راه‌اندازی طرح «جوانان مطالبه‌گر همراه هم» در قیدار
کد خبر: 4009284
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۴

راه‌اندازی طرح «جوانان مطالبه‌گر همراه هم» در قیدار

امام‌جمعه قیدار از راه‌اندازی طرح «جوانان مطالبه‌گر همراه هم» در این منطقه خبر داد و گفت: این همان طرح مطالبه‌گری مردم از مسئولانی است که مدنظر رهبر معظم انقلاب است.

سید علی موسوی امام جمعه قیدارحجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی موسوی، امام‌جمعه قیدار، در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، درباره فعال‌سازی شورای فرهنگ عمومی، شورای زکات، ساخت و عمران حوزه علمیه شهر و قرارگاه فرهنگی ایجاد شده  در این منطقه اظهار کرد: قرارگاه فرهنگی شهرستان را با حضور پنج امام جمعه شهرستان و مؤثرین فعالان فرهنگی شهرستان تشکیل دادیم.

وی از تشکیل قرارگاه شهری، زیرنظر قرارگاه فرهنگی شهرستان خبر داد و افزود: در قرارگاه فرهنگی شهر، 10 کمیته مردمی تشکیل دادیم؛ برای مثال کمیته‌های فرهنگیان، مداحان، روحانیت، پیشکسوتان، جوانان و مانند این‌ها با تشکیل جلساتی برای بررسی و مسئله‌یابی مشکلات حوزه شهری اقداماتی را انجام دادند و با طرح این مسائل در کمیته اصلی با حضور مسئولان مورد بررسی قرار گیرد.

امام‌جمعه قیدار هدف از ایجاد این قرارگاه را همسان‌سازی فعالیت‌های نرم با کارکردهای قرارگاه‌های نظامی برشمرد و گفت: هدف قرارگاه در جبهه جنگ، هماهنگی بین همه جبهه‌ها است؛ یکی از مشکلات کنونی ما در جبهه فرهنگی، عملکرد جزیره‌ای افراد است. گاهی موازی‌کاری‌های مختلفی اتفاق می‌افتد و در مناسبت‌های مختلف به ارشاد، سپاه، سازمان تبلیغات و نهادهای دیگر برنامه‌هایی ابلاغ می‌شود؛ ما برای اینکه جزیره‌ای عمل نشود، موازی کاری رخ ندهد و در همه مراسم نیز برنامه‌هایی داشته باشیم، قرارگاه را تشکیل دادیم.

وی با اشاره به اینکه احیای مناسبت‌های مختلف مذهبی آیینی یکی از برکات این قرارگاه است، بیان کرد: در دستگاه‌های فرهنگی یک برنامه تدارک دیده می‌شود و سهم هر ارگان و نهاد از این برنامه مشخص می‌شود و تاکنون نتایج خوبی را به دست آورده‌ایم که همه از آن رضایت کامل دارند. هیئت‌های مختلف در روزهای عاشورا و تاسوعا خدمات مختلفی را ارائه می‌کردند؛ اما یک آشفتگی در فعالیت‌ها به چشم می‌خورد؛ امسال در عصر تاسوعا برنامه منسجمی برای همه هیئت‌ها پیش‌بینی شد و با اجتماع آن‌ها در میدان اصلی شهر صحنه باشکوهی رقم خورد.

موسوی درباره بحث مواسات در دوران کرونا ابراز کرد: در این مورد نیز هم قرارگاهی عمل کردیم؛ برای اینکه موازی کاری باعث نشود که برخی از افراد مورد غفلت قرار گیرند و برخی از چند نهاد مورد حمایت قرار گیرند؛ قرارگاه مواسات را در ذیل قرارگاه فرهنگی تشکیل دادیم؛ همه کمک‌هایی که از مردم گرفتیم نیز به حساب خاصی واریز و با تهیه بسته‌های معیشتی بیش از 10 هزار بسته به نیازمندان تقدیم شد. بیش از 7000 پرش غذای گرم نیز توزیع شده است.

وی در مورد ضمانت اجرایی شورای فرهنگ عمومی گفت: فرماندار، امام‌جمعه و اعضای شورای تأمین را که در شورا حضور داشتند را به عنوان ضمانت اجرای این شورا معرفی کردیم؛ این شورا را با پنج کارگروه فعال کردیم؛ این کارگروه‌ها رصد و بررسی مشکلات شهرستان را به عهده دارند و در نهایت همه رصدها و بررسی‌ها به شورای فرهنگ عمومی وارد می‌شود.

استاد حوزه علمیه کارگروه‌های معرفی شده را بازوان شورای فرهنگ عمومی توصیف کرد و افزود: این کارگروه‌ها به صورت تخصصی در مسائل خاص وارد می‌شوند و با وجود کارشناسان موضوعات را بررسی و گزارش آن را به شورای فرهنگ عمومی ارائه می‌کنند. برای فعالسازی شورای نماز هر هفته روزهای سه شنبه یک ساعت قبل از ظهر در یک اداره حضور می‌یابیم. این کار برکات فراوانی داشته است و مشکلات اداراتی که نمازخانه نداشتند یا نمازخانه آن‌ها مجهز نبود، برطرف شده است.

وی با اشاره به اینکه برگزاری جلسات با محوریت شورای نماز در ادارات باعث آشنایی امام‌جمعه شهرستان با کارمندان اداره و ارتباط صمیمی‌تر با آنان شده است، تصریح کرد: کارمندان ادارات مختلف اذعان داشتند تا به حال چنین ارتباطی نداشته‌ایم و کسی این‌چنین از ادارات و نوع فعالیت‌های آن‌ها بازدید نداشته است.

تعیین رابطان نماز در قیدار

امام‌جمعه قیدار از وجود یک رابط شورای اقامه نماز در هر شهر و اداره خبر داد و گفت: این رابطان مسئول برپایی نماز جماعت در آن شهر و اداره هستند که گزارش آن‌ها را برای شورای اقامه نماز ارسال می‌کند. برای ساماندهی جمع‌آوری، مصرف و تبلیغ زکات ذیل شورای زکات شهرستان نیز در هر روستا شورای زکات جداگانه‌ای تشکیل دادیم. اعضای شورای زکات روستا، روحانی، یکی از اعضای فعال مسجد، یکی از اعضای شورا، دهیار و مسئول پایگاه بسیج آن روستا هستند. این افراد مسئولیت تبلیغ، جمع‌آوری و مصرف زکات را در روستا به عهده دارند. مسئول شورای زکات روستا در شورای زکات شهرستان هم شرکت می‌کند که اگر مسائلی در روستا مطرح می‌شود به اطلاع اعضای دیگر برساند. در بیشتر سال‌های گذشته، این شهرستان رتبه نخست پرداخت و استفاده از زکات را کسب کرده است.

استاد حوزه علمیه درباره ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: در این ستاد کمیته‌هایی تشکیل دادیم که امسال هر یک رصد و بررسی مشکلاتی را در شهرستان پیگیری می‌کنند، برای مثال امسال با تمرکز بر قمه‌زنی و نهی از این عمل، کاهش چشمگیری در این مسئله را شاهد بودیم. امر به معروف را باید از ادارات شروع کنیم؛ چراکه مردم به مسئولان نگاه می‌کنند. بنابراین شورای امر به معروف در ادارات را فعال کردیم تا در هر اداره شورای امر به معروف تشکیل شود و نتیجه را در متن جامعه شاهد باشیم.

وی به طرح هر خانه یک پرچم که به مناسبت عید سعید غدیر انجام شده است، اشاره و ابراز کرد: در این طرح جوانان فعال، پایه پرچم را در خانه متقاضیان نصب و بعد یک پرچم نیز به آن‌ها اهدا می‌کردند؛ یک پرچم برای غدیر و یک پرچم به ایام محرم اختصاص داشت که قرار است این طرح تا ایام فاطمیه و دهه فجر ادامه پیدا کند. در این ایام 1500 پرچم درب خانه‌ها نصب شده است. جوانان منازل را کدگذاری کرده‌اند و پس از پایان هر مناسبتی، پرچم‌ها را جمع‌آوری می‌کنند.

امام‌جمعه قیدار با اشاره به اجرای طرح «جوانان مطالبه‌گر همراه هم» تصریح کرد: این همان طرح مطالبه‌گری مردم از مسئولانی است که مدنظر رهبر معظم انقلاب بوده است. ما با جوانان بسیار فعال که برای همین شهرستان هستند جلساتی را تشکیل دادیم به این ترتیب که در هر شهر یک گروهی تشکیل شده است که مسئول آن به گروه شهرستان می‌آید و جلسات شهرستانی هم شکل می‌گیرد، برای اینکه مشکلی پیش نیاید، همیشه با ما در ارتباط هستند. در این راستا اعضای شورای تأمین نیز در جلسات حضور یافتند و با این جوانان آشنا شده‌اند، مطالب این جوانان را شنیده‌اند و این طرح تا به حال بسیار موفق بوده و انگیزه‌ای در جوانان ایجاد کرده است.

تشکیل شورای فضای مجازی شهر قیدار

موسوی در توضیح «شورای فضای مجازی شهر» که از طرح‌های در حال اجرا در این شهرستان است گفت: گاهی مسئولان کانال‌ها و فضای مجازی در مقابل اینکه فردی از بیرون به عنوان ناظر و بازرس انتخاب شود، عکس‌العمل نشان می‌دهند؛ ما گفتیم خودتان ناظر خودتان باشید؛ شورایی تشکیل دهیم که خودتان فضای مجازی شهرستان را رصد کنید. برای اجرای این طرح در هر شهر شورایی تشکیل دادیم که مسئولان تمام کانال‌های آن شهر آنجا عضو باشند و به صورت انتخابات یک نفر به عنوان مسئول شورا انتخاب می‌شود. اکنون شهرستان و شهرهای ما این انتخابات را برگزار کرده‌اند و بعد از برگزاری این انتخابات از هر شهر یک نفر که مسئول شورای فضای مجازی آن شهر است، در شورای مرکزی فضای مجازی شهرستان شرکت می‌کند. کار این گروه تولید و نظارت و حتی قیمت‌گذاری بر تبلیغات خودشان است.

وی از جلسات هم‌اندیشی با گروه‌های مغفول اجتماعی خبر داد و گفت: برای مثال با تاکسی‌داران شهرستان برنامه داشتیم که کاری برای نماز انجام دهند؛ هنگام نماز رادیو را روشن کنند. جلسه‌ای با تعزیه‌خوانان داشتیم که نماز ظهر عاشورا را فراموش نکنند که خودشان پیشنهاد دادند وسط تعزیه آن را تعطیل و نماز ظهر عاشورا را برگزار می‌کنیم. امسال این جلسات را با صنف‌های مختلف داریم.

امام‌جمعه قیدار درباره فعال‌سازی مساجد ابراز کرد: یکی از مشکلات ما هیئت امنای مساجد بود که در راستای حل این مشکل، کارگروهی با شورای تأمین و دستگاه‌های متولی تشکیل دادیم و اساسنامه‌ بومی‌سازی شده را تهیه کردیم و تلاش شده از خانم‌ها هم در هر مسجد دو نفر عضو هیئت امنا باشند. در مساجدی این اساسنامه را اجرا کردیم و در حال اجرایی کردن آن در مساجد دیگر هستیم. چهارشنبه‌ها را هم به امام رضا(ع) اختصاص داده‌ایم. در هر مسجد حضور پیدا می‌کنیم، درباره اهمیت مسئله توضیح می‌دهیم و می‌گوییم که چهارشنبه‌های شهرستان امام رضایی هست و بر قرائت دعای امین‌الله در روزهای چهارشنبه مداومت داشته باشند. بعضی برنامه‌ها مانند یادواره شهدا با حضور سردار نقدی و اهدای 60 جهیزیه به نوعروسان به صورت موردی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ساختمان حوزه علمیه این شهرستان وضعیت نامناسبی داشت، بیان کرد: در بدو ورود قول دادم که سر و سامانی به وضعیت حوزه علمیه این شهر بدهیم. در روزهای آینده این ساختمان به صورت بازسازی شده در اختیار طلاب قرار می‌گیرد که علاوه بر آن حوزه علمیه خواهران این شهرستان را هم راه‌اندازی کردیم.

انتهای پیام
captcha