فعالیت صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان با حمایت خیّرین میسر شده است
کد خبر: 4012110
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان:

فعالیت صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان با حمایت خیّرین میسر شده است

مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان اظهار کرد: این صندوق با کمک خیّرین شکل گرفته و به فعالیت خود ادامه داده است. سال گذشته یک میلیارد و 400 میلیون تومان از خیرین گردآوری کردیم و مجوز بانک مرکزی هم داریم و به همین دلیل نظارت بر این صندوق راحت است.

مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان ایران، از زیرمجموعه‌های جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با ایکنا، به مناسبت سالگرد تأسیس این صندوق به بیان نکاتی درباره فعالیت‌ها و رسالت آن پرداخت که در ادامه می‌خوانید:
 
ایکنا ـ درباره پیشینه و اهداف تشکیل این صندوق توضیح دهید و تاکنون چه خدماتی به دانشجویان ارائه شده است؟
 
صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان ایران به همت اساتید و برخی از دانشجویان باانگیزه دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1374 تشکیل شد و توسعه پیدا کرد. سال 1397 دور جدید مدیریت آن آغاز شد و طی این سال‌ها به حدود 23 هزار نفر از دانشجویان خدماتی را ارائه کرده‌ایم و بیش از 800 نفر از افراد خیّر، این مجموعه را یاری کرده‌اند که اکثراً اساتید دانشگاه‌های کشورند و از آنها تشکر می‌کنم.
 
این صندوق با هدف کمک به دانشجویان نیازمند و ارتقای کیفیت محیط دانشجویی راه‌اندازی شد تا دانشجویان برای رفع نیازهای اولیه مشکلی نداشته باشند و به دلیل ضعف‌ مالی دچار بحران نشوند. خوشحالیم که با حداقل ضمانت‌ها خدماتی ارائه می‌دهیم و دانشجویان ضمانت را برعهده می‌گیرند و دانشجو صرفاً با ارائه کارت دانشجویی می‌تواند از دانشگاه‌هایی که با ما توافق کرده‌اند وام فوری و ضروری بگیرد.
 
یکی از کارهای ارزشمندی که انجام شده، افزایش رقم‌های پرداختی در صندوق است. این رقم را در سال‌های گذشته از پانصد هزار تومان به سه میلیون تومان افزایش دادیم و وام ازدواج، خرید تجهیزات علمی و آموزشی و وام چاپ مقالات پژوهشی را تعریف کردیم و برای مقالات چاپ‌شده در نشریات انگلیسی‌زبان نیز سیستم خاص‌تری را طراحی کردیم که وام‌ کاربردی نام دارد. در سال گذشته بیش از هزار و 400 وام پرداخت دادیم؛ هرچند به دلیل شیوع کرونا دانشگاه‌ها تعطیل بودند، اما برای ما مهم بود که مسائل دانشجویان را حل کنیم. در حال حاضر آمادگی داریم که از کمک‌ خیّرین دانشگاه‌ها و اساتید محترم بهره‌مند شویم.
 
ایکنا ـ به رابطه صندوق با خیّرین اشاره کردید. میزان بهره‌مندی شما از حمایت‌های آنها چقدر بوده است و چه برنامه‌ای برای افزایش ارتباط با خیّرین دارید؟
 
صندوق قرض‌‌الحسنه دانشجویان ایران با کمک خیّرین شکل گرفته و به فعالیت خود ادامه داده است. سال گذشته یک میلیارد و 400 میلیون تومان از خیرین گردآوری کردیم و مجوز بانک مرکزی هم داریم و شاید بسیاری از مجموعه‌های قرض‌‌الحسنه چنین مجوزی را نداشته باشند و بدین ترتیب نظارت بر صندوق راحت است و همین امر باعث شده که خیّرین زیادی به ما اعتماد کنند و ما هم از کمک‌های آنها بهره‌مند شویم. تعدادی از خیّرین منابع مالی خود را به صورت وقفی در اختیار صندوق قرار داده‌اند. لذا ساختار مالی بلند مدتی ایجاد شده که بسیار در فعالیت‌های صندوق و منابع مالی آن اثرگذار است. البته ما کار تجاری و اقتصادی انجام نمی‌دهیم و صندوق فقط با حمایت افراد خیّر اداره می‌شود.
 
ایکنا ـ آیا برنامه یا هدفگذاری جدیدی برای آینده صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان دارید؟
 
یک برنامه ده ساله را طراحی کرده‌ایم تا خدمات جدیدی را به دانشجویان ارائه دهیم و وام‌های جدیدی را براساس نیازهای آنان تعریف کنیم تا مشکلاتشان برطرف شود. همچنین سازماندهی مجموعه خیرین کار دیگری است که آغاز شده است و در تمام دانشگاه‌ها چنین خیرینی وجود دارند. در حال حاضر 9 دانشگاه‌ دارای ساختار مجموعه خیرین هستند و امیدواریم تا پایان 1404 این اقدام را به تمام دانشگاه‌ها تسری دهیم.
 
انتهای پیام
captcha