مداومت، گام اول حفظ قرآن است / کارآمدی دوره‌های آموزش حضوری
کد خبر: 3985355
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۲
حافظ روشندل لرستانی:

مداومت، گام اول حفظ قرآن است / کارآمدی دوره‌های آموزش حضوری

حافظ روشندل لرستانی لازمه حفظ قرآن را پشتکار و مداومت دانست و با تأکید بر لزوم توجه بیشتر به دوره‌های تخصصی حضوری در آموزش قرآن، گفت: هیچ چیز جای دوره‌های تخصصی حضوری را نمی‌گیرد.

حافظ روشندل لرستانی/اسماعیل موسیوند///اسماعیل موسیوند، حافظ روشندل لرستانی در سال 1344 در شهر آبادان متولد شد و بعد از آن به همراه خانواده به لرستان آمد و در حال حاضر ساکن شهرستان بروجرد است.

این حافظ روشندل لرستانی حفظ قرآن را از 16 سالگی آغاز کرد و با توجه به شرایط آن دوران و اینکه دسترسی لازم به استاد یا مربی قرآن نداشت لذا حفظ برایش به کندی پیش می‏‌رفت تا اینکه سرانجام پس از 15 سال حافظ کل قرآن کریم شد.

موسیوند در حال حاضر در مدرسه علمیه بروجرد مشغول تحصیل علوم حوزوی است و در زمینه برپایی جلسات آموزش قرآن و همچنین مباحث تفسیری فعالیت دارد که شیوع کرونا و تعطیلی محافل حضوری و کشیده شدن جلسات و کلاس‎ها به بستر فضای مجازی تا حدودی این حافظ روشندل را از ادامه کار بازداشته است که امیدوار است با از بین رفتن بیماری کرونا و برگشت اوضاع شهر، استان، کشور و دنیا به شرایط عادی، وی نیز دوباره بتواند جلسات آموزش قرآن خود در سطح شهر بروجرد را از سر گیرد.

این حافظ روشندل بروجردی در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، گفت: برای یادگیری حفظ قرآن شب‎ها به مسجد می‎رفتم و یک یا دو آیه را می‎خواندم و حفظ می‎کردم و بعد از آن نیز با تهیه نوارهای تلاوت قاری مصری استاد محمدصدیق منشاوی تلاش کردم با نحوه صحیح قرائت آیات آشنا شوم و خداوند متعال نیز توفیق داد پیشرفت نسبتاً خوبی در حفظ قرآن داشته باشم.

موسیوند که طی سال‌های متمادی که حافظ کل قرآن کریم است توانسته است به موفقیت‌های بسیاری در مسابقات قرآن در رشته حفظ در مرحله شهرستانی، استانی و حتی کشوری دست یابد، علاقه شدیدی به قرائت آیت‌الکرسی و ذکر مداوم این آیه در شروع کارها و هنگام رفتن به مسافرت و گشایش در کارها دارد.

آرزوی قرآنی

این روشندل بروجردی در بیان آرزوی قرآنی خود، اظهار کرد: آرزوی من این است که همه مردم به‌ویژه نسل جوان و نوجوان به قرآن روی بیاورند چراکه اگر ما یک جامعه قرآنی داشته باشیم بسیاری از مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی در کشور حل خواهد شد کمااینکه همه ما نسبت به این موضوع واقف هستیم که جامعه‌ای که با قرآن انس داشته باشد مردم آن جامعه به‌دنبال مسائل خلاف نمی‎روند.

موسیوند در توصیه به افرادی که می‎خواهند وارد عرصه حفظ قرآن شوند، گفت: حفظ قرآن تا حدودی مشکل است و نیاز است برای آن وقت گذاشت و پشتکار داشت و مداومت به خرج داد. فردی که می‌خواهد حافظ قرآن شود باید قاطعانه تصمیم بگیرد و مجدانه وارد این عرصه شود و تا آخر اراده‌ای مستحکم داشته باشد چراکه می‎بینیم برخی افراد وارد این عرصه می‎شوند و چند جزء از قرآن را حفظ می‎کنند ولی چون پشتکار لازم را ندارند آن را کنار می‎گذارند که این به‌نوعی وارد کردن ضربه فکری و ذهنی به خودشان است پس لازم است افراد با پشتکار و اراده‌ای قوی وارد این عرصه شوند.

وی در بیان راهکارهای ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه، اظهار کرد: در کشورهای عربی شاهدیم که برای ایجاد انگیزه و رغبت در نوجوانان و جوانان به حفظ قرآن از اهرم‌های تشویقی استفاده می‎کنند اما در کشور ما تشویق بسیار ضعیف است که می‎طلبد در این زمینه تدابیر لازم اندیشیده شود.

بزرگ‌ترین پاداش قرآن

این حافظ روشندل بروجردی که مشرف شدن خود طی دو مرحله به کربلای معلی را به برکت قرآن می‎داند، اجر معنوی و انس با قرآن را بزرگ‌ترین پاداش قرآن به خود ذکر کرد و افزود: در مسیر حفظ قرآن برکات بسیاری به زندگی من وارد شد، هدایای زیادی دریافت کردم اما انس و الفت با قرآن بزرگ‌ترین پاداش قرآن به من است.

وی نبود اساتید متخصص حفظ قرآن را یک مشکل اساسی در حوزه حفظ دانست و ادامه داد: افرادی که می‎خواهند حفظ قرآن را به‌صورت تخصصی دنبال کنند از نظر دسترسی به اساتید متخصص با مشکل مواجه هستند چراکه اساتید باتجربه و متخصص حفظ قرآن اکثراً در استان‌هایی مثل تهران، قم، اصفهان و خراسان رضوی مستقر هستند.

وی ضعف نبود اساتید متخصص حفظ قرآن در استان را ناشی از عدم برگزاری دوره‌های تخصصی حفظ قرآن با حضور اساتید باتجربه دانست و گفت: در زمینه آموزش تخصصی حفظ قرآن قدم‌های خوبی در رادیو قرآن برداشته شده است اما این‌ها نمی‌تواند جای خالی دوره‌های تخصصی حضوری در استان‌ها را پُر کند به نظر من اگر دوره‌های تخصصی قرآن به‌صورت حضوری باشد کارایی بیشتری را به‌ دنبال دارد.

این حافظ روشندل لرستانی با بیان اینکه در بسیاری از کشورها متن قرآن به‌جد پیگیری می‏‌شود ولی عمل به قرآن را به‌طور جدی شاهد نیستیم، اظهار کرد: امید است دولت جدید بتواند در احیای فرهنگ قرآنی در جامعه و خارج کردن قرآن از مهجوریت و مظلومیت گام‌های مثبتی بردارد و خداوند متعال نیز زمینه ظهور هرچه سریع‌تر امام عصر(عج) را فراهم سازد چراکه امام زمان(عج) عامل و مجری واقعی احکام قرآن است.

انتهای پیام
captcha