نگاهی به موقوفه‌های نیمه‌شعبان در یزد / زمینه‌سازی ظهور با وقف مهدوی
کد خبر: 3961599
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳

نگاهی به موقوفه‌های نیمه‌شعبان در یزد / زمینه‌سازی ظهور با وقف مهدوی

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد با اشاره به ثبت ۳۵ موقوفه با نیت نیمه‌شعبان در این استان، بر ثبت وقف در زمینه مهدویت تأکید کرد و گفت: اگر بخواهیم در مسیر مهدویت گامی برداریم، بهترین اقدام وقف است که نشان از محبت ما به امام عصر(عج) دارد.

نگاهی به موقوفه‌های نیمه‌شعبان در یزد / زمینه‌سازی ظهور با وقف مهدویحجت‌الاسلام حسین زارع‌زاده، مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد در گفت‌وگو با ایکنا از یزد نقش وقف در جامعه را یادآور شد و اظهار کرد: وقف از احکام اسلامی و موضوعات مهمی است که به صورت غیرمستقیم در آیات قرآن و روایات اسلامی به آن پرداخته شده است.

وی با اشاره به اینکه از وقف با تعابیری همچون صدقه جاریه و احسان ماندگار تعبیر شده، گفت: انسان موجوی فناپذیر است و روزی باید این دنیا را ترک کند و وقف و خیراتی که در این دنیا به یادگار گذاشته، می‌تواند در زندگی اخروی و حیات پس از مرگ به فرياد او برسد.

زارع‌زاده با تبریک فرارسیدن نیمه شعبان، ولادت باسعادت منجی بشریت، حضرت مهدی(عج) و در پاسخ به تعداد نیات موقوفات نیمه شعبان در استان یزد بیان کرد: در بین موقوفات استان، 35 موقوفه مربوط به نیمه‌شعبان یا احیای شب نیمه‌شعبان است.

وی ادامه داد: شهرستان اردکان با 20 موقوفه بیشترین موقوفات شعبان را به خود اختصاص داده و سپس میبد، یزد و تفت در ردیف‌های بعدی قرار دارند که از جمله موقوفاتی که در اردکان بیشترین تعداد رقبات را دارد، موقوفه «ملاعباس احمدی» با نیت اطعام و توزیع شیرینی در شب نیمه شعبان به ثبت رسیده است.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد افزود: همچنین موقوفه «خدیجه خانم بنت حاجی حسن نعیم‌آبادی» در شهرستان یزد با این نیت که در شب نیمه‌شعبان در خانه واقف تعزیه و روضه‌خوانی سیدالشهدا برپا شود.

وی ادامه داد: همچنین موقوفه «صدرالفضلا» در اردکان وجود دارد که توزیع شیرینی و اطعام صرف ضیافت وعاظ و کارکنان در دهه شعبان است، سایر موقوفات بیشتر با نیت اطعام، توزیع شیرینی و شربت، برگزاری جشن‌ها و همچنین تعدادی هم مربوط به اجرای برنامه‌های احیای شب نیمه‌شعبان در محل موقوفات یا منزل واقف و یا مساجد نزدیک آن موقوفه است.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد گفت: امسال با توجه به شیوع کرونا و محدودیت‌های به وجود آمده، احیای شب نیمه‌شعبان در برخی مساجد و امامزادگان اجرایی شد لذا این برنامه با عنوان «احیای مهدوی» و با توجه به عدد ۳۱۳، تعداد یاران امام‌ زمان(عج)، ۳۱۳ مسجد، امامزاده، بقعه‌متبرکه، تکیه و حسینیه میزبان این طرح بودند.

وی بیان کرد: کمک هزینه برگزاری این مراسم از محل موقوفات روضه‌خوانی اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان یزد پرداخت ‌شد.

زارع‌زاده بر لزوم وقف در زمینه مهدویت تأکید کرد و یکی از موضوعات مغفول در جامعه را وقف برای امام زمان(عج) و فرهنگ مهدویت دانست و گفت: بیشترین نیات موقوفات در استان مربوط به عزاداری سیدالشهدا و روضه‌خوانی و تعزیه‌خوانی در طول سال است لذا اگر بخواهیم در مسیر مهدویت گامی برداریم، بهترین اقدام وقف است که نشان از محبت ما دارد.

یادآور می‌شود؛ استان یزد اکنون با داشتن حدود ۱۴ هزار موقوفه و ۴۳ هزار رقبه، از استان‌های برتر در کشور محسوب می‌شود.

انتهای پیام
captcha