وصف شگفتی خلقت در کلام امام سجاد(ع)
کد خبر: 4009258
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۷
مدرس حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛

وصف شگفتی خلقت در کلام امام سجاد(ع)

مدرس حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه امام چهارم در دعای نخست صحیفه‌سجادیه به بیان شگفتی‌های خلقت انسان و موجودات پرداخته است، اظهار کرد: آنچه از دستگاه آفرینش در مرحله ظهور و بروز قرار دارد به‌صورتی است که هرگز بر خاطره هیچ کس خطور نکرده است.

صحیفه سجادیه امام سجاد(ع)

حجت‌الاسلام اصغر عالی‌پور، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، در رابطه با فرازهای سوم تا ششم از دعای اول صحیفه سجادیه، اظهار کرد: ساختار دستگاه آفرينش آن‌چنان است كه هرچه از آن در مرحله ظهور قرار گرفته، به شكل و صورتی است كه هرگز بر خاطره هيچ‌كس خطور نكرده و امكان تصور آن برای هيچ عقل و فكری ميسر نبوده است، و اين شگفتی از كوچک‌ترين تا بزرگ‌ترين مخلوقات الهی جاری و ساری است.

وی ادامه داد: گذشته از اصل اعطای وجود به موجودات، ساخت پيكره و طرز خلقت آنان نيز بی‌سابقه و غير قابل پيش‌بينی است، اين مسئله آن‌چنان مهم است كه ادای حق آن با هزاران تأليف، تصنيف و تحقيق هم ميسر و ممكن نیست.

عالی‌پور با اشاره به اینکه امام سجاد(ع) در این فراز می‌فرماید: «خدای تعالی مردم را در مسير محبت خود قرار داد»، بیان کرد: حال ممكن است اين سؤال پيش بيايد كه بسياری از انسان‌ها نه تنها دوستدار خدا نيستند، بلكه گاهی دم از عناد و الحاد و دشمنی با او نيز می‌زنند و خود را ضد خدا قلمداد می‎كنند؟ پاسخ اين سؤال روشن است، زيرا بر محققان پيداست كه آنچه آن فرد ملحد، دشمن می‎دارد خدا نيست، بلكه توهم غلطی است كه ساخته و پرداخته ذهن خود اوست.

این مدرس حوزه و دانشگاه اضافه کرد: خدای متعال هرگز قابل دشمنی نيست، زيرا او ايجادكننده همه و مبدأ علی‎الدوام ادامه حيات و منبع جميع خيرات و علت تمام قوا و اعطاكننده تمامی دلبستگی‌هاست. بنابراین، ممکن نیست كسی مبدأ هستی و ادامه حيات و همه متعلقات خود را دشمن بداند.

وی ادامه داد: امام سجاد(ع) در آخرين قسمت اين فراز فرمود: «قدرت تغيير مرتبه‌ای كه ما را در آن آفريده نداريم»، اين مسئله كنايه از آن است كه اطوار وجودی ما از جهت شرايط تكوينی به دست حضرت اوست و در اين زمينه از ناحيه خود، قدرت تغيير و دگرگونی نداريم، زيرا هيچ موجودی هرگز قدرت تأثير و تصرف در اصل وجود خود و یا چگونگی حقيقت آن را ندارد.

عالی‌پور با بیان اینکه اين‌ كار مستلزم آن است كه خود آن موجود در گرو ساخت و ساز خود باشد، كه اين مسئله از بديهی‎ترين محالات است، اظهار کرد: خدای متعال برای هر روح و نفسی رزق خاصی قرار داده است، هركه را روزی فراوان عنايت كرد، كسی را قدرت بر كم كردن آن نيست و هركه را روزی اندک عنايت كرد، كسی را قدرت بر ازدياد آن نيست.

انتهای پیام
captcha