخ‌ محمدعلی کاظمینی، سیدمحمدتقی خوانساری، صدر و  بروجردی همه از شخصیت‌های برجسته و تراز اول عصر و زمان خودشان بودند.

جایگاه علمی آیت‌الله صافی گلپایگانی

دبیر شورای‌ عالی حوزه‌های‌ علمیه ادامه داد: ایشان مورد توجه آیت‌الله‌ بروجردی بودند که کتاب «منتخب الأثر» را به امر ایشان نوشتند. کتاب «منتخب الأثر» از کتاب‌های گران‌سنگی است که مرحوم حاج آقا بزرگ تهرانی صاحب کتاب ارزشمند «الذریعه» تعبیری درباره آن دارند که؛ «سزاوار است هر مؤمنی این کتاب را در خانه داشته باشد». این کتاب در سال‌های اخیر از یک جلد به سه جلد تکامل پیدا کرد و مواردی به این کتاب افزوده و بر غنای آن اضافه شده است.

آیت‌الله صافی، شخصیتی ذوالفنون

آیت‌الله حسینی‌ بوشهری در ادامه درباره آثار شیخ الفقها گفت: بیش از یکصد اثر نفیس و ارزشمند از ایشان منتشر شده که به بحث‌های مختلف از جمله مباحث کلامی در زمینه مهدویت و امامت پرداخته شده است. در مسائل سیره و تاریخ، دو کتاب ارزشمند راجع به وجود مقدّس سیّد و سالار شهیدان امام حسین(ع) با عنوان؛ «شهید آگاه» و «پرتوی از عظمت امام حسین(ع)» نوشته‌اند که این‌ها نشان‌دهنده آن است که ایشان یک عالم، یک مرجع و یک شخصیت ذوالفنون بودند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه‌ علمیه قم با بیان اینکه آیت‌الله‌ صافی‌ گلپایگانی در فقه صاحب نظر بودند، اذعان کرد: رساله عملیه و مباحث فقهی ایشان در زمینه خمس، حج و مباحث دیگر و نیز مباحث کلامی، همچنین اشعار ایشان در مدح و منقبت اهل‌بیت(ع)، نشان از اشراف علمی و جامع الاطراف بودنشان دارد.

توجه مردم به آثار علمی آیت الله صافی گلپایگانی

امام جمعه قم ادامه داد: آثار گرانبهای ایشان که در نمایشگاه‌های جمهوری اسلامی ارائه می‌شود، عموماً با استقبال مراجعین و مخاطبین همراه می‌شود و مدرسه علمیه حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدمحمدرضا گلپایگانی با اِشراف علمی و نظارت ایشان اداره می‌شد. مسجد بسیار باشکوه و با عظمت امام حسن عسکری(ع) در مرکز شهر قم که ایشان بنا کردند و توسعه‌ای که داده شده است، امروز در کنار حرم کریمه اهل بیت(س) حضرت فاطمه معصومه(س) آبرویی برای ام‌القری جهان اسلام شده است.

گلایه از سر خیرخواهی

استاد سطوح عالی حوزه‌ علمیه قم در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ایکنا، اظهار کرد: دقت و تیزبینی ایشان همیشه برای من جالب و آموزنده بود. ایشان با آن عظمت و جایگاه علمی و اجتهادی که داشتند، موقعی که می‌دید یک طلبه‌ یا یک روحانی معمولی کار خوبی انجام داده یا یک ویژگی خوبی دارد می‌فرمودند: «می‌خواهم دست شما را ببوسم و واقعاً جا دارد نسبت به شما این گونه قدردانی بشود». ایشان در اوج و قله قدرشناسی بودند. این نشانه بزرگی یک انسان است و البته در مقابل اگر گلایه‌هایی هم نسبت به افراد داشتند، مطرح می‌کردند، منتها لحن و تعبیراتی که به کار می‌بردند به گونه‌ای بود که انسان جز خیرخواهی چیز دیگری احساس نمی‌کرد.

آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌ بوشهری یادآور شد: نکته برجسته دیگر که بنده در مراودات با ایشان دیده‌ام دقت نظر و توجه معظم‌له نسبت به مسائل حوزه، آینده حوزه، عِلمیت حوزه، اخلاق حوزه، پیشرفت حوزه و توجه به نقش‌آفرینی حوزه به عنوان میراث ماندگار پیامبر و اهل بیت(ع) در جهان امروز و در حوزه بین‌الملل بود.

گفت‌وگو از اکبر پوست‌چیان

انتهای پیام
captcha