پشت قاب دوربین بلاگرهای دروغین چه می‌گذرد؟
کد خبر: 3992432
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۸

پشت قاب دوربین بلاگرهای دروغین چه می‌گذرد؟

یک کارشناس فضای مجازی گفت: مخاطبانی که تنها جلوی دوربین را می‌بینند و در بسیاری از موارد تصاویر غیرواقعی فیلتر و ویرایش شده را مشاهده می‌کنند، از واقعیت پشت قاب دوربین بی‌اطلاع هستند، بنابراین فریب بلاگرهای دروغین را می‌خورند و تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

رواج گوشی‌های هوشمند تلفن همراه در دهه اخیر باعث شده است که شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه اینستاگرام خیلی زود در بسیاری از گوشی‌های هوشمند جایش را باز کند. امروزه شبکه‌های اجتماعی که در سال‌های نه‌چندان دور افراد غالباً در آن از لحظه‌های خوبشان عکس و محتوا می‌گذاشتند به‌قدری مهم شده که فعالیت در آن‌ها از سرگرمی فراتر رفته است. کاربران فعال شبکه‌های اجتماعی به مرور در میان این صفحات رنگی و جذاب رشد کردند و با به اشتراک گذاشتن محتوا و تصاویر و کلیپ‌های جذاب توانستند به جذب مخاطب بپردازند و با داشتن شمار دنبال‌کنندگان بیشتر تبدیل به سلبریتی‌های شبکه اجتماعی شدند. این کاربران با پی بردن به ذائقه مخاطبان می‌دانند که با چه محتوا و چه کیفیتی دنبال‌کنندگان خود را افزایش دهند و تبدیل به سلبریتی‌های فضای مجازی شوند.

این محبوبیت وافر کاربران را تشویق می‌کند که تا حد امکان زندگی خود را به آنچه سلبریتی مجازی از زندگی خود به نمایش می‌گذارند شبیه‌تر کنند اگرچه این تلاش‌ها در نهایت بی‌نتیجه می‌ماند زیرا در بیشتر موارد، این کاربران الگو و مشهور که در واژگان فضای مجازی با نام بلاگر شناخته می‌شوند تنها برش کوچکی از زندگی خود را نشان می‌دهند و تصویری از یک زندگی رویایی و آرمانی را در این برش‌های مقطعی و ساختگی به نمایش می‌گذارند که در آن خبری از مشکلات و معضلات زندگی بلاگر نیست. بلاگرها کاربرانی هستند که با پرداختن به یک موضوع که در تخصص خودشان است، تصاویر و کلیپ‌های مخاطب‌پسند و جذاب تهیه کرده و با نمایش آن‌ها موفق به جمع‌آوری دنبال‌کننده و هواداران پرشمار می‌شوند، هوادارانی که در بسیاری موارد در حسرت زندگی به‌ظاهر پر زرق و برق بلاگرها هستند و چه بسا آسیب‌هایی نیز در بستر خانواده و جامعه متوجه آنان است. در گفت‌وگوی پیش رو با یک کارشناس و فعال فضای مجازی نکات بیشتری را در خصوص سبک زندگی بلاگرها می‌خوانیم.

یزدان یگانگی، رئیس سازمان فضای مجازی سراج در چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه فضای مجازی و به‌دنبال آن‌، شبکه‌های اجتماعی جایگاهی مهم و جدی را در میان انسان‌ها پیدا کرده است، اظهار کرد: در همین راستا فضاهای جدید و تازه‌ای در ساحت‌های گوناگون زندگی مردم مانند فضای کار و تحصیل و غیره ایجاد شده و سرگرمی‌ها و حتی شغل‌های جدیدی در بستر فضای مجازی شکل گرفته است.

وی ادامه داد: امروزه در شبکه‌های اجتماعی سبک زندگی تازه‌ای تعریف شده است و فعالان این عرصه سبک‌های گوناگون زندگی را مطابق با ذائقه مخاطبان خود تعریف و مشخص می‌کنند؛ در شبکه‌های اجتماعی با سه واژه بلاگر، واینر و اینفلوئنسر مواجه هستیم که به‌عنوان شغل از آنان یاد می‌شود و هر کدام تعریفی خاص دارند؛ بلاگر به کاربرانی گفته می‌شود که دارای تخصصی ویژه هستند و این تخصص را با زبانی ساده در قالب ویدئو و عکس به مخاطبان ارائه می‌کنند که این تخصص می‌تواند حوزه‌های متنوعی مانند آموزش، تدریس، خانه‌داری، آشپزی و غیره را شامل شود.

یگانگی واینرها را افرادی خواند که کلیپ‌های طنز با موضوعات مختلف اجتماعی تهیه کرده و در شبکه‌های اجتماعی با دیگران به اشتراک می‌گذارند و توضیح داد: این قبیل افراد از طریق ساخت کلیپ درآمدزایی می‌کنند؛ اینفلوئنسرها نیز افرادی هستند که به‌واسطه سلبریتی بودن در حیطه‌های گوناگون مانند سینما، تلویزیون، موسیقی، سیاست و غیره دنبال‌کننده پرشماری دارند و می‌توانند تأثیرات فراوانی بر مخاطبان خود در حیطه پوشش و سبک زندگی و غیره داشته باشند و الگوی هواداران خود هستند.

این کارشناس فضای مجازی با طرح این پرسش که زندگی واقعی بلاگرها چگونه است؟ گفت: باید پرسید آیا آنان در زندگی حقیقی و غیر مجازی نیز کیف، کفش، لباس مارک‌دار و گرانقیمت می‌پوشند، در منزلی مجلل سکونت داشته و اتومبیل لاکچری دارند؟ در بسیاری از موارد اینگونه نیست و نوجوانان و جوانان فریب می‌خورند. برای نمونه یکی از بلاگرفودها که در حوزه آشپزی در شبکه‌های مجازی با دنبال‌کننده پرشمار مشغول فعالیت است در یک مصاحبه اعلام کرده بود که آنچه در صفحه خود به نمایش عموم می‌گذارد همه حقیقت زندگی او نیست و او نیز مانند انسان‌های عادی مشکلاتی در زندگی دارد و برای رسیدن به این موقعیت از نقطه صفر شروع کرده و سختی‌های بسیاری متحمل شده است.

یگانگی با تصریح اینکه بلاگرها الزاماً زندگی لاکچری و بدون دغدغه‌ای ندارند، ادامه داد: بسیاری از آنان برای تولید محتوا و کسب موفقیت در فضای مجازی مشکلات و سختی‌های بسیاری را پشت سر می‌گذارند و برای نشان دادن آنچه که در واقعیت نیستند و ندارند متحمل زحمات بسیاری می‌شوند؛ مخاطبانی که تنها جلوی دوربین را می‌بینند و در بسیاری از موارد تصاویر غیرواقعی فیلتر و ویرایش شده را مشاهده می‌کنند، از پشت قاب دوربین بی‌اطلاع هستند، فریب بلاگرهای دروغین را می‌خورند، واقعیت‌ها را تشخیص نمی‌دهند و تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

سوادرسانه‌ای؛ راهکار مصونیت کاربران شبکه‌های اجتماعی

رئیس سازمان فضای مجازی سراج استان با ذکر اینکه در حوزه سواد رسانه‌ای مبحثی با عنوان تکنیک‌های اقناعی وجود دارد، توضیح داد: در این تکنیک‌ها با بهره‌گیری از جلوه‌های بصری می‌توان مخاطب را در خصوص موضوعی قانع کرد که بسیاری از چهره‌های محبوب شبکه‌های اجتماعی از این فنون در ارائه تصاویر جذاب و اغواگر برای هواداران خود استفاده می‌کنند.

یگانگی تأکید کرد: زندگی بلاگرها، واینرها و اینفلوئنسرها نباید سبب حسرت مخاطبان و کاربران باشد چرا که با دقیق شدن در زندگی حقیقی این افراد می‌توان دریافت که در اغلب موارد در نشان دادن حقایق زندگی خود افراط و تفریط می‌کنند و در باورپذیر کردن تصاویر موفق عمل می‌کنند، بنابراین باید در مواجهه با این قبیل افراد با دقت و مراقبت قضاوت کنیم.

وی تجهیز افراد و کاربران فضای مجازی به سواد رسانه‌ای را تنها راهکار فریب نخوردن در شبکه‌های اجتماعی برشمرد و بیان کرد: باید توجه داشت که دنبال کردن این صفحات در شبکه‌های اجتماعی و تأثیر گرفتن از محتوای آن سبب بروز تغییرات نامطلوب در سبک زندگی افراد و تسری آثار ناخوشایند آن به جامعه می‌شود بنابراین می‌طلبد که با ارتقای سواد مجازی و آشنا کردن کاربران با فنون این حوزه، آسیب‌ها را کاهش داد.

یگانگی گفت: کاربران فضای مجازی باید به سطحی از سواد رسانه‌ای و فضای مجازی مجهز باشند که از تهدیدها و آسیب‌ها در امان بمانند و بتوانند بلاگرهای واقعی را از بلاگرهای دروغین تشخیص دهند و بدانند که بلاگرهای دروغین در واقعیت با آنچه ادعا می‌کنند متفاوت هستند.

انتهای پیام
captcha