موقعیت مهدی امتیازی خوب برای حجازی‌فر شد + فیلم و صوت
کد خبر: 4038689
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۸
فیلم فجر چهلم از منظر سینماگران/ 5

موقعیت مهدی امتیازی خوب برای حجازی‌فر شد + فیلم و صوت

«موقعیت مهدی» از جمله فیلم‌های خوب جشنواره چهلم فیلم فجر است که برای کارگردانش نمره‌ای مثبت به حساب می‌آید.

کیوان کثیریان، کارشناس و منتقد سینما در گفت‌وگو با ایکنا، پیرامون تولیدات جشنواره چهلم فیلم فجر اظهار کرد: «موقعیت مهدی» از نگاه من از فیلم‌های خوب جشنواره این دوره بود که توانست انتظارات را در ژانر دفاع مقدس برآورده کند، البته این کار طبیعتاً مانند هر اثر سینمایی ضعف‌هایی نیز دارد. برای نمونه می‌توان به فیلمنامه آن اشاره کرد که اندکی انسجام لازم را نداشت، ولی در مجموع این فیلم، اثری درخور توجه برای سینمای دفاع مقدس محسوب می‌شود.

وی افزود: این فیلم اپیزودیک است و شش مقطع از زندگی شهید باکری را تصویر می‌کند. اینکه چرا کار اپیزودیک است جوابی روشن دارد. «موقعیت مهدی» از دل یک سریال بیرون آمده، پس برای اینکه روایت قصه گسسته نباشد کارگردان این راهکار را مدنظر قرار داده است. فیلم نسبت به بسیاری از تولیداتی دفاع مقدسی کیفیتی بالاتر دارد اما این نباید مقیاس ارزیابی باشد، چون چنین امری باعث پایین آمدن سطح سلیقه مخاطب خواهد شد. درباره کارگردانی هادی حجازی‌فر هم باید گفت برای کار اول، وی نمره خوبی بابت این فیلم دریافت می‌کند.

کثیریان افزود: «دسته دختران» هم با وجود اینکه فیلم بدی نیست ولی بیشتر توجه خود را معطوف به جلوه‌های ویژه کرده و به نوعی با صحنه‌های انفجار خواسته تماشاگر را مرعوب خود کند، بدون اینکه بخواهد روی فیلمنامه دقت و توجه لازم را داشته باشد. 

وی در پاسخ به این سوال که «2888» دیگر فیلم دفاع مقدسی جشنواره چه کیفیتی داشت؟ گفت: این کار تلاش کرده بود روشی جدید از فیلمسازی در حوزه دفاع مقدس را تجربه کند، برای همین جهت دوربینش به سمتی گشته بود که تا به حال کمتر مورد نظر فیلمسازان بوده است ولی این تجربه جدید به نظر کمی نپخته به تماشاگر عرضه شده است. برای همین هم می‌بینیم نتوانست آنگونه که باید جواب دهد.

این کارشناس سینما درباره فیلم «نگهبان شب» نیز چنین اظهار نظر کرد: میرکریمی جز معدود فیلمسازانی است که دنیای خودش را در سینما درست کرده است، ویژگی که در سینمای ما کم است، اما «نگهبان شب» نتوانسته از شاخصه‌های سینمایی این فیلمساز به شکل خوبی بهره برد، در حالی که در فیلم‌هایی نظیر «خیلی دور خیلی نزدیک»، «به همین سادگی» یا «یه حبه قند» به خوبی می‌شود نگاه فیلمساز را در کارهای مورد نظر مشاهده کرد.

وی افزود: ایراد من به این کار در قدم اول به شخصیت‌پردازی فیلم بر می‌گردد. وقتی قهرمانی را برای فیلم انتخاب می‌کنیم باید پیرامون آن شخصیت‌پردازی درستی انجام شود. برای رسیدن به این خواسته نیز باید کاراکتر را به خوبی بشناسید، اما این اتفاق را در «نگهبان شب» نمی‌بینیم. برای مثال شاید امروز کارگری وجود نداشته باشد که حاضر باشد بدون هیچ شناختی زیر هر چیزی را امضا کند. درضمن اشارات سیاسی که در فیلم می‌بینیم شکلی سطحی دارد که در کارهای قبلی این فیلمساز آنها را نمی‌دیدیم.

کثیریان در انتها تاکید کرد: البته نباید از یاد برد رضا میرکریمی از کارگردانان‌ بسیار خوب سینمای ایران است که کارش را به خوبی می‌شناسد. برای همین «نگهبان شب» به لحاظ ساختار، کاری بسیار خوب و نیز بازیها بسیار زیبا و مطلوب است.

انتهای پیام
captcha