تفکیک دین از فلسفه؛ پروژه اصلی محمدرضا حکیمی
کد خبر: 3995689
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۳
آیت‌الله سیدان مطرح کرد:

تفکیک دین از فلسفه؛ پروژه اصلی محمدرضا حکیمی

آیت‌الله سیدجعفر سیدان با اشاره به ابعاد شخصیتی استاد محمدرضا حیکمی بیان کرد: ایشان در طول عمر خود بر دو مسئله تاکیدات خاصی داشتند که عبارت از تثبیت ولایت ائمه(ع) و تفکیک دین از فلسفه بود.

به گزارش ایکنا، مراسم برزگداشت علامه محمدرضا حکیمی، شب گذشته 15 شهریور به همت موسسه فهیم و با سخنرانی جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه به صورت مجازی برگزار شد. در ادامه متن سخنان آیت‌الله سیدان، استاد حوزه و از دوستان محمدرضا حکیمی را در این مراسم می‌خوانید؛

در ارتباط با عالم ربانی و مرحوم فقید سعید استاد محمدرضا حکیمی باید بگویم که ایشان عالمی وارسته و دانشمندی پرکار و پرتلاش و متوجه به مسائل مهم اجتماعی و فردی و کوشا در جهت رشد و تکامل و سعادت خود و دیگران و از شخصیت‌های برجسته نویسندگی و تالیف بودند. ایشان در جهات مختلف مسائل حوزوی ورود به‌سزایی داشتند و آثار ارزنده‌ای هم در مسائل مختلف از ایشان باقی مانده است و در مراحل مختلف دوران عمر خود بر دو چیز اصرار را داشتند و اهتمام به آن را از دست ندادند و با توجه به این دو مسئله عمر را سپری کردند.

یکی مسئله حفظ آثار اهل البیت(ع) و تثبیت ولایت ائمه معصومین(ع) که در کتب مختلف و به صورت مقالات و تالیفات از ایشان باقی مانده است. «خورشید مغرب» از بهترین تالیفات در ارتباط با امام عصر(عج) است که ایشان دارند و بسیار این کتاب در ارتباط با حضرت حجت(عج) جامع است و مطالب مختلف و مستدل و منطقی دارد، در بقیه آثارشان نیز در حفاظت از این اصل تلاش کرده‌اند.

دومین مسئله که در طول عمر خود بر آن اصرار داشتند تفهیم این معنا بود که مطالب وحیانی و معارف وحیانی با افکار مشاهیر بشر خلط نشود و هرجا که افکار بشری با مطالب وحیانی سازگار نیست، جداسازی شود و عنوان تفکیک کلمه‌ای است که ایشان به کار گرفت و دکتر فلاطوری نیز این کلمه تفکیک را آورده که بین دین و فلسفه تفکیک کنید و ایشان قبل از مرحوم فلاطوری این اصطلاح را گفته‌اند که باید تفکیک بین افکار بشری که سازگار با معارف وحیانی نیست با دین جدی گرفته شود و سعی داشتند این معنا را در مراکز علمی ترویج کنند و کتب متعددی در این‌باره نوشته‌اند.

همچنین از جمله کتاب‌‌های مهمی که نوشتند «الحیات» است که با کمک دو برادر خود تالیف کردند و الحیات دایره المعارفی از مسائل حدیثی و وحیانی در مسائل اخلاقی اعتقادی و اجتماعی و ... است و امیدواریم خداوند درجات ایشان را متعالی و همه ما را در مسیر حفظ مکتب اهل بیت(ع) ثابت قدم کند و به این وسیله خود و دیگران را در مسیر سعادت قرار داده باشیم.

انتهای پیام
captcha