نیل به عزت در سایه اطاعت محض از خداوند حاصل می‌شود
کد خبر: 4003802
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۶
مهرداد ویسکرمی:

نیل به عزت در سایه اطاعت محض از خداوند حاصل می‌شود

مهرداد ویسکرمی، مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه خارج از تسلیم محض بودن در برابر خداوند خبری از حکمت و عزت نیست، گفت: اگر عده‌ای در زمین شیطان بازی کنند و بعد از آمدن دلایل کافی گمراه شده و توبه نکردند، نباید توقع بیهوده از خدا داشته باشند.

خارج از تسلیم محض خبری از عزت نیست/توقع بیجا نداشته باشیممهرداد ویسکرمی، مفسر قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با اشاره به نکات تفسیری آیات ۲۰۹ و ۲۱۰ سوره بقره «فَإِنْ زَلَلْتُمْ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْكُمُ الْبَيِّنَاتُ فَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ * هَلْ يَنْظُرُونَ إِلَّا أَنْ يَأْتِيَهُمُ اللَّهُ فِي ظُلَلٍ مِنَ الْغَمَامِ وَالْمَلَائِكَةُ وَقُضِيَ الْأَمْرُ وَإِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ»، اظهار کرد: تأکید خداوند بر تسلیم محض بودن نظر به تک‌تک افراد جامعه دارد.

وی با اشاره به اینکه هر کس احکام الهی را نادیده بگیرد به همان اندازه در زمین شیطان بازی کرده است، افزود: این آیه خطاب به جامعه مسلمان است و بیان‌کننده این است که همه باید تسلیم محض در برابر خداوند باشند.

ویسکرمی حفظ شدن از آتش جهنم را مستلزم تسلیم بودن در برابر خداوند دانست و گفت: این آیه نظر به هویت جمعی جامعه دارد، به این معنا که باید هم به‌صورت فردی و هم به‌صورت اجتماعی در برابر امر خداوند تسلیم باشیم.

مفسر قرآن کریم با بیان اینکه بعد از آنکه دلایل روشن به‌سوی انسان آمد، بهانه‌جویی‌ها پذیرفتنی نیست، افزود: گاهی ما از طریق غیر خدا می‌خواهیم به عزت برسیم اما خارج از ایمان راستین و اسلام، و تسلیم محض در برابر خداوند، خبری از حکمت و عزت نیست. خداوند با کسی تعارف ندارد و نگاه او به عالم، نگاه ربوبی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به اینکه اگر انسان در زمین شیطان بازی کند باید برگردد و اگر توبه نکند، نباید توقع بخشش داشته باشد، اظهار کرد: اگر عده‌ای بعد از آنکه خداوند بینات کافی را برایشان آورد، گمراه شوند بدانند به عزت خدا لطمه وارد نمی‌شود و تمام ضرر متوجه خود انسان است.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: کسانی‌که از راه خداوند بیرون رفته‌اند و توبه نکرده‌اند چه انتظاری دارند جز آنکه عذاب بر آنان نازل شود، چراکه اعتقادات این افراد سطحی است.

ویسکرمی با اشاره به اینکه خداوند در حدی که لازم است با دلایلی روشن حق و باطل را روشن کرده و عقل و فطرت و دین را به ما داده است، افزود: توقعات بیجا از خداوند ممنوع است؛ چراکه بینات بر شما آمده، پس عاقلانه نیست در دینداری بهانه بیجا بیاوریم. گاهی عده‌ای احساس می‌کنند که اگر ثواب می‌کنند باید منت بگدارند و دنبال بهانه هستند.

مفسر قرآن کریم گفت: شیطان دشمن قسم خورده انسان است و عدم تبعیت از فرامین الهی سبب گمراهی انسان می‌شود‌. همه چیز به‌سوی خداوند باز می‌گردد و جز ذات پروردگار همه چیز فانی است.

انتهای پیام
captcha