ناشران فعال در حوزه حکیم نظامی حمایت می‌شوند
کد خبر: 4038103
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴
محمود شالویی:

ناشران فعال در حوزه حکیم نظامی حمایت می‌شوند

دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: یکی از راهکارهای حمایتی ارشاد از چهره‌های فاخر این سرزمین این است که اگر ناشران در رابطه با بزرگانی نظیر حکیم نظامی کارهای درخور توجهی ارائه دهند، ارشاد نیز از آنها حمایت‌های لازم را به عمل آورد.

به گزارش ایکنا، نشست خبری محمود شالویی، دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین رئیس ستاد بزرگداشت حکیم نظامی، امروز سوم اسفندماه در سالن سینما تک موزه هنرهای معاصر برگزار شد. در این جلسه امیر عبدالحسینی دبیر ستاد، احسان آقایی، رئیس موزه هنرهای معاصر و مریم رضایی، مدیر هماهنگی ستاد بزرگداشت نظامی، دستیار وزیر ارشاد را همراهی می‌کردند.

در ابتدای این جلسه شالویی در سخنانی تصریح کرد: امروز گرد هم آمده‌ایم تا شاهد برگزاری بزرگداشتی درباره یکی از بزرگترین مفاخر کشورمان باشیم. این رویداد با همکاری سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف از جمله؛ وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، شهرداری تهران، وزارت علوم و آموزش پرورش برگزار می‌شود. درضمن باید از معاونت امور هنری وزارت ارشاد و موزه هنرهای معاصر، بابت میزبانی از این اتفاق کمال تشکر را داشته باشم.

وی افزود: موضوع نظامی بسیار مهم و حائز توجه است، زیرا این شاعر بزرگ در تمامی دنیا چهره‌ای شناخته شده است. درباره آثار نظامی همین اندازه بگویم در سراسر دنیا کمتر کسی تا به حال نام «فرهاد و شیرین» یا «لیلی و مجنون» را نشنیده است، اما با وجود شهرت بسیار زیاد آثار نظامی، درباره زندگی این شاعر بزرگ به صورت مناسبی اطلاع‌رسانی صورت نگرفته است، برای همین شاید بسیاری از مردم از کیفیت زندگی او بی‌خبر باشند. این ستاد سعی دارد تا نقصان‌های موجود در این رابطه را پوشش دهد.

این مدیر هنری تأکید کرد: در تقویم کشورمان هر شاعر و دانشمندی روزی مختص به خود را دارد. 21 اسفند نیز به نام نظامی نامگذاری شده است؛ البته برنامه‌هایی که برای این بزرگداشت در نظر گرفته شده، فقط مختص به این روز خاص نمی‌شود بلکه از 15 اسفند برنامه مورد نظر آغاز شده و تا اواسط نوروز نیز ادامه خواهد داشت. در این میان ممکن است این سوال پیش آید که چرا چنین بزرگداشت گسترده‌ای را برای نظامی در نظر گرفته‌ایم؟ درباره شعرایی چون؛ فردوسی، حافظ، سعدی و مولانا کارهای بسیاری انجام شده است، اما پیرامون نظامی کم‌کاری زیاد بوده، پس تلاش شده با برنامه‌‌ای گسترده، این نقیصه تا حدی برطرف شود.

وی متذکر شد: در دنیا، بزرگداشت‌های بسیاری با محوریت نظامی در کشورهای دیگر برگزار می‌شود. این امر به خودی خود اتفاقی پسندیده است، اما باید توجه داشت نظامی شاعری فارسی زبان است و تا ابد نیز این امر باقی خواهد ماند، بنابراین برخی تلاش‌ها برای مصادره کردن این شاعر به جایی نخواهد انجامید.

شالویی با بیان اینکه تمامی مراکز استان‌ها میزبان این بزرگداشت هستند، بیان کرد: جدا از تهران، تمامی مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ نیز در برگزاری این بزرگداشت مشارکت خواهند داشت. همچنین با مذاکراتی که با برخی کشورها انجام شده، این رویداد در آن کشورها برگزار خواهد شد. این اتفاقات به مدد همراهی دولت سیزدهم رخ می‌دهد، چون این دولت جدا از مسائل اقتصادی که اولویت اصلی کشور است، روی مسائل فرهنگی نیز دقت نظر دارد. بازدید رئیس جمهور  از موزه هنرهای معاصر و گفت‌وگوی ایشان با پیشکسوتان از جمله این اقدامات است.

دستیار وزیر ادامه داد: وزیر ارشاد نیز در برگزاری این بزرگداشت کمک‌های بسیار شایانی انجام دادند. وی در ابتدای راه، وقتی با طرح این رویداد رو‌به‌رو شد، آن را پسندید و تأکید کرد آن را به بهترین نحو برگزار کنیم. همچنین تاکید داشتند چنین اتفاقی باید ادامه‌دار باشد. وزارت آموزش و پرورش نیز کمک تأثیرگذار و ریشه‌ای در این رابطه داشت، چراکه قرار شده مقاله‌هایی توسط دانش آموزان درباره حکیم نظامی نوشته شود تا به این واسطه نسل جوان بیشتر با این چهره فاخر آشنا شوند، لازم به ذکر است که به برگزیدگان این بخش جوایزی اهدا خواهد شد.

وی در پایان اعلام کرد: برای بزرگداشت حکیم نظامی، برگزاری و ساماندهی رویداد‌های متعدد فرهنگی و هنری در نظر گرفته شده است. هنرهای تجسمی، هنرهای سنتی، شعر و ادبیات، اجراهای نمایشی، فیلم و سینما، اجراهای موسیقی، جایزه حکیم نظامی، همایش علمی، اهدای نشان حکیم نظامی، تجلیل از نظامی پژوهان، کارگاه‌های علمی و نمایشگاه کتاب از جمله این برنامه‌ها هستند. این بزرگداشت در تهران، مراکز استان‌ها و مراکز فرهنگی خارج از کشور برگزار می‌شود.

وی خطاب به اهالی رسانه گفت: از اصحاب مطبوعات درخواست دارم در برگزاری این بزرگداشت ما را یاری رسانند، چون حمایت‌های آنها از چنین بزرگداشت‌‌هایی قدمی مهم در معرفی بیشتر مفاخر کشورمان به جوانان خواهد بود، البته صدا و سیما به ما قول همراهی مناسب را در این رابطه داده است.

شالویی اعلام کرد: برای کشورهای مختلف از جمله کشورهایی که در آنها فرهنگ نوروز حاکم است دعوتنامه‌هایی فرستاده شده تا در این مراسم حضور داشته باشند، همچنین از نظامی پژوهان غیر ایرانی نیز دعوت به عمل آمد تا به صورت وبینار ما را در برگزاری بهتر این بزرگداشت یاری رسانند. در همین رابطه بیش از 40 کشور اعلام آمادگی کرده‌اند تا ما را در برگزاری بهتر این رویداد یاری رسانند. درضمن یونسکو نیز در ایام نوروز برنامه‌هایی را با محوریت نظامی برگزار خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه مذاکرات خوبی با جمهوری آذربایجان در حال انجام است، بیان کرد: آرامگاه حکیم نظامی در آذربایجان است، برای همین مذاکراتی انجام شده تا علاقه‌مندان به زیارت آرامگاه این حکیم، راحت‌تر بتوانند به خواسته خود برسند، البته باید توجه داشت بیش از اینکه زیارت آرامگاه این حکیم باید هدف باشد باید آثار و اندیشه‌های این چهره فاخر مد نظر قرار گیرد.

شالویی تأکید کرد: یکی از اقدامات ویژه که برای این بزرگداشت در نظر گرفته شده استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی برای تحت پوشش قرار دادن این رویداد است، چراکه باور داریم به این واسطه می‌توان مخاطبی جهانی برای جشنواره داشت.

وی درباره عزم راسخ دولت سیزدهم برای تداوم چنین برنامه‌هایی بیان کرد: برگزاری اتفاقی این قبیل رویدادها هیچ کارکردی ندارد، بلکه صرفاً سرمایه‌ها دور ریخته می‌شود،  برای همین دولت سیزدهم تأکید ویژه‌ای بر تداوم این قبیل بزرگداشت‌ها دارد. یکی از راهکارهای رسیدن به این خواسته این است که برنامه‌های مورد نظر مختص به طبقه‌ای خاص نشود، بلکه همه اقشار بتوانند مخاطب کارهای فرهنگی باشند. در همین راستا برگزاری برنامه‌های فرهنگی در مناطق محروم از جمله اقداماتی است که به صورت جدی در این دولت مد نظر خواهد بود.

شالویی تأکید کرد: یکی دیگر از راهکارهای حمایتی ارشاد از چهره‌های فاخر این سرزمین این است که اگر ناشران در رابطه با بزرگانی نظیر حکیم نظامی کارهای درخور توجهی ارائه دهند، ارشاد نیز از آنها حمایت‌های لازم را به عمل آورد.

انتهای پیام
captcha