کد خبر: 4324713
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۴ - ۱۰:۵۳
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان:

چالش‌های آموزش و پرورش با پژوهش کاربردی قابل حل است

سیدعیسی سهرابی با تأکید بر نقش محوری پژوهش در حل مسائل نظام تعلیم و تربیت گفت: آموزش و پرورش علی‌رغم برخورداری از ظرفیت‌ها و نقاط قوت، با چالش‌های متعددی روبه‌رو است که بدون پژوهش واقعی و کاربردی قابل حل نخواهد بود.

سید عیسی سهرابی، مدیرکل آموزش و پرورش لرستانبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش لرستان، سید عیسی سهرابی، مدیرکل آموزش و پرورش لرستان، روز گذشته دوم دی‌ماه، در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر لرستان، با اشاره به گسترش کارهای گروهی در حوزه پژوهش، اظهار کرد: امسال ۸ دانش‌آموز پژوهنده برتر کشوری از لرستان معرفی شده‌اند که این رقم نسبت به سال گذشته، که ۵ دانش‌آموز برتر کشوری داشتیم، رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد. این موفقیت در مقایسه با استان‌هایی با جمعیت دانش‌آموزی بیشتر، اهمیت و برجستگی بیشتری پیدا می‌کند و بیانگر جهش کیفی فعالیت‌های پژوهشی دانش‌آموزان لرستانی است.

وی با تأکید بر نقش محوری پژوهش در حل مسائل نظام تعلیم و تربیت، تصریح کرد: آموزش و پرورش علی‌رغم برخورداری از ظرفیت‌ها و نقاط قوت، با چالش‌های متعددی روبه‌رو است که بدون پژوهش واقعی و کاربردی قابل حل نخواهد بود.

سهرابی با اشاره به آسیب‌های موجود در حوزه پژوهش، افزود: بخشی از مشکلات به نگاه شعاری، جشنواره‌ای و نمایشی به پژوهش بازمی‌گردد، در حالی‌که اقدام‌پژوهی باید به‌عنوان یک فعالیت روزمره برای حل مسائل واقعی مدرسه تلقی شود. 

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان همچنین نبود درک مشترک از اهمیت پژوهش در سطوح مختلف مدیریتی را از موانع اصلی نهادینه‌شدن فرهنگ پژوهش دانست و تأکید کرد: فرهنگ پژوهش با بخشنامه و سخنرانی ایجاد نمی‌شود، بلکه زمانی شکل می‌گیرد که مدیر، معلم و دانش‌آموز در عمل تجربه مشترک پژوهشی داشته باشند.

وی بیان کرد: نزدیک به سه هزار نفر پژوهشگر در فرآیندهای پژوهشی استان مشارکت داشتند که از میان آنان ۳۰ نفر به‌عنوان پژوهشگران برتر انتخاب شدند و ۱۰ نفر نیز موفق به کسب رتبه نخست شدند، همچنین یک معلم برتر کشوری و برگزیدگانی با رتبه‌های دوم و سوم استانی نیز در میان منتخبان امسال حضور دارند.

معلمان و دانش‌آموزان پژوهش‌محور زمینه‌ساز آینده‌ای روشن هستند

فرزاد محمدی، معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش لرستان نیز در این مراسم، پژوهشگران را سرمایه‌های ارزشمند آموزش و پرورش مطرح کرد و گفت: وجود معلمان و دانش‌آموزان پرسشگر و پژوهش‌محور، زمینه‌ساز ارتقای کیفیت آموزشی و آینده‌ای روشن برای استان است.

وی به اقدامات انجام‌شده برای کاربست نتایج پژوهش‌ها اشاره کرد و افزود: نتایج دوره بیست‌وهفتم فعالیت‌های پژوهشی به‌صورت مکتوب چاپ و در اختیار مدارس قرار گرفته تا زمینه اشتراک‌گذاری تجربیات و یادگیری متقابل همکاران فراهم شود. همچنین تعداد طرح‌های پژوهشی از ۸ طرح در سال‌های گذشته به ۱۲ طرح در سال جاری افزایش یافته است.

همچنین حسن اسماعیل‌زاده، رئیس پژوهشکده تعلیم و تربیت لرستان، در این  مراسم به موفقیت‌های دانش‌آموزان پژوهنده اشاره کرد و گفت: در این مراسم، یک رساله دکتری به‌عنوان رساله برتر استان و یک پایان‌نامه کارشناسی ارشد به‌عنوان پایان‌نامه برتر انتخاب و مورد تقدیر قرار می‌گیرند. همچنین از یک کارشناس پژوهشی برتر، داور برتر معلم پژوهنده و داور جشنواره دانش‌آموز پژوهنده نیز تجلیل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته تعداد آثار اقدام‌پژوهی از حدود ۲۲۰۰ اثر به نزدیک ۳۰۰۰ اثر افزایش یافته است که علاوه بر رشد کمی، تمرکز اصلی ما بر ارتقای کیفیت آثار بوده و ارزیابی‌های داوران نشان‌دهنده رشد قابل توجه کیفی پژوهش‌هاست.

اسماعیل‌زاده اضافه کرد: مقالات مستخرج از طرح‌های پژوهشی در قالب کتاب منتشر شده و در اختیار فرهنگیان و به‌ویژه مدیران و تصمیم‌گیران قرار گرفته تا تصمیم‌سازی‌ها مبتنی بر داده‌های پژوهشی انجام شود. علاوه بر این، دو عنوان کتاب دیگر نیز در مراحل نهایی چاپ قرار دارند که به‌زودی معرفی خواهند شد.

انتهای پیام
captcha