نبود حزب باعث انحصارطلبی است/ انتقاد از مسئولان چندشغله
کد خبر: 3979889
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
آیت‌الله فقیهی:

نبود حزب باعث انحصارطلبی است/ انتقاد از مسئولان چندشغله

استاد سطح خارج حوزه با انتقاد از برخی مسئولان انحصارطلب چند شغله گفت: نبود احزاب قوی در کشور سبب انحصارطلبی است، گاهی انسان در عرصه سیاست و قدرت خود را عقل کل می‌داند و می‌گوید فقط من می‌فهمم و دیگران نمی‌فهمند به همین دلیل ما بر تشکیل احزاب تاکید داریم.

ارسال// نبود حزب باعث انحصارطلبی است/ انتقاد از مسئولان چندشغلهبه گزارش ایکنا، آیت‌الله محسن فقیهی، سوم تیرماه در ادامه سلسله مباحث تفسیر سوره مبارکه بقره، به آیه 135 این سوره مبارکه «وَقَالُوا كُونُوا هُودًا أَوْ نَصَارَى تَهْتَدُوا قُلْ بَلْ مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ» اشاره کرد و گفت: اهل کتاب می‌گفتند همه باید یهودی و یا مسیحی بشوید تا هدایت پیدا کنید، خداوند به پیامبر فرموده است که به اینها بگو ما تابع ملت ابراهیم حنیف هستیم؛ ابراهیم که راه مستقیم و توحید ناب را می‌پیمود و جزء مشرکین نبود. 

وی افزود: آیه اشاره دارد که پیروان یهود و مسیح با تحریف کتاب خدا و افترابستن به خداوند و فرزندخواندن عیسی و عزیر برای خداوند به شرک افتاده‌اید در حالی که ابراهیم مشرک نبود؛ حنیف به معنای جاده و مسیر مستقیم و صحیحی است که هیچ انحراف و کژی در آن نیست. یهود و نصارا دنبال انحصارطلبی بودند تا مسلمین را هم به آئین خود جذب کنند. مسلمین با کمال انصاف و عدالت می‌گفتند دین یهود و مسیح درست است ولی علمای این ادیان باعث تحریف در تورات و انجیل شدند. 

آیت‌الله فقیهی بیان کرد: اسلام تورات و انجیل واقعی را پذیرفته است ولی وقتی تحریف شدند بخش تحریف شده را نمی‌پذیرد و کسانی که معتقد به تحریفات هستند مشرک هستند؛ اینکه شما خود را ابناءالله بدانید شرک است. یکی از نکاتی که می‌توان از آیه برداشت کرد نفی و رد انحصارطلبی است که ابعاد مختلفی دارد؛ گاهی انسان در عرصه سیاست و قدرت خود را عقل کل می‌داند و می‌گوید فقط م می‌فهمم و دیگران نمی‌فهمند به همین دلیل ما بر تشکیل احزاب تاکید داریم.

وی با بیان اینکه برخی چندین شغل دارد در حالی که برخی افراد بیکار هستند، تصریح کرد: گاهی حتی برخی افراد ده شغل دارند و مناصب کشور را به جای آن که عادلانه تقسیم شود در  اختیار گرفته و جای دیگران را اشغال میکند؛ چنین انحصارطلبی مذموم و برخلاف آیات شریفه قرآن است. اینکه گروهی بگویند همه باید پیرو من باشید و حرف مرا بپذیرید اشتباه بزرگی است ولی یهود این روحیه را دارند.

استاد سطح خارج حوزه علمیه با بیان اینکه خط مشی اسلام تعامل با ادیان توحیدی و غیرمحرف است، اضافه کرد: در اصول مطرح است که استصحاب احکام ادیان سابقه جاری است یعنی اگر حکمی در ادیان گذشته حکمی بیان شده ولی در اسلام نفی و یا اثبات نشده است بنابراین آن حکم به قوت خود باقی است و آن را رد نمی‌کنیم.

آیت‌الله فقیهی تصریح کرد: نکته دیگری که می‌توان برداشت کرد این است که باید ایمان و عمل انسان توحیدی و صحیح باشد، اینکه شما برای خدا فرزند قائل شوید شرک است، بنابراین عمل و عقیده درست باعث نجات انسان و هدایت در مسیر حنیف است.

استاد حوزه علمیه گفت: نکته دیگر اینکه ما باید در مقابل انحرافات باید پاسخگو باشیم و اینطور نباشد که در جامعه سؤالات و شبهات و انحرافات فکری و عقیدتی مطرح شود ولی در برابر آن سکوت کنیم؛ باید حرف‌های دیگران را بشنویم و در عین حال با روش درست و اسلامی‌پسند به آن پاسخ دهیم؛ باید با استدلال و منطق و برهان و با بیان صحیح به پاسخ بپردازیم.

فقیهی بیان کرد: امروز وظیفه داریم که مسیر پیامبر را طی کنیم یعنی با بیان احکام و مطالبی که سبب دوری مردم از انحرافات است آنها را به مسیر درست دعوت کنیم؛ آمال و آرزوی جمهوری اسلامی برپایی قسط و عدل است گرچه در این عرصه موفقیت لازم را نداشته است ولی قصد و غرض نهایی اقامه قسط و عدل است. موانع و مشکلات فراروی کشور اجازه اقامه قسط را نداده است اما مجموعه نظام از این هدف عدول نکرده‌اند.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: وظیفه مردم هم این است که هر کسی در هر موقعیت و شغلی که دارد پایبند به اسلام باشد؛ اینکه اختلاس و خلاف و تبعیض و فساد دیده می‌شود، ناشی از فعالیت نادرست بخشی از مردم اعم از نماینده مجلس و وزیر و مدیر است و باید به جد با این نوع فسادها و تخلفات مبارزه شود تا به سمت قسط و عدل قدم برداریم و در این مسیر باید پیامبر را الگو قرار دهیم که در برابر فساد و تخلف به خصوص شرعی و اجتماعی کوتاه نمی‌آمدند.

انتهای پیام
captcha