ایده اصلی انقلاب اسلامی تأکید بر وحدت مسلمانان است
کد خبر: 4035469
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۵

ایده اصلی انقلاب اسلامی تأکید بر وحدت مسلمانان است

ایده اصلی انقلاب اسلامی، تأکید بر وحدت مردم ‌و تشکیل امت واحده است، طوری که این امت واحده با رهبری واحد علیه دشمنان اقدام کرده و در این صورت است که مداخله دشمنان رفع و زمینه همکاری و پیشرفت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی به دست می‌آید.

به گزارش ایکنا، انقلاب اسلامی ایران، باعث شد که نوعی خودباوری در بین ملت‌های مسلمان منطقه به وجود بیاید و با وجود همه مشکلات، این انقلاب دوستداران خود را در جهان داشته باشد و همچنان مسلمانان جهان به ایران به عنوان یک کشور مهم و غیرقابل چشم‌پوشی در مناسبات جهان اسلام نگاه کنند.

اسماعیل باقری، کارشناس علمی رایزنی فرهنگی ایران در افغانستان در یادداشتی نگاهی کرده به انقلاب اسلامی ایران و تأثیرات جهانی آن. متن یادداشت از این قرار است:

ضمن تبریک فرار رسیدن ۲۲ بهمن سال ۱۴۰۰ و جشن چهل و سومین سال پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، امیدوارم تفکر و مشی انقلاب اسلامی همواره مورد توجه و چراغ راه ما باشد.

 بدون شک انقلاب اسلامی محدود به قلمرو ایران نبوده و هر جریان، گروه، ملت و مذهبی می‌تواند با الهام گرفتن از آموزه‌ها و ارزش‌های اصیل انقلاب اسلامی نظیر خداباوری و خدامحوری، تکیه بر اصول نه شرقی و نه غربی، استقلال‌طلبی و رهایی از استثمار شدن، ظلم‌ستیزی و... مسیر انقلاب اسلامی را پیموده و بر ماهیت و هویت اسلامی خود زندگی کرده و پیشرفت کند.

 یکی از دلایل اصلی دشمنی جهان غرب به‌ویژه آمریکا و متحدانش در منطقه با ایران، به شکست کشاندن انقلاب اسلامی و تفکر آن است و به همین دلیل هم ۸ سال جنگ همه‌جانبه را از طریق رژیم صدام حسین بر ما تحمیل کردند.

پس از آن نیز هر ساله با تشدید تحریم‌های بی‌سابقه با دنبال ضربه نهایی بودند و به جرئت باید عنوان کرد که همه اهداف دشمن و جبهه استکبار، دشمنی با تفکر اصیل اسلامی و ایدئولوژی انقلاب اسلامی بوده است و آمریکا با دولت‌هایی که خواستار روابط گسترده و ذلیلانه با غرب هستند، مشکلی ندارد و این مسئله را در فتنه ۱۳۸۸ می‌توان به‌خوبی مشاهده کرد.

 به همین دلیل نیز، شهید حاج قاسم سلیمانی، آن مرد وارسته، سرباز راستین اسلام و مخلص به انقلاب اسلامی و امام‌ خمینی(ره) و امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) می‌گفت جمهوری اسلامی ایران حرم است و اگر این حرم بماند، حرم‌های دیگر باقی خواهد ماند و اگر انقلاب اسلامی ایران، دچار ضعف و فروپاشی شود، دیگر حرم‌ها نیز فروخواهد پاشید.

 در واقع انقلاب اسلامی نه فقط برای مبارزه‌ با رژیم طاغوتی محمدرضاشاه، بلکه برای مقابله با جبهه کفر، استعمار و استکبار صورت گرفت و امام خمینی(ره) بر این باور بود که تفکر و مشی انقلاب اسلامی باید در همه کشورهای اسلامی پیاده شود تا جهان اسلام در یک جبهه واحد و متحد جلو استثمارکنندگان بایستد و هویت و ماهیت خودش را حفظ و گسترش دهد.

جمعیت نزدیک به یک و نیم میلیاردی، ظرفیت‌های بالای اقتصادی به‌ویژه در حوزه سوخت و انرژی، واقع شدن در چهارراه جهان، قرار گرفتن در مسیرهای مهم ترانزیتی چه در خشکی، هوا و دریا و تسلط کشورهای اسلامی بر ۱۲ تنگه مهم از ۳۲ تنگه در کل جهان و بسیاری دیگر از ظرفیت‌ها و موارد دیگر، موضوعی نیست که بتوان از آن گذشت، اما عدم اتحاد در جهان اسلام به دلیل دولتمردان خودفریفته و منفعت‌طلب موجب شده تا در صحنه میدانی، برخی از کشورهای به اصطلاح اسلامی، علیه ملت مسلمان و همسایه خود حمله کرده و عملاً نسل‌کشی مسلمانان و برادران دینی خود را رقم زنند.

 ایده اصلی انقلاب اسلامی، تأکید بر وحدت مردم ‌و  تشکیل امت واحده است، طوری که این امت واحده با رهبری واحد علیه دشمنان اقدام کرده و در این صورت است که مداخله دشمنان رفع و زمینه همکاری و پیشرفت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی به دست می‌آید.

غرب با درک اهمیت و جایگاه انقلاب اسلامی، سعی کرده است از هر سو و در ابعاد مختلف به اندیشه‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی حمله کند و در داخل ایران از طریق فضای مجازی و شبکه‌های رسانه‌ای، انقلاب اسلامی را الگوی شکست خورده معرفی کند و در خارج از ایران، با ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی تلاش کند تا روابط کشورهای همسایه با ایران را تخریب کند.

 با این همه، قطار انقلاب اسلامی به رهبری امام خامنه‌ای مدظله‌العالی، چهل و سومین سال خود را طی کرده و با همه مشکلات و موانعی که توسط دشمنان خارجی و برخی از دشمنان و جاهلین داخلی به‌وجود می‌آید، به مسیر عزتمندانه خود ادامه می‌دهد و این مسئله را می‌توان در دستاوردهای انقلاب اسلامی در موزه‌های مختلف دفاعی، نظامی، امنیتی، علمی، پزشکی و حتی در عرصه اقتصادی و فرهنگی مشاهده کرد.

البته با توجه به اینکه ماهیت انقلاب اسلامی فرهنگی بوده و برخی مسائل فرهنگی موجود را پاشنه آشیل انقلاب معرفی می‌کنند، اما باید عنوان کرد که امروزه مسائل فرهنگی فقط محدود به مسئله حجاب نبوده و با وجود برخی چالش‌ها، تلاش می‌شود تا این مسئله به‌صورت اساسی بررسی و آسیب‌شناسی شود، اما در حوزه اندیشه، آزادی بیان، اقرار آزادانه مطالب، خودباوری و استقلال رأی و موضوعاتی از این قبیل جزو مزیت‌های انقلاب اسلامی است و بدون شک ناکارآمدی و سوءمدیریت برخی از کارگزاران دولتی را نباید به حساب انقلاب اسلامی نوشت.

در حالی که اصول و ارزش‌های اسلامی تغییرناپذیرند و تداوم انقلاب اسلامی به ارج نهادن به ارزش‌های اسلامی، اصول انقلابی‌گری، ارج نهادن به مردم و مردم‌سالاری دینی است.

امید که انقلاب اسلامی ایران منتج به انقلاب جهانی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف گردد. ان‌شاءالله.

انتهای پیام
captcha