مفاهیم پیشگیری از کرونا را روشن و مردم‌فهم منتقل کنیم/ دعوت برای پیوستن به پویش ره سلامت
کد خبر: 3963850
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰

مفاهیم پیشگیری از کرونا را روشن و مردم‌فهم منتقل کنیم/ دعوت برای پیوستن به پویش ره سلامت

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و اموزش و پزشکی از شرکت‎‌های اقتصادی، نهادها و سازمان‌های مردم نهاد خواست با پیوستن به پویش ره سلامت کمک کنند تا به طریقی روشن‌تر و مردم‌فهم‌تر مفاهیم پیشگیری از کرونا را انتقال دهیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست مشترک ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی با شرکت‌ها، نهادها و سازمان‌های همراه با «پویش ملی اطلاع رسانی مقابله با کرونا» امروز دوشنبه 23 فروردین ماه برگزار شد.

در این نشست حریرچی با اشاره به آغاز گام چهارم پویش مقابله با کرونا گفت: سلامت موضوعی چند وجهی و بسیار مرتبط با سایر مسائل اجتماعی است. اصولا سلامت مردم نه فقط بیماری نداشتن آنهاست، بلکه شامل سلامت جسمی،  روانی و اجتماعی مردم می‌شود و بیش از 80 درصد سلامت وابسته به عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت است که خارج از محدوده بهداشت و درمان رخ می‌دهد.

تمام مسائل سلامت را نمی‌توان با حوزه بهداشت و درمان حل کرد

وی از تأثیر توزیع مناسب درامد، میزان اشتغال، میزان بهره مندی از مسکن و تفریح مناسب و موارد منفی مثل اعتیاد، طلاق، بیکاری و .... در سلامت مردم سخن گفت و افزود: بی‌راهه است که فکر کنید تمام مسائل بهداشت و درمان یک کشور را می‌توانیم با مسائل حوزه بهداشتی و درمانی و اقدامات پزشکی حل کنیم و یا حتی بدتر مسائل اجتماعی را با رویکردهای پزشکی حل کنیم.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و اموزش و پزشکی تصریح کرد: هر حوزه باید کار خودش را انجام دهد. ثابت شده افزایش سرانه درآمد ملی هر کشوری و افزایش سواد زنان هر کشوری رابطه مستقیمی با افزایش طول عمر، کیفیت زندگی و کاهش بیماری افراد آن جامعه دارد و کرونا این نقش‌ها را شدید کرده است.

مدیریت کرونا به عامل سنجش کارایی حکومت‌ها تبدیل شده است

وی با اشاره به اینکه هیچ کشوری آمادگی مقابله با کرونا را نداشت، گفت: انسجام مدیریتی، دسترسی به منابع، سرمایه اجتماعی و میزان اعتماد بین مردم و دولت و مردم با یکدیگر تعیین کننده اصلی موفقیت در برابر کرونا بود و مدیریت کرونا اکنون به عامل سنجش‌کارایی حکومت‌ها و میزان توسعه اجتماعی کشورها تبدیل شده است.

حریرچی شرایط موجود را سخت‌ترین شرایط 100 سال اخیر دانست و گفت: شرایط موجود حتی شاید از جنگ‌های جهانی و بحران‌های بزرگ اقتصادی و ... بالاتر است، به تعبیر بایدن (رئیس جمهور آمریکا) تعداد کشته‌های تا یک ماه پیش امریکا از مجموع کشته‌های این کشور در دو جنگ جهانی جنگ ویتنام و 11 سپتامبر بیشتر بوده است.

وی ادامه داد: نقش سازمان‌ها در این شرایط بسیار مهم است. کشور ما بعد از دو سال پیاپی رشد اقتصادی منفی وارد بحران کرونا شد و تورم سی و چند درصدی دو سال پی‌درپی و مشکلات کاهش اشتغال را داشتیم و نرخ برابری ارز تغییر قابل توجهی کرده بود و مسائلی مانند عدم دیدن 40 سالگی انقلاب و ... مطرح می‌شد که همه را تحت فشار قرار داده بود.

حریرچی تصریح کرد: در این شرایط سخت نقش سازمان‌ها در حمایت از مردم و تبلیغ مناسب ضروری است و این مسئله به تنهایی از عهده وزارت بهداشت و حتی از عهده کل دولت و نظام برنمی‌آید باید مردم و سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌ها کمک کنند؛ خصوصاً سازمان‌های بزرگ به عنوان نقش اجتماعی خودشان باید کمک کنند و البته این فعالیت‌ها می‌تواند یک وسیله و برند تبلیغاتی برای آنها هم باشد.

وی ادامه داد: در اکثر ایالت‌های آمریکا 70 درصد بیمارستان‌ها توسط نهادهای خیریه و غیرانتفاعی ایجاد شده است و دولت کمتر از 30 درصد بیمارستان‌ها را خودش اداره می‌کند.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و اموزش و پزشکی خطاب به شرکت‌های و سازمان‌های همراه با وزارت بهداشت در پویش ره سلامت، گفت: در این راه از حمایت شما بهره‌مند بودیم دست‌بوس هستیم و تقدیر و تشکر می‌کنیم. در ادامه هم به این همراهی نیاز داریم. اکنون نگران موج چهارم کرونا هستیم و پیش‌بینی می‌کنیم وضعیت بدتر شود، 25 درصد فوتی‌های ما اضافه شده که نگرانی مهمی است. وزیر بهداشت اشاره کردند که اوضاع سیاه خواهدشد، همه ما در مواجهه با این شرایط مسئول هستیم.

وی ادامه داد: نیاز داریم مردم را متقاعد کنیم. ما در متقاعد کردن لایه‌هایی از مردم موفق بودیم ولی لایه‌هایی از مردم را یا به دلیل نیازهای اقتصادی یا به دلیل مشکل انتقال مفهوم و ایجاد عملکرد و باور مناسب نتوانستیم قانع کنیم. در شرایطی که در اسفند ماه سال گذشته تمام دانشجویان و دانش‌آموزان تعطیل بودند، منع رفت و امد بود، در برخی از مواقع منع تردد اعلام شد و ... فقط چهار تا 10 درصد کاهش تردد داشتیم و این یعنی اتفاق خاصی رخ نداده مردم اگر شمال بسته شد به کوه‌های اطراف رفته‌اند و ... .

حریرچی به این مسئله نیز اشاره کرد که اگر 30 تا 35 درصد مردم خیلی خوب رعایت می‌کنند عده‌ای از مردم حتی خیلی بدتر از گذشته عمل می‌کنند و گفت: درخواست ما صریح و شفاف این است که بتوانیم با کمک شما به طریقی روشن‌تر و مشخص‌تر و به بیانی مردم‌فهم‌تر مفاهیم پیشگیری از کرونا را انتقال دهیم و عملیات را در سطح گسترده‌تر در قالب یک پویش اچرا کنیم.

وی در پایان از شرکت‎‌هایی که در این حوزه به وزارت بهداشت کمک کرده‌اند تشکر و از سایر شرکت‌ها نیز برای عمل به مسئولیت اجتماعیشان دعوت و تصریح کرد: اقدامات شرکت‌ها در ایام کرونا برای آنها ارزش افزوده‌ای بیشتر از هر تبلیغی ایجاد خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha