ضربات اینفودمی پس از پاندمی
کد خبر: 3982965
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹
یادداشت/

ضربات اینفودمی پس از پاندمی

از نظر سازمان بهداشت جهانی اطلاعات زیاد درباره یک مقوله که پیدا کردن راهکار و نظم منطقی را دچار مشکل می‌کند «اینفودمی» نامیده می‌شود که مانعی برای پاسخ مؤثر و سریع سیستم بهداشت و درمان بوده و برای مردم نیز سردرگمی و بی‌اعتمادی به همراه می‌آورد.

ضربات اینفودمی پس از پاندمیبه گزارش ایکنا، ما نه تنها در حال مقابله با «اپیدمی» هستیم بلکه در حال جنگ با «اینفودمی» هم هستیم! تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی با این بیان، شرح خوبی از اوضاع جنگی تمام دنیا در مقابل اطلاعات داد. «اینفودمی» یا همان ارائه اطلاعات بیش از حد چه به صورت آنلاین و یا آفلاین درباره موضوع کرونا شرایطی را رقم می‌زند که نهایتاً به تضعیف سیستم بهداشت و سلامت جامعه منجر می‌شود.

از قضا در این فضا اتفاقات و جریان‌های منفعت‌جو هم وارد می‌شود و بازیگران این میدان هر کدام از منظر خود به دنبال کسب منفعت و امتیاز می‌گردند. نمونه بارزی که از گوشه کنار درباره واکسن و تولیدات آن، تاریخ آغاز واکسیناسیون عمومی در کشور و نتایج آن بر افکار عمومی مشاهده می‌شود را می‌توان از ضربات اینفودمی و البته سوءمدیریت در این حوزه دانست.

کارشناسان و متخصصان بین‌المللی هشدار داده‌اند اطلاعات اشتباه و نابجا در این زمان تاوانی سخت دارد و می‌تواند ضربات جبران‌ناپذیری به سلامت روح و جسم افراد وارد کند.  اتفاقاتی که ما در این اینفودمی شاهد آن هستیم چند قطبی شدن جامعه و زیر سؤال بردن فعالیت‌های شایسته و البته تجویزها و تصمیمات غیرعاقلانه را به دنبال دارد.

نتیجه این آگاهی‌های اعجاب برانگیز که هیچ دردی را از ما دوا نمی‌کند و مدام در شبکه‌های مختلف فضای مجازی منتشر می‌شود، تضعیف اقدامات بهداشت عمومی و حوزه سلامت و به خطر انداختن توانایی کشور در جلوگیری از همه‌گیری کروناست. چون اذهان عمومی را در یک مسیر اشتباه به تکاپو و فعالیت انداخته و این روزها هزینه اطلاعات نادرست جان انسان‌هاست.

در اینفودمی که ما با آن روبه‌رو هستیم بسیاری از راهکارها و مسیرهایی که در حالت معمول جواب می‌دهد، بی‌تأثیر است. کمپین‌های ایمن‌سازی، تشکل‌ها و تشویق‌های واکسیناسیون به اهداف خود نخواهند رسید و رشد ویروس ادامه‌دار خواهد شد و این مردم عادی هستند که متضرر می‌شوند و گردانندگان این بازی و مهاجمان اطلاعات، کیسه خود را پرتر خواهند کرد.

مدیریت اینفودمی بخشی مهم و بحرانی از کنترل همه‌گیری کووید ۱۹ هست.

سازمان بهداشت جهانی در مجمع جهانی خود در می سال ۲۰۲۰ قطعنامه‌ای را درباره پاسخ به کووید۱۹ صادر و در آن تصریح کرد که مدیریت اینفودمی بخشی مهم و بحرانی از کنترل همه‌گیری کووید ۱۹ هست. در این قطعنامه از کشورهای عضو خواسته شده محتوای قابل اطمینان و صحیح برای مردم تهیه کنند، اطلاعات اشتباه را رصد و اطلاع‌رسانی کنند، حوزه دیجیتال را زیرنظر داشته باشند، فعالیت‌های خطرناک برای سلامت مردم در حوزه سایبر را شناسایی و قوانین پشتیبان برای حمایت از سلامت مردم وضع کنند.

 در شرایطی که عدم اطمینان و استرس ادامه‌دار است و کرونا هم از انواع مختلف انگلیسی، هندی و برزیلی در حال درنوردیدن مرزها هستند نیازمند اقدام فوری و تمرکز بیش از پیش بر مقوله اینفودمی هستیم:

  1. برای ترویج و انتشار به موقع اطلاعات دقیق، مبتنی بر دانش و شواهد به همه جوامع و به ویژه گروه‌های پر خطر اقدام کنیم.
  2. برنامه‌های عملیاتی برای مدیریت این اطلاعات تدوین و اجرا شود.
  3. از گسترش اطلاعات غلط جلوگیری کنیم.
  4. گروه‌های مختلف را در قبال اطلاعات اشتباه قدرتمند و مقاوم کنیم.
  5. تمام رسانه‌ها، صاحبان پلتفرم، دارندگان تکنولوژی و استراتژی برای مقابله با اینفودمی را گرد هم بیاوریم.

۶. و نهایتاً سازمان و نهادهای مرتبط وعده‌ها و تصمیمات روشنی را پیش روی مردم قرار دهند تا مجال برای عرض اندام غیرمتخصصان و منفعت‌جویان نباشد.

یادداشت و ترجمه: مرضیه منگلی

انتهای پیام
captcha