نقش رسانه‌ها در پیشگیری از نزاع و همسرآزاری در لرستان
کد خبر: 3980967
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۵

نقش رسانه‌ها در پیشگیری از نزاع و همسرآزاری در لرستان

مدیرکل پزشکی قانونی با اشاره به افزایش پرونده‌های نزاع، تصادفات و همسرآزاری در استان گفت: با فرهنگ‌سازی بالا بردن آستانه تحمل از سوی رسانه‌ها می‌توان شاهد کاهش پرونده‌های مربوط به نزاع، تصادفات و همسرآزاری در پزشکی قانونی استان باشیم.

نقش رسانه‌ها در پیشگیری از نزاع و همسرآزاری در لرستانبه گزارش ایکنا از لرستان، حمیدرضا نظیفی، مدیرکل پزشکی قانونی استان لرستان، سه‌شنبه ۸ تیرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه با تبریک هفته قوه قضائیه، اظهار کرد: در بحث تکریم ارباب رجوع، تمام فعالیت‌های پزشکی قانونی لرستان به صورت الکترونیکی ارائه می‌شود. از طرفی ثبت پرونده‌های پزشکی قانونی در نرم‌افزار کشوری در مرکز استان پایان یافته و تا یک ماه آینده در سایر شهرستان‌ها اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پزشکی قانونی ۴۰ نوع خدمت به مردم ارائه می‌دهد و وظیفه آن فقط در معاینه اجساد خلاصه نمی‌شود، افزود: در بحث معاینات اجساد هزار و ۶۴۹ پرونده بررسی شده است، کمااینکه در خرم‌آباد، بروجرد، درود و الیگودرز کالبدشکافی صورت می‌گیرد و در سایر شهرستان‌ها این کار ارائه نمی‌شود.

نظیفی با بیان اینکه ۶۰ درصد از پرونده‌های سرپایی در پزشکی قانونی معاینات نزاع و تصادفات است که با کارهای فرهنگی می‌توان از این موارد پیشگیری کرد، افزود: از ۳۲ هزار و ۵۰۰ پرونده واحد معاینات پزشکی قانونی ۱۵ هزار و ۴۰۰ مورد کل معاینات مربوط به نزاع بوده از این پرونده‌ها ۸۴ پرونده غیرمنازعه یا خودزنی و ۷۰ پرونده مخلوطی از منازعه و غیرمنازعه است.

وی با اشاره به اینکه از ۷ هزار و ۸۸۰ مورد پرونده مربوط به تصادفات، ۴۲ مورد ساختگی بوده و در مجموع تصادفات ۲۰ درصد پرونده‌های معاینات پزشکی قانونی را به خود اختصاص داده است، ادامه داد: زیربخش‌های آزمایشگاه پزشکی قانونی شامل سم‌شناسی، آسیب‌شناسی، سلولوژی و ژنتیک است و بجز موارد نهایی DNA تمام آزمایشات پزشکی قانونی در لرستان انجام می‌گیرد.

نظیفی با بیان اینکه مردم و مسئولان نباید به پزشکی قانونی به چشم معاینه جسد نگاه کنند، چراکه این اداره بیش از ۴۰ نوع خدمت ارائه می‌دهد و کمتر از ۳ درصد حجم پزشکی قانونی بخش اجساد است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان لرستان با اشاره به اینکه در بحث مسمومیت‌های دارویی و مسمومیت‌های ناشی از مصرف مواد مخدر در لرستان مشکل داریم و لرستان رتبه استانی بالایی را به خود تخصیص داده است، ادامه داد: در غرق‌شدگی ۳۶ مورد غرق شدگی که سال گذشته صورت گرفته است، به عبارت دیگر به ازای هر صد هزار نفر جمعیت دو فوتی داشته‌ایم که میانگین آن در کشور ۱/۱ است.

وی به افزایش تعداد آمار همسر آزاری در لرستان اشاره کرد و با اشاره به اینکه تمام همسر آزاری‌ها ارجاع داده نمی‌شود، افزود: در بحث تعیین پروفایل ژنتیک زندانیان از ابتدای شروع طرح تاکنون ۴ هزار نفر انجام شده و سال ۱۴۰۰ نیز با توجه به آمار و محدودیت‌های خاص، ۴۰۰ نفر سهمیه استان است.

انتهای پیام
captcha