طلاب تحلیل دقیقی از فضای انتخاباتی داشته باشند/ انتخابات از نگاه قرآن
کد خبر: 3967940
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
در نشست بصیرتی طلاب تشریح شد؛

طلاب تحلیل دقیقی از فضای انتخاباتی داشته باشند/ انتخابات از نگاه قرآن

تحلیل‌گر مسائل سیاسی در تشریح انتخابات از نگاه قرآن، اظهار کرد: از دید قرآن وجوب انتخاب، لازمه انتخاب کردن و انتخاب شدن معیارهایی دارد و می‎‌طلبد که در این زمینه با مراجعه به افرادی که مجتهد و مفسر هستند با معیارهای قرآنی انتخاب آشنا شویم.

انتخابات از نگاه قرآن

امیرعلی‌حیدر امیری، تحلیل‌گر مسائل سیاسی غرب آسیا در سومین جلسه از نشست‌های بصیرتی ویژه انتخابات ۱۴۰۰ که شامگاه چهارشنبه، هشتم اردیبهشت به همت مدرسه علمیه الزهرا(س) پل‌دختر ویژه بانوان طلبه در پیام‌رسان ایتا برگزار شد، به تشریح انتخابات از نگاه قرآن پرداخت و گفت: از دید قرآن وجوب انتخاب، لازمه انتخاب کردن و انتخاب شدن معیارهایی دارد که می‎طلبد با مراجعه به تفاسیر قرآن و یا مراجعه به نظرات افرادی که در این زمینه مجتهد و مفسر هستند با معیارهای قرآنی انتخاب آشنا شویم چرا که اگر ما قرآنی فکر کنیم و راه قرآن را در پیش بگیریم و به دستورات قرآن در این رابطه عمل کنیم مشکلی برای جامعه مسلمانان پیش نخواهد آمد.

وی افزود: ممکن است در بحث انتخابات سؤالاتی ازاین‌دست که چرا باید در انتخابات شرکت کنیم و چرا باید رأی بدهیم و وقتی نمی‌دانیم باید به چه کسی رأی بدهیم تکلیف چیست و یا در برابر موج تبلیغاتی کاندیداها باید چه کار کنیم؟ برایمان پیش بیاید که با نگاهی به آیات قرآن می‌توانیم پاسخ‌هایی برای این سؤالات پیدا کنیم.

امیری اضافه کرد: در آیه ۱۱ سوره مبارکه رعد با این مضمون «لَهُ مُعَقِّبَاتٌ مِّن بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللّهِ إِنَّ اللّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَإِذَا أَرَادَ اللّهُ بِقَوْمٍ سُوءًا فَلاَ مَرَدَّ لَهُ وَمَا لَهُم مِّن دُونِهِ مِن وَالٍ» که می‌فرماید: «... در حقيقت‏ خدا حال قومى را تغيير نمى‌‏دهد تا آنان حال خود را تغيير دهند و چون خدا براى قومى آسيبى بخواهد هيچ برگشتى براى آن نيست و غير از او حمایتگری براى آنان نخواهد بود» به این سؤال که چرا باید رأی بدهیم پاسخ داده شده است.

این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه بر اساس این آیه اولین کسی که می‌تواند در سرنوشت ما تأثیرگذار باشد خود ما هستیم، اضافه کرد: در جریان انتخابات پیش‌رو نیز ما با انتخاب درست و با تفحص و جست‌وجو می‌توانیم راه خود را پیدا کنیم و شخص مناسبی را برای منصب ریاست جمهوری انتخاب کنیم و وضع و حال فعلی خود را تغییر دهیم.

امیری با بیان اینکه سؤال دیگری که در این میان مطرح می‌‏شود این است که زمانی که ما نمی‌توانیم تصمیم درستی بگیریم باید چه کار کنیم؟، گفت: اینجا نیز خداوند متعال در آیه ۴۳ سوره مبارکه نحل با این مضمون «وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ إِلاَّ رِجَالًا نُّوحِي إِلَيْهِمْ فَاسْأَلُواْ أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ» که می‎فرماید: «... اگر نمى‏دانيد از پژوهندگان كتاب‌هاى آسمانى جويا شويد» از ما می‎خواهد از اهل ذکر یعنی دانایان، دانشمندان و افرادی که اهل آگاهی و روشنگری هستند سؤال کنیم.

امیری با بیان اینکه سؤال دیگری که مطرح می‎شود این است که اگر پرسیدم و دیدم هر کسی از خودش خبری می‌دهد و تعریفی می‌کند اینجا وظیفه ما چیست؟، ادامه داد: خداوند متعال باز در آیه ششم سوره مبارکه حجرات با این مضمون «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن جَاءكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَأٍ فَتَبَيَّنُوا أَن تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ» از ما خواسته است که مواظب باشیم اگر فاسقى برايمان خبرى آورد نيک وارسى كنيم مبادا به نادانى گروهى را آسيب برسانيم و [بعد] از آنچه كرده‌‏ايم پشيمان شويم.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: با توجه به این تأکید قرآن ما باید مواظب باشیم کسی که خبری به ما می‎دهد آیا عادل است یا فاسق این در حالی‎است که در جریان انتخابات افراد متعددی اظهارنظر می‌کنند و تحلیل‌های مختلفی ارائه می‌دهند همچنین رسانه‌های دیداری، نوشتاری، شنیداری، شبکه‌های مجازی اظهارنظر می‌کنند پس ما باید از اهلش سؤال کنیم.

وی در ادامه با اشاره به نقش مهم و حساس انتخابات در سرنوشت کشور و ملت، اظهار کرد: با توجه به اینکه یک انتخاب نادرست باعث می‌شود آسیب و‌ گزند جبران‌ناپذیری به ملت و امت اسلامی برسد لذا باید مواظب باشیم خبرآورنده برای ما چه کسی است آیا فاسق است یا عادل است.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی با بیان اینکه سؤال دیگری که ممکن است در جریان انتخابات به ذهن مردم خطور کند این است که اگر موجی از تبلیغات به نفع یا ضرر کاندیدایی ایجاد شود ما باید چه کار کنیم؟، گفت: خداوند متعال در آیه ۹ ۸ سوره مبارکه یونس با این مضمون «قَالَ قَدْ أُجِيبَت دَّعْوَتُكُمَا فَاسْتَقِيمَا وَلاَ تَتَّبِعَآنِّ سَبِيلَ الَّذِينَ لاَ يَعْلَمُونَ» از ما می‎خواهد که از راه كسانى كه نمى‏‌دانند پيروى نکنیم پس ضرورت دارد در جریان انتخابات پیش‌رو طلاب علوم دینی به مردم آگاهی‌رسانی کرده و نادانان و فاسقان و غافلان را به مردم معرفی کنند.

این افسر ارشد جنگ نرم در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه سؤال دیگری که ممکن است در جریان انتخابات در ذهن مردم بیاید این است که چه طور افراد شایسته را تشخیص دهیم، اظهار کرد: خداوند متعال در آیه ۱۸۸ سوره مبارکه آل‌عمران با این مضمون «لاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَفْرَحُونَ بِمَا أَتَواْ وَّيُحِبُّونَ أَن يُحْمَدُواْ بِمَا لَمْ يَفْعَلُواْ فَلاَ تَحْسَبَنَّهُمْ بِمَفَازَةٍ مِّنَ الْعَذَابِ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ» پاسخ داده و از ما خواسته است مراقب افرادی که انتظار دارند برای کارناکرده ستایش شوند، باشیم، کما اینکه در کشور خودمان کم نداریم افرادی که هیچ کاری نکردند اما مدام در تریبون‌ها شعار می‎دهند که چه کارها و خدماتی را انجام داده‌اند و انتظار دارند مردم بابت کار ناکرده از آنها قدردانی کنند.

امیری در ادامه در بیان معیارهای انتخاب از نگاه قرآن نیز گفت: با توجه به آیه ۵۴ سوره مبارکه مائده با این مضمون «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ مَن يَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَلاَ يَخَافُونَ لَوْمَةَ لآئِمٍ ذَلِكَ فَضْلُ اللّهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشَاءُ وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ» شجاع و نترس بودن مهمترین معیار برای یک انتخاب درست و آگاهانه است پس ما باید مراقب باشیم فردی را که برای ریاست‌جمهوری انتخاب می‎‌کنیم از نکوهش احدی باک نداشته باشد، در مقابل استکبار، نظام سلطه، صهیونیسم جهانی و صاحبان زر و زور و تزویر بی‌باکانه و با شجاعت بایستد و به جز از خدا از کسی نترسد.

وی با بیان اینکه آیه ۱۲ سوره مبارکه ابراهیم(ع) و آیه ۱۰۵ سوره شعرا نیز نترس بودن و شجاع بودن را برای انتخاب مورد تأکید قرار داده است، اضافه کرد: جوان‌گرا بودن نیز معیار بعدی برای انتخاب است و آیات ۷۸ سوره هود، ۱۹۵ آل‌عمران، ۱۷ لقمان و ۱۲۵ بقره نیز به این معیار اشاره دارند.

این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه انقلابی بودن معیار بعدی هست و آیات ۴۶ سباء، ۱۱ رعد به این موضوع اشاره دارد، ادامه داد: همچنین آیه هشت سوره مائده، ۱۵حدید بر عادل بودن تأکید دارد و آیات ۱۷ و ۱۸ زمر، ۱۴۱ نساء، ۱۵۹ آل‌عمران، دوم مطففین، ۱۰۶ تحریم نیز بر تقوا تأکید دارد.

وی افزود: اگر به تفاسیر قرآن مراجعه کنیم بر اساس آیات قرآن در رابطه با انتخاب متوجه می‎شویم که کسی که می‌خواهد توسط یک ملت یا گروه انتخاب شود باید یاور محرومان باشد که آیات ۱۹ ضاریات و ۸ انسان به این موضوع اشاره دارد این در حالی‎است که فردی که به عنوان رئیس‌جمهور یا نماینده مردم انتخاب می‎شود باید برای محرومان حق و حقوقی قائل باشد، از بیت‌المال حمایت و حفاظت کند و فقط به فکر افراد غنی و کاخ‌نشینان و صاحبان زر و زور نباشد و بر اساس آیه ۷۵ سوره مبارکه نساء با این مضمون «وَمَا لَكُمْ لاَ تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاء وَالْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنكَ وَلِيًّا وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنكَ نَصِيرًا» باید در خدمت همه مردم باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تأکید قرآن بر لزوم پرهیز از تجملات، گفت: فردی که توسط مردم برای ریاست قوه مجریه انتخاب می‎شود نباید تجملاتی و مال‌دوست باشد چراکه فرد تجملاتی و کاخ‌نشین نمی‌تواند به فکر مردم باشد پس مردم مراقب باشند افراد مال‌دوست و تجملاتی را برای مناصب مهم و تأثیرگذار در سرنوشت ملت و کشور انتخاب نکنند کمااینکه ما شاهد هستیم بسیاری از اختلاس‌ها و دست‌درازی‎ها به بیت‌المال در کشور از سوی آقازاده‌ها و افراد نفوذی اتفاق می‎افتد و آیه ۱۵۲ سوره آل‌عمران با این مضمون «وَلَقَدْ صَدَقَكُمُ اللّهُ وَعْدَهُ إِذْ تَحُسُّونَهُم بِإِذْنِهِ حَتَّى إِذَا فَشِلْتُمْ وَتَنَازَعْتُمْ فِي الأَمْرِ وَعَصَيْتُم مِّن بَعْدِ مَا أَرَاكُم مَّا تُحِبُّونَ مِنكُم مَّن يُرِيدُ الدُّنْيَا وَمِنكُم مَّن يُرِيدُ الآخِرَةَ ثُمَّ صَرَفَكُمْ عَنْهُمْ لِيَبْتَلِيَكُمْ وَلَقَدْ عَفَا عَنكُمْ وَاللّهُ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ» نیز به این موضوع اشاره دارد.

تحلیلگر مسائل سیاسی غرب آسیا در تشریح وظایف جریان ‌انقلابی در انتخابات ۱۴۰۰، اظهار کرد: جریان نیروهای انقلابی باید تلاش کنند تحلیل دقیقی از فضای انتخاباتی از قبیل موضع‌گیری زمان پیش‌رو تا ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه ضرورت دارد طلاب و نیروهای انقلابی موضع‌گیری اطرافیان کاندیداها و دشمنان انقلاب در فضای رسانه را رصد کنند، افزود: نیروهای انقلابی باید حضور چشمگیر و حداکثری در فضای حقیقی و مجازی داشته باشند.

این افسر جنگ نرم با بیان اینکه متأسفانه برخی از جریانات و گروه‌های سیاسی به‌دنبال دو قطبی‌سازی و ایجاد التهاب در جامعه هستند، اضافه کرد: طلاب و نیروهای انقلابی باید به‌دنبال آرام کردن اوضاع و تأمین آرامش فکری مردم باشند آنها باید مواظب جنگ روانی دشمنان باشند و وضعیت رسانه‌ای دشمنان از قبیل شیطنت‌ها، تهمت‌ها، دروغ‌ها و فریب‌های رسانه‌ای دشمن را رصد کنند.

امیری با تأکید بر اینکه نیروهای انقلابی باید به‌دنبال بصیرت‌افزایی، روشنگری، آگهی‌سازی و رسواسازی جریان فریب‌کار رسانه‌ای دشمن باشند، اظهار کرد: وظیفه دیگر نیروهای انقلابی به‌ویژه طلاب مدارس علمیه اعلام موضع دقیق، به‌موقع، سریع و مستدل در رخدادهای پیش‌رو در زمان انتخابات است.

نویسنده اولین کتاب بیداری اسلامی با یادآوری اینکه اعلام موضع به‌موقع و سریع بسیار مهم است و جریان نیروهای انقلابی باید مراقب باشند زمان را از دست ندهند، گفت: تبیین مواضع، بیانات و فرمایشات امامین انقلاب حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب برای مردم در قالب نوشتار، فیلم و صوت در فضای مجازی و رسانه‌های نوشتاری، دیداری و شنیداری مهمترین وظیفه شماست.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در حال حاضر وظیفه طلاب و نیروهای انقلابی تبیین و معرفی معیارها و ویژگی‌های کاندیدای انقلابی است، افزود: وظیفه طلاب این است که ویژگی کاندیدای اصلح از منظر قرآن کریم، اهل‌بیت(ع) و امامین انقلاب را برای مردم بیان کنند.

وی با بیان اینکه طلاب باید تا می‌توانند جلوی تخریب و تضعیف نیروهای انقلابی و کاندیداهای احتمالی را بگیرند، از نیروهای جریان انقلاب خواست در معرفی ویژگی‌های کاندیداها اخلاق اسلامی را در گفتار، نوشتار و عمل رعایت کنند و به مردم امید بدهند چون امروز دشمن به‌دنبال ایجاد یاس، ناامیدی، دلسردی، افسردگی و دلزدگی در بین آحاد مردم جامعه است.

این تئوریسین و تحلیل‌گر سیاسی اهمیت شرکت حداکثری مردم در انتخابات و اهمیت موضوع حضور حداکثری در انتخابات را متذکر شد و افزود: طلاب باید به صورت چهره به چهره، تماس تلفنی و از طریق فضای مجازی و رسانه‌ها و حتی به صورت پیامک تلاش کنند اطرافیان، اقوام، نزدیکان، دوستان، همکاران و آحاد مردم را به حضور در پای صندوق‌های اخذ رأی تشویق و ترغیب کنند و علاوه بر این در روز انتخابات مواظب خباثت‌ها، شیطنت‌ها و جنگ روانی دشمنان داخلی و خارجی باشند.

وی ادامه داد: همه ما اعلام پیروزی زودهنگام جریان فتنه را در انتخابات سال ۸۸ به یاد داریم و این احتمال وجود دارد همین اتفاق در انتخابات ۱۴۰۰ به نوع و روش دیگری اتفاق بیفتد لذا نیروهای انقلابی در معرفی، انتخاب کاندیدای اصلح و تشویق به حضور حداکثری مردم در انتخابات باید خیلی تلاش کنند چراکه انتخابات پیش‌رو یک انتخابات مهم و سرنوشت‌ساز است این انتخابات می‌تواند دشمنان را نابود و دوستان را تشویق و امیدوار کند پس تا می‌توانید مردم را به حضور حداکثری در پای صندوق‌های اخذ رأی و انتخاب اصلح تشویق و ترغیب کنید.

انتهای پیام
captcha