شهیدی که تنها نان‌آور خانواده بود
کد خبر: 4030714
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۳

شهیدی که تنها نان‌آور خانواده بود

شهید علی دالوند با وجود اینکه تنها نان‌آور خانواده بود با شروع جنگ تحمیلی، دفاع از میهن را مقدم‌تر از خانواده دانست و به‌صورت داوطلب بسیجی از سوی پادگان امام حسین(ع) به جبهه اعزام شد.

شهدای کارگر لرستانبه گزارش ایکنا از لرستان، شهید سبزخدا پاپی از شهدای کارگر لرستان چهارم مردادماه سال 1347 در شهرستان خرم‎آباد به دنیا آمد.

پدرش سبزعلی کشاورز بود و مادرش فاطمه نام داشت، تا پایان دوره ابتدایی درس خواند، او نیز کشاورز بود، ازدواج کرد و به‌عنوان پاسدار وظیفه در جبهه حضور یافت، پنجم فروردین‌ماه سال 1367 با سمت فرمانده دسته در شاخ شمیران توسط نیروهای عراقی بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسید و پیکر مطهر او را در روستای چشمه‌علی از توابع زادگاهش به خاک سپردند.

شهید علی دالوند چهاردهم خردادماه سال 1315 در شهرستان خرم‌آباد روستای جهانبخش زاغه در خانواده‌ای مؤمن و مذهبی به دنیا آمد، او فرزند بزرگ خانواده بود و در سن 18 سالگی به خدمت سربازی اعزام شد.

پس از خاتمه خدمت سربازی به روستا بازگشت و به کار کشاورزی پرداخت با توجه به اینکه تنها نان‌آور خانواده بود، با شروع شدن جنگ تحمیلی، دفاع از میهن را مقدم‌تر از خانواده دانست.


بیشتر بخوانید:


در سال 1363 به‌صورت داوطلب بسیجی از سوی پادگان امام حسین(ع) به جبهه اعزام شد و در چندین عملیات نیز شرکت داشت، شاهد نابودی چندین هواپیما و توپ و تانک دشمن بود که همه را به قلم کشیده است.

وی سرانجام در تاریخ 25 دی‌ماه سال 1365 در عملیات کربلای 5 بر اثر اصابت خمپاره به درجه رفیع شهادت که همواره آرزوی آن را داشت نائل شد.

شهید محمدجعفر دالوند، بیست و نهم فروردین‌ماه سال 1350 در شهرستان خرم‎آباد به دنیا آمد، پدرش ولی‎الله کارمند اداره برق بود و مادرش بتول نام داشت.

محمدجعفر تا پایان دوره ابتدایی درس خواند، سرباز نیروی انتظامی بود و 21 خردادماه سال 1371 در سردشت بر اثر سانحه رانندگی، واژگون شدن خودرو و ضربه مغزی به شهادت رسید و پیکر مطهر وی در بهشت شهدای شهرستان سقز به خاک سپرده شد.

برادر شهید محمدجعفر دالوند در بیان خاطره‌ای از شهید، گفت: دست نیازمندان و فقرا را می‎گرفت، روحیه ایثار و از خودگذشتگی جزیی از شخصیت ایشان شده بود هیچ وقت نماز و روزه‌اش را ترک نمی‎کرد، نسبت به خانواده، به‌‌ویژه پدر و مادر، خیلی مهربان بود.هیچ وقت بالای حرف آنها حرف نمی‌زد که موجب آزارشان شود و پدر و مادرش نیز از ایشان رضایت داشتند.

پس از مدتی که در نانوایی کار می‎کرد، به‌عنوان سرباز نظام وظیفه به شهر کردستان منتقل شد، از طرف نیروی انتظامی کردستان، در منطقه بانه خدمت می‎کرد با وجدان‌کاری که داشت، هر کاری که به ایشان محول می‎شد با پشتکار فراوان و به درستی آن کار را انجام می‎داد.

شهید غلامرضا بختیاری یکم مردادماه سال 1340 در شهرستان خرم‎آباد به دنیا آمد. پدرش کریم، راننده بود، مادرش هاجر نام داشت. وی تا پایان دوره متوسطه درس خواند و دیپلم گرفت، کارگر کفش فروشی بود و سی‌ام دی‌ماه سال 1365 در بمباران هوایی زادگاهش بر اثر اصابت ترکش به گردن، شهید شد و پیکر مطهر او را در بهشت رضای زادگاهش شهر خرم‎آباد به خاک سپردند.

شهید محمدرضا بستانی دوم فروردین‌ماه سال 1307 در شهرستان الشتر به دنیا آمد، پدرش پاپی‌رضا و مادرش پری‌خانم نام داشت. کشاورز بود و سال 1327 ازدواج کرد و صاحب دو پسر و سه دختر شد.

23 بهمن‌ماه سال 1357 در زادگاهش هنگام شرکت در تظاهرات، بر اثر اصابت گلوله عوامل رژیم شاهنشاهی به شکم، صورت و پا شهید شد و پیکر او را در زادگاهش به خاک سپردند.

شهید تیمور بیرانوند بیستم شهریورماه سال 1344 در روستای سیل‌گرگی از توابع شهرستان خرم‎آباد چشم به جهان گشود پدرش روح‌الله کشاورز بود و مادرش زرین‌تاج نام داشت. تیمور تا دوم راهنمایی درس خواند و کشاورز بود و به‌عنوان سرباز ارتش در جبهه حضور یافت، هجدهم مردادماه سال 1366 با سمت آرپی‌چی زن در مهران توسط نیروهای عراقی، بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسید و پیکر مطهر او را در زادگاهش به خاک سپردند.

شهید علی‌محمد بیرانوند چهارم اردیبهشت‌ماه سال 1322 در شهرستان خرم‌آباد به دنیا آمد، پدرش عزیز و مادرش قیمتی نام داشت. کارگر بود و سال 1348 ازدواج کرد و صاحب دو پسر و یک دختر شد، پنجم آذرماه سال 1359 در بمباران هوایی زادگاهش، بر اثر اصابت ترکش، به شهادت رسید و پیکر مطهر او را در آرامگاه خضر شهر خرم‎آباد به خاک سپردند.

شهید احمد بی‌غم دهم مردادماه سال 1300 در شهرستان بروجرد به دنیا آمد، پدرش علی و مادرش تاج‌سلطان نام داشت، احمدعلی خواندن و نوشتن نمی‌دانست، قصاب بود ازدواج کرد و صاحب یک پسر و دو دختر شد.

23 دی‌ماه سال 1365 در بمباران هوایی شهر خرم‌آباد بر اثر خفگی ناشی از ماندن در زیر آوار به شهادت رسید و پیکر مطهر او را در بهشت رضای شهر خرم‌آباد به خاک سپردند.

شهید احمد پاپی دهم مردادماه سال 1334 در شهرستان بروجرد به دنیا آمد. وی تا پایان دوره ابتدایی درس خواند، نانوا بود و سال 1356 ازدواج کرد، صاحب یک پسر و سه دختر شد و سرانجام هجدهم اسفندماه سال 1363 در بمباران هوایی شهر خرم‌آباد بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسید و پیکر مطهر او را در بهشت رضای زادگاهش به خاک سپردند.

شهید علی‌قدم پنهانی سوم مردادماه سال 1305 در شهرستان خرم‌آباد به دنیا آمد، پدرش عرب و مادرش قشنگ نام داشت، تا سوم ابتدایی درس خواند و با توجه به شرایط خانواده و پایین بودن سطح تحصیلاتش شغل کارگر فرش‎فروشی را انتخاب کرد. ازدواج کرد و صاحب سه پسر و پنج دختر شد و سرانجام هجدهم اسفندماه سال 1363 در بمباران هوایی زادگاهش بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسید و پیکر مطهرش را در گلزار شهدای این شهرستان به خاک سپردند، همسر او خاتون حسینی نیز شهید شده است.

شهید غلام پورمراد یکم فروردین‌ماه سال 1353 در بخش پاپی از توابع شهرستان خرم‌آباد به دنیا آمد پدرش صحبت‌الله در جنگلبانی کار می‎کرد و مادرش شمامه نام داشت، غلام تا پایان دوره راهنمایی درس خواند و به شغل کارگری پرداخت، او به‌عنوان سرباز نیروی انتظامی خدمت می‌کرد و هفدهم دی‌ماه سال 1373 در سومار هنگام درگیری با قاچاقچیان بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسید و پیکر مطهر وی را در بهشت رضای شهرستان زادگاهش به خاک سپردند.

شهیدشاقلی پیرداده‌بیرانوند نهم خردادماه سال 1323 در روستای چغلوندی از توابع شهرستان خرم‌آباد چشم به جهان گشود، پدرش میرزا و مادرش طلا نام داشت، شاقلی در حد خواندن و نوشتن سواد داشت به شغل کارگری روی آورد و در سال 1347 ازدواج کرد و صاحب چهار پسر و سه دختر شد.

وی بیست و دوم دی‌ماه سال 1365 در بمباران هوایی بروجرد بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسید و پیکر مطهر او را در زادگاهش روستای چهاربرجی از توابع شهرستان بروجرد به خاک سپردند.

شهیدهادی بیرانوند یکم مردادماه سال 1342 در شهرستان خرم‌آباد به دنیا آمد، پدرش گردعلی گچ‌کار بود و مادرش قدم‌خیر نام داشت، هادی بنا به شرایطی نتوانست به مدرسه برود و خواندن و نوشتن را یاد بگیرد او به شغل کارگری روی آورد و از سوی بسیج در جبهه حضور یافت و دهم اردیبهشت‌ماه سال 1362 در تپه دوقلو بر اثر اصابت ترکش نیروهای عراقی به سر شهید شد و پیکر مطهر او را در گلزار شهدای زادگاهش به خاک سپردند.

شهید غلام بیرانوند سوم اسفندماه سال 1327 در شهرستان خرم‌آباد دیده به جهان گشود، پدرش سیدعلی و مادرش قدم‌شاه نام داشت، غلام از رفتن به مدرسه بنا به شرایطی محروم بود لذا خواندن و نوشتن نمی‌دانست و به شغل نانوایی و چسب‌سازی مبادرت ورزید، سپس ازدواج کرد و صاحب چهار پسر و دو دختر شد و به‌عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت و ششم دی‌ماه سال 1362 در پاسگاه زید عراق بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسید مزار وی در بهشت رضای زادگاهش واقع است است.

شهید مرشد حسنوند پنجم شهریورماه سال 1339 در روستای تلوری از توابع شهرستان خرم‌آباد به دنیا آمد، پدرش میرزا و مادرش فخرالدوله نام داشت، مرشد تا پایان دوره راهنمایی درس خواند و سال 1362 ازدواج کرد و صاحب دو دختر شد، او کارگر کارخانه بود و به‌عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت و دوم بهمن‌ماه سال 1366 در ماووت عراق بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسید و پیکرش را در بهشت رضای شهرستان زادگاهش به خاک سپردند.

انتهای پیام
captcha