حمایت از خانواده پزشکان شهید؛ شاید وقتی دیگر
کد خبر: 3992478
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶

حمایت از خانواده پزشکان شهید؛ شاید وقتی دیگر

می‌گوییم روز پزشک مبارک، اما نه آمار دقیق شهدای خدمت پزشکی موجود است و نه از خانواده این شهدا که از نظر مالی در مضیقه هستند حمایت می‌شود؛ در این میان فقط پیام‌های تبریک به دست پزشکان و خانواده‌هایشان می‌رسد.

حمایت از خانواده پزشکان شهید؛ شاید وقتی دیگربه گزارش ایکنا، داغ عزیز سخت است و در روزهای خاص سخت‌تر و دردناک‌تر می‌شود؛ مثلاً روز مادر برای فرزندان مادر از دست داده، روز پدر برای کودکان داغ پدر دیده و روز پزشک برای خانواده و جامعه‌ای که اکنون ده‌ها پزشک و کادر درمان خود را بر اثر کرونا از دست داده‌اند، سخت و جان‌فرساست.

داغ از دست دادن انسان‌های فداکار سنگین‌تر است اما این سنگینی زمانی چند برابر و دشوارتر می‌شود که با وجود آنکه عنوان شهید به کادر درمان فوت شده بر اثر کرونا اختصاص داده شده اما چون این شهدا با عنوان شهید خدمت معرفی شده‌اند، از نظر قانونی حمایت‌های ارائه شده به خانواده شهدا شامل حال آنها نمی‌شود و عملاً هم حمایتی از خانواده آنها صورت نگرفته است.

آخرین آمار اعلام شده در خصوص شهدای سلامت 300 نفر است که محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی اعلام کرده حدود ۱۶۰ نفر آنها از پزشکان هستند.

البته آمارها طی حدود 18 ماه شیوع کرونا چندان دقیق نیست. سردار نصرالله فتحیان، مدیر هماهنگی ستاد ملی کرونا 9 اردیبهشت سال گذشته در خصوص تعداد کادر درمان فوت شده بر اثر کرونا گفته بود: جامعه پزشکی و پرستاری در مبارزه و مقابله همه جانبه با کرونا سربلند بیرون آمد و برای نجات و سلامت مردم ۱۰۰ شهید تقدیم کرد.

مرداد سال گذشته یعنی پس از گذشت شش ‌ماه از ورود رسمی کرونا به کشور، رئیس انجمن بیهوشی ایران، آمار ابتلا به کرونا را در میان نیروهای سلامت تهران بیش از شش هزار نفر اعلام کرد. به‌ گفته وی در تهران بیش از 150نفر از همین گروه جانشان را از دست داده‌اند. یک ‌ماه بعد فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونای تهران بدون اشاره به آمار دقیق قربانیان و مبتلایان در میان کادر درمان گفت که ایران در کنار آمریکا و روسیه، بالاترین میزان ابتلا به کرونا را در میان کادر درمان دارد.
پاییز همان سال، معاون پرستاری وزارت بهداشت، آمار ابتلا در میان کادر درمان را 45 هزار نفر اعلام کرد، اما در ادامه دبیر کل خانه پرستار اعلام کرد که این تعداد به 95 هزار نفر در گروه پرستاری رسیده است. سازمان نظام پزشکی هم پس از آن تعداد فوتی‌های کادر درمان را 300 نفر اعلام کرد. هر چند که به‌گفته حسین کرمانپور، مدیر روابط‌ عمومی این سازمان، شمار فوتی‌ها بالاتر رفته است.

حسین کرمانپور، مدیر روابط عمومی سازمان نظام‌ پزشکی، 9 خرداد امسال گفت از زمانی که واکسیناسیون کادر درمان سرعت گرفته، دیگر موردی از فوت در بین آنها گزارش نشده؛ اگرچه تعدادی از پرستاران و پزشکان به کرونا مبتلا شده‌اند.

در همین خصوص محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار به روزنامه رسالت گفته بود در خصوص آمار پرستاران مبتلا نمی‌توانیم رقمی را اعلام کنیم. آمارها کاملاً امنیتی هستند.

حمایت از خانواده پزشکان شهید؛ شاید وقتی دیگر

محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی همچنین در خصوص نحوه حمایت از خانواده شهدای سلامت اعلام کرده است: متأسفانه هنوز تکلیف نیمی از 300 شهید سلامت مشخص نشده و حمایتی که باید، از آنها صورت نگرفته است.

نکته تأسف برانگیزتر اینکه تعداد کادر درمان شهید شده طی کمتر از دو سال شیوع کرونا بیش از هشت سال جنگ تحمیلی بوده و این نشان می‌دهد عملاً حمایت لازم برای حفاظت از جان کادر درمان نیز صورت نگرفته است.

تاریخ برای فداکاران این سرزمین همیشه تکرار می‌شود و همچنان که پزشکان و رزمندگان در دوران جنگ پس از مجروح شدن باز هم به جبهه بازمی‌گشتند، کادر درمان نیز در جبهه کرونا پس از حتی چند بار ابتلا به کرونا، مجدداً به بیمارستان‌ها برای کمک به بیماران باز می‌گردند و خستگی و ضعف ناشی از کرونا آنها را از پای درمی‌آورد.

در خصوص حمایت از خانواده این عزیزان نیز همچنان اهمال‌ها ادامه دارد. امروز روز پزشک است. حال و روز خانواده‌ای را تصور کنید که هر سال این روز را برای مادر، پدر، دختر و پسر خود جشن می‌گرفت. امسال با جای خالی آن پزشک چه خواهد کرد؟ بسیاری از شهدای سلامت مسئول تأمین مالی خانواده خود بوده‌اند و اکنون نیستند. به راستی حمایت از خانواده 300 شهید کادر درمان(اگر آمار ارائه شده صحیح باشد) چه قدر بودجه لازم دارد؟

در خصوص شهدای انقلاب و جنگ سال‌‌ها اهمال شده است و همچنان تعداد زیادی از خانواده این شهدا و جانبازان به عنوان خانواده شهید یا جانباز شناخته نشده و از آنها حمایت صورت نمی‌گیرد و متأسفانه به نظر می‌رسد همین روند در خصوص شهدای خدمت سلامت نیز ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام
captcha